26 Fragment 3 (uit: Lutgard Mutsaers, Rockin' Ramona, Den Haag 1989): "Het waren de platenverzamelaars die in de jaren zeventig de term 'Indorock' lan ceerden om de muzikale stroming, gedragen door Indische en Ambonese bands uit Nederland in de jaren tussen 1958 (eerste single van de Tielman Brothers: de eerste Indorocksingle) en 1965 (de teloorgang van de Indorock als muzikale stroming en het overnemen van de fakkel door de Nederbeat) een naam te geven. Inmiddels is die term ingeburgerd in de popliteratuur. Het is een vlag die een brede muzikale lading dekt. De verschillen tussen Indobands waren vaak groot. Ondanks de onderlinge verschillen in kwaliteit, instru mentatie en sound, is Indorock gemakke lijk te herkennen, zodra men de moeite heeft genomen de achtergronden ervan te bestuderen. Vaak hoor je gitaar licks die afgeleid zijn van steelgitaarloop- jes. Het aparte van de Indische gita risten én bassisten was, dat ze erg veel noten speelden. Vaak is er op de pla ten een nabootsing van de mandoline sound te horen, het priegelen met snelle nootjes." (pagina 25-28) "Door de mix van allerlei invloeden, muzikale en sociale, ontwikkelden de Indische en Ambonese rockgroepen een eigen geluid, dat niet inwisselbaar was met de Hollandse popmuziek van die tijd en niet daarmee integreerbaar. De Indorock bleef een aparte stroming, die een enorme uitstraling had. Vooral in Den Haag, de Indorockstad bij uitstek, rezen de naaapbandjes als paddestoelen uit de grond. Het gitaarrockgeluid, waar op de Indische groepen het patent had den, was echter moeilijk te imiteren door blanke bands: Indorock was boven alles een gevoel." (pagina 8) Indorock, een fictie? Door het genoemde sneeuwbaleffect zijn steeds meer mensen zich met Indorock, en daardoor met Indische Nederlanders gaan bezighouden. Twee voorbeelden. Onder de titel "Indo-Rock is een fictie" stelde de Indische musicus Rob Boekholt in het vorige nummer van Moesson het begrip 'Indorock' ter dis cussie. Terecht maakt Boekholt bezwaar tegen misplaatst gebruik van het begrip. Indorock is niet meer dan een term waarmee door Mutsaers en anderen een bepaalde ontwikkeling in de periode 1958-1965 wordt aangeduid. Interessant is hoe Boekholt het door Mutsaers gereconstrueerde beeld van de ontwik kelingen in die periode bevestigt. Jammer is echter ook dat hij dit beeld vertroebelt door andere termen te introduceren en de term 'Indorock' te gebruiken voor de door hem bepleite hedendaagse muziek (fragment 4). Fragment 4 (uit: Rob Boekholt, "Indo- rock is een fictie", in: Moesson jg. 37 nr. 8, 15 februari 1993): "Indo-Rock is niets anders dan naapen en dat zo goed mogelijk en dat ook door de eigen muzikale cultuur te negeren. Ik doel hier op krontjong. De Bekende Timorees, dus géén Indo, Andy Tielman is een van de heel weinigen die eigen muziek heeft gemaakt. Origineel, pittig en goede arrangementen. Eenzame hoogte bereikte hij met zijn broers, maar niet voor lang want de zalen zaten bom vol Indo-muzikanten die alles afkeken en zo snel mogelijk de groep imiteerden. Voor de dancingbazen was dat natuurlijk heel aantrekkelijk, daar de imitators goedkoper waren dan Tielman en toch dezelfde muziek maakten. De Tielman- sound all over! Indo-rock is géén muziek. Helaas niet. Indo-Rock als muziek is een fictie. Indo's hebben wei nig of geen eigen composities nagelaten om te mogen spreken van een Indo Rock cultuur. Indo-Rock was daarom ook gedoemd om te verdwijnen." Ter gelegenheid van de televisie-uitzen ding van de film Rockin' Ramona op 26 februari jl. verscheen in Vara TVmagazine een artikel met foto's van Roodenburg (zie fragment 5 en bijgaande afbeelding). Voor een groot aantal Nederlanders zal de inhoud van dit artikel het eerste zijn wat ze over Indorock te weten komen. Wat mij als eerste opviel was de slordi ge fotokeuze: aan de haarlengte te oor delen zijn beide foto's duidelijk van enige tijd na 1965, dus niet uit de tijd van de Indorock. Onzorgvuldig is ook de wijze waarop de Blue Diamonds prominenter zijn afgebeeld dan de Tielman Brothers. Dit wordt versterkt in de tekst, waarin Roodenburg meldt dat eerstgenoemden er in de film bekaaid afkomen, waarna hij uitlegt waarom dat terecht is. Mogen we Roodenburg deze slordigheid kwalijk nemen? Het boek van Mutsaers gaat naast Indorock ook over andere vormen van 'Indopop', en de titel van haar boek én de film van Heynen (ondanks de ondertitel "A film about Indo-Rock") verwijzen duidelijk naar de wereldhit Ramona van de Blue Diamonds. Deze slordigheden vallen echter in het niet bij de rest van het artikel dat vol is van etnocentrisme ("Nadat we de kolo nie Nederlands-lndië grotendeels waren kwijtgeraakt"), ondeskundigheid ("The Everly Brothers - die op hun beurt weer golden als twee Elvissen voor de prijs van één") en onverantwoorde simplifica ties ("Door een machtige hand waren ze uit het paradijs getild Het is ver schrikkelijk. Het vervelende is dat niet alles in dit artikel uit de lucht is gegre pen, dat met name de social-culturele omstandigheden waarin de Indorock zich heeft ontwikkeld serieuse aandacht verdienen. Fragment 5 (uit: Sjaak Roodenburg, "Indorock voor klompenland", in: Vara TVmagazine, 1993 nr. 8): "Nadat we de kolonie Nederlands-lndië grotendeels waren kwijtgeraakt, arri veerden in de jaren 50 met de stroom repatrianten ook veel Indo's: half- Europeaan, half-Aziaat. Door een mach tige hand waren ze uit het paradijs getild en nu zaten ze hier, verscholen in dikke winterjassen tegen de kou. Was dit voortaan hun land? Terwijl de Hollandse muziek aansloot bij de smaak van klom pendansers hadden de Indo's gevoel voor swing. Hollandse jongens kregen op hun verjaardag een voetbal, Indische jon gens kozen een gitaar. Hun muzikale roots bestonden uit Hawaii-klanken, krontjong-liedjes, maar ze hadden ook al geroken aan de muziek van de opstandi ge jeugd in de Verenigde Staten en ze voelden verwantschap met die angry young generation. Hun frustraties over de cultuurschok en hun affiniteit met zwarte Amerikaanse gitaarmuziek - door hen gespeeld met een gevoelige Oosterse

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 26