H.A.L.Wichers: Tempelfeest. hierbij aan de vijf zware boekdelen over de schilderijencollectie van wijlen presi dent Soekarno, welke publicatie in Ne derland vrijwel onbekend is gebleven en voor zover mij bekend, weinig waarde ring oogstte. In ieder geval kan men daarin alle bovengenoemde schilders met kwalitieitswerk terugvinden. Dat met dit nieuwe boek slechts een topje van de ijsberg wordt getoond, spreekt welhaast vanzelf. Spruit stelt het aantal schilders in de periode 1800-1942 veel hoger dan de geschatte 1200! Gelukkig is er nog heel veel bewaard gebleven, alleen is het een moeilijke opgave dit werk op te sporen. Veel moet er nog in Indonesië zelf aanwe zig zijn, niet alleen in musea maar vooral bij particuliere verzamelaars, die grote liefhebbers van dit genre zijn. Zij zijn bereid grote sommen geld neer te tellen om hun verzame lingen uit te breiden. Maar ook in Ne derland is nog veel voorhanden, in dertijd door particulieren meegeno men uit Indië, als een nostalgische herinnering aan hun goede tijd aldaar; en later in de familie gebleven. Minder bekend is, dat ook diverse musea in Nederland in hun depots werk van Indische schilders bezitten, zoals bij voorbeeld het Tropenmuseum te Amsterdam, Frans Hals Museum in Haarlem, Singer Museum in Laren, Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden, Volkenkundig Museum Nusantara te Delft en het Museum voor Volkenkunde te Rotterdam. De belangstelling voor deze schilders is eigenlijk altijd latent aanwezig geble ven, getuige de tentoonstellingen, die na de oorlog aan individuele schilders werden gewijd. Het Gemeente Mu seum te Den Haag organiseerde een tentoonstelling van het werk van Walter Spies; het Volkenkundig Mu seum Nusantara in Delft presen teerde werken van W.C.C. Bleck- mann, W.O.J. Nieuwenkamp en W.G. Hofker, terwijl Rotterdam werken van Jan Portenaar liet zien en het Kasteel Rhoon een expositie wijdde aan Rudolf Bonnet, aan wie trouwens enkele jaren geleden in Rotterdam ook weer aandacht werd besteed. Kennelijk was de tijd, on danks al deze aandacht nog niet rijp voor een doorbraak. Inmiddels is er veel veranderd en er lijkt nu een ken tering op komst te zijn. Gezien de stijgende vraag, met name uit de zuidoostaziatische hoek, begint de handel hierin geld te zien. Het is dan ook niet toevallig dat de gerenom meerde veilinghuizen in Amsterdam en Den Haag hun uiterste best doen, deze schilderijen op de markt te krij gen. Waarom gaat de tentoonstelling, sa mengesteld uit de collectie Colauto na Nederland ook nog naar Indonesië, Ma leisië en Singapore? Om daar nog meer belangstelling voor dit genre op te wek ken? Op zich zelf niets op tegen, maar laat ze daarna dan wel weer veilig terug naar Nederland keren, zeg ik als idealist. Want waar ik vurig voor zou willen plei ten -en in het verleden heb ik daar al een mislukte poging toe gedaan- dat in Nederland een representatieve open bare collectie van goede kwaliteit van het werk van de Indische schilders wordt opgebouwd, opdat ook dit facet van de Indische geschiedenis wordt vast gelegd en bewaard. (Zie René S. Wassing; Een Indische erfenis. In: Verre Naasten Naderbij. Rijksmuseum voor Volkenkunde, 15e jaargang, no. 3 decem ber 1981 Daarbij gaat het niet zozeer om de artis tieke kwaliteit -die zal waarschijnlijk wel omstreden blijven -, maar om een cultu reel erfgoed van Nederlanders overzee, waar nog maar zo bitter weinig over be kend is. Het is mijn oprechte wens -zo wel als idealist en als realist- dat zowel het onderhavige boek, als de inspannin gen van de veilinghuizen ertoe bijdragen, dat een dergelijk ambitieus project, mede met royale steun van de overheid nu eindelijk eens van de grond zal ko men. Aan de samenstellers van het boek zal het niet liggen. Die zijn al bezig met de volgende stap: de voorbereidingen tot het samenstellen van een "Indische Pieter Scheen" oftewel een "Lexicon van de beeldende kunsten in Nederlandsch - Indië en Indonesië, 1800 -1990". Als dit allemaal is verwezenlijk, is de eerder genoemde doorbraak een feit geworden. RENÉ S. WASSING Ruud Spruit; Indonesische Impres sies, Oosterse thema's in de Wes terse schilderkunst, (formaat 30x30, 160 blz., 123 afb. waarvan 50 in kleur, prijs 99,50 Pictures Publishers, Wijk en Aalburg, 1992. Henry van Veldhuysen: Dorpsgezicht met flamboyant. 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 35