VAN iJ 1KI H EN DINGEN DIE MISSCHIEN VOORBIJGAAN Zwevende'blokken Regelmatig loop ik de trap op naar boven om bij het IWI (Indisch Wetenschappelijk Instituut) te neuzen. In deze enorme Indische bibliotheek staan zoveel boeken en naslagwerken dat je er dagen kan doorbrengen. Meestal pak ik oude tijdschriften van voor 1942 en 'd'Oriënt' is eigenlijk wel mijn favoriet. Je krijgt bij het lezen en bladeren een goede indruk wat onze ouders en voorouders bezig hield, want daar weet je als tweede generatie weinig van, van het dagelijks leven daar. Het nieuws uit Nederland, interessante arti kelen over Indië, moderubrieken, veel over de beroemde Amerikaanse films, rubriek over de 'jetset' uit die jaren en de advertenties niet te vergeten. Waarvoor werd er toen reclame gemaakt? Veel merken bestaan niet meer, vooral de sigarettenmerken waar veel voor werd geadverteerd, maar er zijn produkten, waarvoor nu nog steeds reclame gemaakt wordt. Niet alleen in Nederland, maar ook in Indonesië. Bijvoorbeeld 'Friesche Vlag'. Als je van Soekarno-Hatta Airport naar Jakarta rijdt, raas je langs enorme billboards en ook 'Friesche Vlag Indo milk' staat daar tussen. Misschien is die interesse in reclame een tik van mij, maar het geeft wel een beeld van de economie en wat de consument zo al voorgeschoteld krijgt en op welke manier. Advertenties waren vroeger heel onschuldig en vol 'glamour'. Zelfs bij Persil wasmiddel stond een beeldschone dame afgebeeld in een prachtige zijde pyjama. Dat is tegenwoordig wel anders. Een man die het middel aanprijst en een dame die vol blijdschap de was ophangt aan de lijn buiten in de tuin, waar de zon schijnt en de wind vrolijk door de blinkende witte lakens waait. Haagsche hopjes van Rademaker's zijn niet veranderd. De advertenties toen waren zoet en dat zijn ze nu nog. 'Ovomaltine' is nog steeds krachtvoer. Toen werd dat duidelijk gemaakt met raceboten en nu met sportieve kinde ren. Zonder veel te veranderen in de opzet van het in de markt zetten, wor den deze produkten nog steeds ver kocht en iedereen kent de naam. Waarom dan, is Droste zo veranderd, ledereen kent toch Droste chocola en je bent al jaren trouw aan het merk, gewoon, omdat het lekkere chocola is. Als we op een avond geheel onbevangen voor de buis zitten en de jongens al zap pend zoeken naar iets leuks (vergeefse moeite..) worden we ineens geconfron teerd met een 'zwevend' reclameblok. We kijken geïnteresseerd. Een zwart/wit commercial begint. Het beeld van een mengbloedige jonge mooie vrouw, die de borst probeert te geven aan een mengbloedige baby. Ze krijgt ineens groene ogen als ze een Drosteflik in haar mond steekt en dan wil baby wel drinken. Hoe deze??? Wat heeft chocola te maken met borstvoeding. Met inge houden adem hebben we zitten kijken. Droste wil een groter marktaandeel, maar waarom zo? Als ik de volgende dag bij de kruidenier boodschappen doe en Droste zie liggen, schiet ineens die reclameboodschap weer door mijn hoofd. Droste, nee dat koop ik even niet, ondanks dat het lekkere chocola is. Een periode later zien we de nieuwe Droste reclameboodschap, nummer twee uit de serie, maar dan vallen onze monden echt open. Een hele agressieve boodschap ook in zwart/wit van een meisje van 14 en een jongen van dezelf de leeftijd. Hij heeft een Drosteflik tus sen zijn tanden, die zij wil hebben. De agressie straalt er vanaf. Ze krijgt de flik door middel van een gedwongen tong zoen te pakken, en als die flik tussen haar tanden zit flikkeren haar ogen groen op. Om Droste een nieuw gezicht te geven, weer naam te laten maken, heeft Droste de succesvolle reclamemaker Paul Meijer in de hand genomen. En Meijer heeft voor het eerst echt ges- coort met Mazda, u weet wel Amazing Mazda. In het begin waren ze wel aardig maar tegenwoordig haalt hij er zelfs de Japanse levenswijze van de monniken bij. Al mediterend tussen het lawaai van enorme turbines zit een Japanner te mediteren in, ja, in een Mazda, want daarbinnen in die auto, is het een serene rust. Wat moet ik daar nou mee. Zou Mazda met deze enorme campagne nou meer auto's verkopen, want daar gaat het tenslotte om. En Droste (daar ging het blijkbaar heel slecht) heeft Meijer carte blanche gegeven, dus hij mag maken wat hij wil. Meijer is ontaantast- baar geworden en iedereen vindt het vernieuwend, en zeer krea (creatief). "Hoe verzin je het," wordt er geroepen. Meijer kan ook iedere prijs vragen. En als je in de reclamewereld eenmaal suc ces hebt, kan je voor niemand meer stuk, zeker niet voor je collega's. En kan je alles maken wat aan je brein ont spruit. De vreemdste dingen, die niets met het produkt te maken hebben, alleen dat het opvalt en vooral cho queert. Dan scoor je, want iedereen praat erover. Maar of Droste nu meer verkoopt?? Bij mij thuis komt er in ieder geval nooit meer Droste chocola. Bij de Benetton winkels loop ik ook nooit meer binnen, na hun laatste campagne, met als doel de mensheid wakker te schudden voor de gevaren die de wereld bedreigen. Een pater zoent vrouw, een baby met de navelstreng nog vast, een stervende Aidspatiënt in bed geflankeerd door zijn familie en alles op billboard formaat. What's the use?? Zouden er ook anderen zijn die zich ergeren aan zo'n confrontatie met een reclameboodschap. Of moet je dat over je heen laten gaan. Stel nou dat jonge kinderen van 10 of 12 of misschien jon ger, zitten te kijken en dat ineens zien en vaak zien. Uiteindelijk worden die beelden als normaal geaccepteerd. Een degradatie van waarden en normen. Een film, documentaire of wat dan ook, daar kies je voor om naar te kijken, maar reclame komt er 'zwevend' dus onver wacht, tussendoor. En de kleintjes wachten keurig tot het blok weer voor bij is. Je vraagt er niet om en dat vind ik zo verkeerd. Trouwens Cote d'Or vinden wij ook heerlijke chocola, al heeft dit merk 'gewone' commercials. STEUR STICHTING HULP AAN LANDGENOTEN INDONESIË Denk aan uw landgenoten in Indonesië voor wie het leven een grote zorg is. Stichting HALIN N assau Zuilensteinstraat 9 2596 CA DEN HAAG Tel. 070 - 324 54 67 GIRO 308 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 32