O - Heb je toen een sollicitatiebrief ge schreven? "Nee, ik ging op een middag langs, heb toen met Tjalie en met Lilian gepraat en aan het eind van het gesprek was ik ei genlijk al aangenomen." - Was het op een Indisch kantoor voor jou anders dan op een Hollands kan toor? "Nou, het was voor mij natuurlijk erg vertrouwd. In Alblasserdam, waar ik woonde, waren veel gerepatrieerden uit Indië die met elkaar optrokken, er wer den huisfuifjes gegeven e.d. Bij Tong- Tong voelde ik me meteen thuis, niet al leen wat het werk op zich betreft maar ook de omgang met mensen, op het per soonlijke vlak dus, geeft mij plezier". - De ontwikkeling van Tong-Tong naar Moesson en de inhoudelijke ontwikke ling door de jaren heen heb je meege maakt. Wat zie je als een gunstige en wat zie je als een minder gunstige ont wikkeling? "Een gunstige ontwikkeling is ten eerste dat er tegenwoordig veel aandacht wordt besteed aan het eigentijdse Indo nesië omdat ik vind dat de Indische ge meenschap in voortdurend contact moet blijven met het land van herkomst. Een tweede is de aandacht voor ontwikkelin gen in de Indische gemeenschap nu in Nederland. Een minder gunstige ontwik keling... Het is jammer dat de gezellig herkenbare tempo-doeloe verhalen zeld zamer worden door het verstrijken van de jaren... maar dat is helaas onvermijde lijk." Door onder meer zijn historische inte resse is hij betrokken geweest en nog steeds betrokken bij veel Indische orga nisaties. In de begintijd van de stichting Nines is Charles bestuurslid geweest voor cultu rele en historische zaken, in welke func tie hij o.a. lezingen gaf over de Indische geschiedenis. In 1988 richtte Charles met enkele an deren de stichting Sayoman op. Aanlei ding hiertoe was het feit dat in 1985 de kraton van Solo gedeeltelijk door brand werd verwoest. Gon (met wie Charles in 1975 trouwde) las dit in de krant en zei tegen Charles: "zou de Pasar Malam geen actie kunnen ondernemen om mee te werken aan het herstel van de kra ton"? Ze belde meteen Ellen Derksen (voorzitter van de stichting Tong-Tong, organisator van de Pasar Malam) op. "El len vond het een goed idee en zodoende kwam de Pasar Malam in het teken te staan van de restauratie van de kraton Surakarta Hadiningrat." - Maar hoe raakte jij erbij betrokken? "Ellen Derksen vroeg me of ik samen met Rogier Boon een fotoexpositie wilde samenstellen over de Soenans fa milie en de kraton. De stand trok veel bekijks en toen bleek hoe velen inte resse hadden in niet alleen het vorsten huis van Solo maar in het algemeen in historie van ook de andere vorstenhui zen van Indonesië. Gesuggereerd werd om dit werk voort te zetten en er een vaste vorm aan te geven. Dit resulteerde in 1988 in de oprichting van de stichting Sayoman Galur Sulur Sentana Ningrat samenwerking van de afstammelingen van de vorstenhuizen) die zich bezig houdt met het verzamelen van docu mentatie, foto's en voorwerpen die be trekking hebben op de Indonesische vor stenhuizen. Ook houdt de stichting le zingen, organiseert exposities (o.a. jaar lijks op de Pasar Malam) en geeft publi- katies uit." Charles was ook een van de mede-op- richters en bestuurslid van de stichting Indisch Museum en is sinds een jaar be stuurslid van SCI-IN (Sociaal-Cultureel Instituut Indonesië-Nederland) dat tot doel heeft de culturele band tussen In donesië en Nederland te versterken en de kennis van de Indonesische cultuur in Nederland te bevorderen. - Het lijkt wel of er meer en meer Indische organisaties voor allerlei doel groepen komen. Wat vind je van deze ontwikkeling? "Het ligt er aan hoe serieus ze hun taak opvatten. Ik vind het een gunstige ont wikkeling als een nieuw opgerichte vere niging of stichting inderdaad met vol doende kennis van zaken een bepaald belang wil behartigen. Anderzijds kan het tot versnippering leiden en erger nog: tot rivaliteit!" - Is die rivaliteit op te lossen, en hoe? "Wanneer men de wil heeft om per soonlijke tegenstellingen opzij te zetten en het gemeenschappelijk doel voor ogen houdt, moet er een oplossing zijn... Men moet de grote lijn in het oog hou den..." - Heb je nog een wens die je voor jezelf vervuld zou willen zien? "Ik ben momenteel met anderen bezig aan het manuscript voor het eerste deel (Sumatra en Kalimantan) van een 3-delig werk over Indonesische vorstenhuizen en het zou mooi zijn als dat gepubliceerd werd." - Wat is er zo bijzonder aan dat boek? "Het bijzondere is dat het over de ge schiedenis van zoveel mogelijk Indonesische vorstenhuizen gaat, dus niet alleen de bekende. En de nu deels onbekende en deels in allerlei publikaties zeer verspreide historie wordt in dit boek samengebracht." Met de hoop dat Charles' wens in ver vulling gaat, keerden we terug naar onze bureaus en gingen verder met het be werken van binnengekomen kopij, het zoeken van foto's bij artikelen, het corri geren van gezette tekst zoals Charles al 25 jaar lang heeft gedaan en nu nog steeds met plezier doet. GABELER STEUR 1933. Het huis van de familie Manders op de onderneming 1940. Pematang Siantar. Sering Djaja. Charles (links) en zijn vriend Jacques (Ackie) Batteljée. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 19