zwier - leidden tot een unieke sound: de Indo-rock. Daarmee werd in Nederland de rock 'n' roll geintroduceerd. Wie er in de film bekaaid afkomen zijn The Blue Diamonds. Voordat ze de Nederlandse pendant werden van The Everly Brothers - die op hun beurt weer golden als twee Elvissen voor de prijs van één - hadden ze de rock 'n' roll ont dekt. In de periode van 'Ramona', waar mee ze wereldberoemd werden, kregen Ruud en Riem de Wolff echter hun 'lieve' imago en waren ze geen rockers meer." Verbreiders van een nieuwe jeugd cultuur Laten we teruggaan naar het onderwijs. In fragment I heeft u kunnen lezen dat examenkandidaten geschiedenis iets moeten weten over en begrijpen van Indorock in het kader van de volgende vragen aan het verleden: "Wat bevor derde het ontstaan van nieuwe jeugdcul turen na 1955? Hoe werden deze zicht baar?" De eerste aanzet tot zo'n meer söciaal- culturele (naast de musicologische) benadering van Indorock is te vinden in Fragment 6 (uit: Lutgard Mutsaers, Rockin' Ramona, Den Haag 1989, pagina 8): "De aanwezigheid van tienduizenden Amerikaanse militairen op bases in Duitsland, die dankzij de Indobands hun eigen muziek 'live' konden horen, zorgde voor een speciale entourage en sfeer, die sterk verschilden van die in Nederland. De Indobands voelden zich als vissen in het water; ze voelden zich als muzikant én als mens gewaardeerd. Indo's en Ambonezen zijn afkomstig uit een cul tuur, waarin muziek en dans traditioneel een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven. In Nederland merkten ze dat er zelfs werd neergekeken op professionele beoefenaars van amusementsmuziek, hoewel de behoefte eraan niet werd ontkend. In die schijnheilige sfeer vervul de een 'outcast' de rol van entertainer met minder sociale consequenties dan de brave burger. Nederland was in de jaren vijftig nog niet de multi-culturele samenleving die het nu is, maar kende relatief heel veel gekleurde muzikanten, vooral bij de populaire Hawaiibands. Ook de nieuwe grote gekleurde bevol kingsgroepen, de Indo's en Ambonezen, manifesteerden zich voor het eerst op het terrein van de muziek. De jongeren deden dat ook om zich af te reageren, een gepatenteerde functie van rock roll overigens." het boek van Mutsaers (fragment 6). In 1992 ging Hélène Vossen een stap ver der in een speciaal voor docenten geschiedenis uitgegeven bundel over Nederland in de periode 1948-1973 (fragment 7). In het door haar gere construeerde beeld van het verleden waren Indorockers ook belangrijke ver breiders van een nieuwe jeugdcultuur. Met een groot aantal nieuwe vragen aan het verleden bepleit ze verder historisch onderzoek. Ik ben benieuwd hoeveel Indische Nederlanders haar interpretatie van het verleden kunnen bevestigen. Schroom niet, waarde lezer, neem de pen en stuur uw ideeën hierover aan Moesson. Een bekend historicus heeft eens gezegd: "Geschiedenis is een dis cussie zonder eind". Welnu, laten we deze discussie in uw eigen Indische lijf blad voortzetten! Fragment 7 (uit: H. Vossen, "Indorock en Nederbeat. Popmuziek en jeugdcultuur", in: H. Vossen e.a., Vertrouwde patronen, nieuwe dromen, IJsselstein 1992): "In navolging van de bekende Britse socioloog Dick Hebdige wijst Fanto Voogd bij een bespreking van het boek Rockin' Ramona, 'n gekleurde kijk op de bakermat van de Nederpop van de musi cologe Lutgard Mutsaers op het merk waardige verschijnsel dat nieuwe ontwik kelingen in popmuziek en jongerencultuur bijna altijd worden bepaald door de cultuur van etnische minderheden. Zij merkt op dat men juist de afgelopen jaren, zowel in de popjour nalistiek als in de sociologie, steeds meer oog heeft gekregen voor het feit dat 'zwarten' telkens een voorbeeldfunctie vervulden. De traditionele 'working- class' cultuur valt steeds meer uiteen als gevolg van industrialisatie en urbanisatie processen. Binnen verschillende etnische groepen bestaan echter nog wel hechte relaties en om die reden oefenen ze ook grote aantrekkingskracht uit op arbei dersjongeren. De etnische cultuur weet met haar eigen kleding, taal en gebruiken vorm en betekenis te geven aan het leven aan de rand van de samenleving. Deze migranten waren kosmopolitischer dan witte Nederlanders die meestal - als ze al muzikaal werden opgevoed - met andere soorten muziek en instrumenten werden grootgebracht; met de accor deon in arbeidersmilieus en met de piano of de blokfluit in de sociaal 'hoge re' milieus. De 'oosterlingen' werden in Nederland trendsetters van de Rock 'n Roll; ze speelden en verbreidden deze op een eigen wijze. Karakteristiek voor de Indorock is een zwaar basgeluid en schijnbaar tegen elkaar in spelende gita risten. De show op de bühne zette het gitaarspel kracht bij. Kortom, Indorock was niet alleen bedoeld om op te dansen, was niet louter bestemd voor het oor maar ook voor het oog: het was podiumkunst In tegenstelling met Mutsaers, die zeer bewust ook vrouwelijke Indorockers opzocht en signaleert dat deze niet sterk vertegenwoordigd waren, volgt de filmer Heynen in zijn film Rockin' Ramona de visie van de 'old boys', die niet onder stoelen of banken steken dat gitaren, auto's en mooie meisjes (in die volgorde) het belangrijkste deel van hun leven uit maakten. Vrouwen (moeders en vrien dinnen) verschijnen alleen als randversie ring en ter versterking van het mannelijk ego. Dat neemt niet weg dat Heijnen weet over te brengen wat destijds zo nieuw en opwindend was aan de Indorock. Hij brengt de Indorock tot leven, de vonk springt over. Uit de publicaties van Mutsaers en Slootweg (De B-kant van de Beat) komen we dus ook meer te weten over de sociale en etnische achtergrond van de eerste popmuzikanten in Nederland. Meer dan tot nu toe het geval is, zou studie naar de popmuziek verbonden moeten worden met onderzoek naar jeugdculturen. Vaak worden deze onder werpen los van elkaar bekeken. Dat is jammer. Het gevaar bestaat dat muziek te eenzijdig wordt beoordeeld vanuit het innovatieve element van de muziek zelf (dat gebeurt meestal door popliefheb bers of musicologen). Zo lijkt Mutsaers er nogal mee te worstelen dat Indorockers weinig nieuwe 'songs' schre ven. Wanneer zij de Indorock echter niet alleen zou beoordelen vanuit het innovatieve element van de muziek alleen, wint haar onderzoek aan belang. Behalve de hierbovengenoemde vernieu wende elementen van hun muziek, waren de Indorockers mede belangrijke verbreiders van een nieuwe jeugdcul tuur. Tot voor kort werd de opkomst van de Rock 'n' Roll alleen verbonden met de nieuwe jeugdcultuur van de 'nozems', witte jongeren (jongens) uit arbeidersmilieus. Het onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek, zeker in samenhang met jeugdculturen, staat nog in de kinderschoenen. Het lijkt mij van groot belang om het onderzoek naar popmuziek, dans- en jeugdculturen meer met elkaar te verbinden om tot vrucht bare resultaten te komen. Meer dan tot nu toe het geval is zou in onderzoek ook de categorie etniciteit en sekse een 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 27