Indische Nederlanders als thema in het onderwijs door Tom van der Geugten (2) Indorock examenstof Indorock is examenstof voor alle leerlin gen op VWO, HAVO, MAVO en LBO die in mei 1993 en 1994 deelnemen aan het eindexamen voor het vak geschiede nis (en staatsinrichting). Begin 1992 stel de de minister van onderwijs een stof- omschrijving vast voor het landelijk verplichte examenonderwerp "Nederland in de periode 1948-1973" (zie fragment I). Dus als docenten geschiedenis hun werk goed doen wordt in alle examenklassen in Nederland op dit moment les gegeven over Indorock en over de makers ervan. Maar weten die docenten wel wat Indorock is? En wat leren ze hun leerlingen erover? En hoe komen ze aan informatie? In dit arti kel ga ik op deze vragen in. De recente aandacht voor Indorock is opnieuw een voorbeeld van de groeien de aandacht in het onderwijs voor Indische Nederlanders. Lezers van Moesson hebben uit mijn eerdere arti kelen kunnen opmaken dat de kwaliteit van deze aandacht zeer verschillend is. Om lezers direct met de door mij gesig naleerde publikaties kennis te laten maken geef ik er de voorkeur aan frag menten daaruit op te nemen. Onvermijdelijk is natuurlijk dat fragmen ten daarbij uit hun verband kunnen wor den gehaald; dat kan niet anders. In de gevallen waarin ik een oordeel uitspreek - waarmee lezers het natuurlijk niet eens hoeven te zijn - is dit echter geba seerd op de hele uitgave. Geschiedschrijving van de Indorock Historici bestuderen en beschrijven het verleden. "Het verleden" heeft echter de eigenschap dat het niet met eigen ogen waarneembaar is. Maar hoe bestu deer je zoiets? Een historicus stelt een vraag aan het verleden en gaat vervol gens op zoek naar antwoorden op die vraag. Hij haalt zijn informatie uit over blijfselen van dat verleden: teksten, her inneringen, foto's, films, geluidsopna men. En als de historicus zijn bronnen heeft bestudeerd gaat hij over tot zijn reconstructie van dat verleden. Hij beschrijft wat er volgens hem is gebeurd in het verleden. Hij legt verbanden tus sen verschillende feiten en geeft bepaal de zaken een naam. Zo moet het ook zijn gegaan met Lutgard Mutsaers. Als musicologe kende Fragment I (uit: Stofomschrijving cen traal examen geschiedenis en staatsin richting 1993 en 1994, in: Kleio jg. 33 nr. 5, juni 1992): "Wat bevorderde het ontstaan van nieu we jeugdculturen na 1955? Hoe werden deze zichtbaar? Belangrijke factoren voor het ontstaan van nieuwe jeugdculturen waren: meer geld onder jongeren (minder kostgeld), de beschikbaarheid van massagoederen (brommer en transistorradio), grotere mobiliteit betere communicatie, open klimaat in gezinnen (minder hiërar chisch), door langer onderwijs mogelijk heid tot 'samen jongen zijn', grote invloed voorbeeld van jeugdculturen in de VS. Rond 1955 baarden de nozems (jongeren uit de arbeidersklasse) het meeste opzien met als hun favoriete muziek rock roll (uit de VS) of Indorock (uit Nederland)." ze grammofoonplaten van Indische bandjes van omstreeks I960 en had ze enig idee van de rol die deze bandjes hebben gespeeld in de ontwikkeling van de Nederlandse popmuziek. Maar hoe groot die rol was, en wat zich allemaal in die tijd heeft afgespeeld, dat kon nie mand haar precies vertellen. Die vragen aan het verleden werden door weinigen gesteld. Mutsaers was hierop een uitzondering. Ze wilde meer weten over die Indische bandjes en ze speurde naar alles wat haar daarover kon informeren. Het resultaat is Rockin' Ramona, waarvoor we haar niet dankbaar genoeg kunnen zijn. Met het verschijnen van dit alom geprezen boek in 1989 is een steeds groter wordende sneeuwbal aan het rol len gebracht: 'Indorockavonden', uitga ven van oude platenopnames, de film Rockin' Ramona van Hans van Heynen uit 1991, discussies in Moesson en Kleio (het tijdschrift van de Vereniging van docenten Geschiedenis en staatsinrich ting in Nederland) en nog veel meer. (Zie fragment 2.) Fragment 2 (uit: Henk van Gelder, "Wij vergaten onze ellebogen te gebruiken", in: NRC-Handelsblad I I december 1991 "Twee jaar geleden vatte Lutgard Mutsaers de geschiedenis samen in het boek Rockin' Ramona, een informatief en hoogst nostalgisch getint verhaal over opkomst en ondergang van de Indo rock. Ik denk dat het veel Hollandse veertigers zal vergaan zoals mij: nooit geweten dat er ooit zoiets als Indo-rock had bestaan, het is me destijds nooit opgevallen dat veel populaire groepjes en solisten een iets bruinere huidskleur hadden dan wij. Pas nu hun historie is vastgelegd, realiseer ik me hoe groot het Indo-aandeel in de Nederlandse popmu ziek toen was. Het is nooit als apart genre herkend, misschien schuilt daarin een deel van de tragiek. Met fonke lend opgepoetste en ritmisch gemon teerde archiefbeelden laat Heynen het contrast zien tussen de ruige Indo-bands en de keurige tienersterretjes van Hollandse komaf. Heijnen maakt veel werk van het contrast tussen dat luie leven (van Andy Tielman; TvdG) en de benauwde woonkamertjes van zijn ande re hoofdpersonen. Iets teveel, vind ik. Het is niet meer dan detailkritiek op een tot weemoed stemmende hommage aan pioniers, die nooit als zodanig werden herkend. Hans Heijnen heeft hen met toewijding aan de vergetelheid ont rukt. Hij liet zich niet verleiden tot een geschiedvervalsende hagiografie, hij maakt het niet mooier dan het was. Maar het was mooi." Muziek en etniciteit Het is niet uitsluitend aan het boek van Mutsaers te danken dat er nu zo'n grote belangstelling is voor de muziek van Indo's. Toen het boek verscheen was het grote publiek er rijp voor. In de jaren '50 en '60 was er weinig aandacht voor het feit dat bepaalde artiesten Indisch waren. Door de ontwikkeling van de multi-culturele samenleving groeide de belangstelling voor kenmer ken van verschillende culturen. We leven nu in een tijd waarin etniciteit (van het Griekse woord voor volk: ethnos) meer dan ooit aandacht krijgt. Indorock is daarvan bij uitstek een voor beeld. Mutsaers gebruikt het begrip om een ontwikkeling uit de periode 1958 tot 1965 te beschrijven, waarbij ze uit legt welke onderlinge verschillen én overeenkomsten er binnen die ontwik keling waren. Hierbij legt ze een duide lijk verband tussen muziek en etniciteit van Indische Nederlanders (fragment 3). 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 25