even serieus over mode praten... TIFFANY CLUB TECHNO VISION RECOVERED SOUVENIRS SEDUCTIVE HARMONY In het juninummer van dit jaar schreef ik over de prognoses van de zomermode 1992. De wintermode voor 1992/1993 geeft zo'n ander beeld te zien, dat het de moeite loont om daar wat aandacht aan te be steden. 46 De naam zegt het al: een mannelijke/vrou welijke lijn. Broeken en blazers zoals Mariene Dietrich ze droeg. Alles met een excentriek accent. Geïnspireerd op de twintiger en veertiger jaren. Mooie wollen mannelijke stof fen worden gebruikt voor de 'kostuums' van krijtstreep, visgraat en tweeds. Alles opgevro lijkt met blouses in Art Deco en Oosterse prints. Veel zijden accessoires. Ook het herenvestje ontbreekt niet. De kleuren hebben donkere nuances. Bordeaux rood, donkergroen, nachtblauw. De London look uit de ja ren zeventig. Dynamisch met een science-fiction aspect. De stijl voor de video-clip/computer/ ruimtevaart generatie. Strak om het lijf in stretch met wijde tunie ken en jasjes. Veel lagen in verschillende lengte over elkaar. Synthetische en natuurlijke stoffen worden met elkaar ge combineerd. Gewatteerde kunststof fen en veel jersey's. Ritsen en drukknopen worden veel gebruikt. De prints zijn mo dern, surrealistisch en je ziet duidelijk het holografische effect van computer tekeningen. Van de zomerlijn zijn de groene en gele kleuren overgebleven. Daar aan zijn fuchsia en violet toegevoegd en zwart wordt als achtergrond gebruikt Misschien een beetje tempo doeloe, zou je kunnen zeggen, maar dan Engels/Ameri kaans. Geheel geïnspi reerd op het landelijke leven van vroeger. Country look eigenlijk. Ama zone jasjes met hoge sluiting. Robin Hood, d'Artagnan en Scherlock Holmes vind je dui delijk terug, alle modellen aan deze tijd aangepast gemaakt van prachtige stoffen. Cor duroy is weer terug maar nu met lycra erin ver werkt. De jasjes zijn gemaakt van los- geweven, hele zachte, wollen stoffen, veelal met ruiten of diagonale strepen. De prachtige herfsttinten geven kleur. Pompoengeel/oranje, spinaziegroen, grijsblauw, sepia en steenrood. Dit alles gecombineerd met winterpasteltinten. Kwaliteit is belangrijk, sportieve en mannelijk elementen zijn duidelijk aanwezig. De langere rok geeft een nieuw ge zicht aan stad/werk kleding. Maar wordt duide lijk geaccentueerd door vrou welijkheid, sensualiteit, ge mak en eenvoud. Korte jasjes op lange rokken hebben een ceintuur. Lange jassen lopen wijd uit en zijn vaak getailleerd. De kleuren zijn delicaat van licht naar donker met een accent op de lichtgrijzen gecombi neerd met pastel en zand. Als ik de modevakbladen doorspit, verbaas ik mij er iedere keer weer over, hoe het toch mogelijk is om ieder seizoen vier nieuwe lijnen te ver zinnen met daarbij nieuwe namen. Maar dit keer gebeurt er echt wat op modegebied. De meest essentiële verandering is de langere rok die terug is. Het heeft lang geduurd, maar de lange rok is er weer, in een andere gedaante. Met split, zodat er altijd bloot been te zien is, of een gedeelte daarvan. Materialen zijn van prachtige kwaliteit, tweeds en ruiten (toch weer). De mythologie van Mariene Dietrich straalt er van af. Ook de jas is langer, geen 'swaggers' meer korte wijd uitlopende klokjassen. Er wordt duidelijk een beroep gedaan op de persoonlijke fantasie. Je kan je gelukkig nog steeds kleden zoals je wilt, met dien verstande dat de keuze groot is. Trouwens, we hebben zo'n periode gehad van leren rokken, broeken, bla zers, jacks, ja zelfs avondkleding van geprint leer werd grif verkocht. Dat was ineens over, maar gelukkig voor de (k)leermakers is leer weer geheel terug in het modebeeld. Ben je ooit van plan iets in leer te laten maken op maat, in een model naar eigen keuze, dan heb ik een aanrader. In Den Haag, Oude Molstraat zit Rolf Leer, een goed kleer- en leermaker en...de prijs/kwaliteitsverhouding bij hem is prima! LS (illustraties uit Fashion Guide nr. 1/1992)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 46