Dress for success!!
even serieus over mode praten...
TANGERINE DREAM
TRADITIONAL
MEMORIES
POP COUTURE
SOFT PERFECTION
Onder dit motto worden de vier modelijnen van Zomer 1992
gelanceerd. Iedere lijn met eigen kleuren en eigen motto.
46
Oost en West ontmoeten
elkaar en culturen smelten
samen. Amerikaanse
sportswear gaat samen
met vrouwelijke tot de
verbeelding sprekende ont
werpen. Sportieve en etnische
elementen van lijn tot kleur wor
den met elkaar vermengd.
Los van model of licht getailleerd.
Safari-jasje in combinatie met
sarong wikkelrok. Serene of bijna
transparante, waterverfachtige
kleuren. Pisang, perzik, delicaat
groen tot oceaanblauw. De
kleurencombinatie die je
tegenkomt in Oosterse
mozaiken.
Geïnspireerd op de
Amerikaanse pioniers.
Nostalgische elemen
ten en de onontbeer
lijke jeans. Mooie
mannenoverhemden op
slank gesneden jeans.
Van verschoten tot
donkerblauw, natuurge
trouw groen, rood van de
kembang sepatu en
ongebleekt wit Fris geel
(zonnebloem) hoort erbij
want het is belangrijk
twee of drie van deze
kleuren met elkaar te
combineren.
Jonge lijn, onafhankelijk, humo
ristisch en optimistisch. Zesti
ger jaren mode gemixed
met hi-tech. Natuur-
vezels in combinatie
met plastic en pop
art De lijn ziet er
gebeeldhouwd uit,
scherp en wordt gedra
gen met second-skin
kledingstukken. Explo
sieve kleuren, oranje en
fel groen. Korenblauw
en geel. Zwart is heel
belangrijk voor de
contouren, zilver
voor een koel aanzien.
Een heel verhaal is dit. Als je het nog eens doorleest begrijp je dat alles mogelijk is.
Waarom is het dan dat je in gewone winkels daar nooit iets van terugziet??
Zocht je afgelopen winter een lichtblauwe trui, dan was het antwoord van de
verkoopster:'Nee mevrouw, dat is geen mode'. Alleen maar dof paars, dof groen en
andere daarop lijkende tinten die totaal niet passen bij onze vale wintergezichten.
Maar ja, C A, Hema, V D en Bijenkorf hangen er vol mee. De rijen kleding-
zaakjes in de binnenstad puilen ermee uit.
Moeilijk toch, als je iets anders wilt, Dat zit zo:
In de hele wereld bestaat er maar een exclusief gezelschap dat per gebied (in de we
reld) bepaalt, vier jaar van te voren, wat de modekleuren vier jaar later moeten zijn.
Voor Amerika is dat anders dan voor Noord-Europa. Wat Benneton in Italië ver
koopt zie je in Holland niet bij die keten hangen. Ons land is ingedeeld bij de
Scandinavische landen. Deze algehele kleurbepaling is praktisch voor de grote tex
tielindustrie van producent tot consument. Moet je je bedenken dat een aantal lui,
hoog in een scyscraper in 1992 bepaalt wat je aan moet in 1996. Alleen de couturiers
houden zich er niet aan. Die maken wat ze mooi vinden en kiezen zelf kleur, laten
stoffen weven en inverven.
Voor een lichtblauwe tijdloze trui kan je bij de duurdere zaken, zoals de Bonnetrie
altijd terecht. Wil je dus iets anders, moet je meer centen neertellen, maar je kan er
ook jaren meedoen. Kwaliteit is goed.
Advies?? Trek vooral dat aan waar je je prettig in voelt dan zie je er goed uit en dat
straalt van je af. Kies nooit iets omdat het mode is zoals een grote blazer met
football schoudervullingen (jaren geleden) als je klein en slank bent. Je komt niet tot
je recht. Of een strak getailleerde blazer als je wat zwaarder bent uitgevallen. Je
hoeft je slechte kanten (we hebben tenslotte allemaal wel een complex) van uitste
kende sleutelbeenderen, behaarde armen, knokige knieën tot dikke kuiten of
sprieterige enkels met grote voeten) niet te verdoezelen, maar je zou wel je goede
kanten (die heeft iedereen) kunnen accentueren.
SO WHAT??? te dik, te dun, te klein, te groot. Wie bepaalt dat???
(illustraties en gegevens uit Fashion Guide nr. 2/91) STEUR
Voor de zakenvrouw.
Beloofd een 'betrouwbare
vriend' te zijn die langer
dan een seizoen meegaat
Harmonisch, simpel en
van bescheiden schoon
heid. De kleurenkeuze bij
deze lijn accentueert de
zachtheid. Natuurlijke
neutralen, geen wit maar ecru
neutraal grijs, bamboe en don
ker kastanje.