plaats moeten krijgen. Vragen die in dat kader aan de orde zouden moeten komen zijn: welke opvattingen over vrouwelijkheid, mannelijkheid en licha melijkheid waren binnen die verschillen de jeugd- en muziekculturen dominant? Welke verschuivingen zijn hierin te traceren en hoe zijn de categorieën sekse, klassen en etniciteit in dit kader met elkaar verbonden? Hoe wordt man nelijkheid en vrouwelijkheid bijvoorbeeld opgevat en beleefd binnen de vele inter raciale relaties die er ontstonden met de komst van allerlei groepen migranten (waarvan Indo's en Molukkers de eer sten waren)? Uit het bovenstaande hebben we kunnen opmaken dat nieuwe jeugdkulturen en vormen van popmuziek vooral ontston den in de marge van de samenleving, etnische minderheden en jongeren uit arbeidersmilieus. Tussen beide groepen was sprake van wederzijdse beïnvloeding en beide onderscheidden zich via muziek en cultuur van de dominante cultuur. De Rock 'n Roll als muzieksoort werd, zoals we zagen, vooral verbreid door Indo's en Molukkers, de eraan verwante jeugd- kultuur was die van de nozems. De Nederbeat ontstond aanvankelijk voor een belangrijk deel in 'volkse wijken' in Den Haag." Indorock in de klas De discussie vindt ook elders plaats. Begin 1993 plaatste Kleio, het lijfblad van docenten geschiedenis, een ingezonden brief van Mutsaers, waarin ze kritisch reageerde op enkele zwakke punten in het artikel van Vossen (fragment 8). Fragment 8 (uit: Lutgard Mutsaers, "Aan de gebruikers van de CE-bundel Vertrouwde patronen, nieuwe dromen, inge zonden brief in Kleio 34:1januari/febru ari 1993): "Het onnauwkeurig omgaan met gege vens uit de muziekhistorie is een euvel dat vaak in sociologische artikelen voor komt. Nu er voor het eerst op dit niveau aandacht wordt geschonken aan de introductie van de rock roll in Nederland (waar ik op zich blij mee ben), lijkt het mij van belang de meest in het oog springende fouten recht te zet ten. De hit 'Ramona' van The Blue Diamonds is geen voorbeeld van Indorock. De Blue Diamonds waren Indische jongens, die een verleden had den in een Indische rock rollband, maar hun activiteiten als commercieel platenduo noem je, als je het al per se zo wilt noemen, Indopop. De Indorock is een stroming van bands, (Indo)pop is een kwestie van solisten en duo's met hitpa radesucces zoals de Blue Diamonds, Sandra Reemer en Anneke Grönloh. 'Brandend Zand' van de laatstgenoemde is een vertaalde Duitse schlager en der halve geen Indorock. Niet de verzamelaars van de muziek van Indo's en Molukkers, maar de verzame laars van oude rock roll uit de jaren vijftig (het verzamelen daarvan kwam pas in de jaren zeventig op) merkten dat er erg veel Indobands bij in Nederland opge nomen rock rollplaten zaten, bijna alleen maar Indobands, en sommigen wisten het eenvoudig omdat ze die periode zelf hadden meegemaakt. Om die platen te onderscheiden van de Amerikaanse rock roll die ze ook ver zamelden, hebben ze het Indorock genoemd. Het was een etiket, meer niet. Er wordt in het artikel in het alge meen niet-begrijpend over de muziek- praktijk geschreven door Vossen. Indorock herkennen is een kwestie van luisteren, Indorock is een sound, een gevoel. Er bestaan CD's met historische Indorock. Het moet een kleine moeite zijn deze aan te schaffen en in de klas te draaien (zoals Indorock, The original recordings, EMI 7947192)." Jammer dat Mutsaers van de gelegenheid geen gebruikt maakte om waardering uit te spreken voor de vele sterke punten uit het artikel van Vossen. Mede dankzij Vossen krijgt Indorock, en daarmee de sociaal-culturele positie van Indische Nederlanders omstreeks I960, serieuse aandacht in de kring van docenten geschiedenis. Door haar artikel beschik ken docenten meer dan tevoren over informatie waarmee ze de film Rockin' Ramona en geluidsopnames in de klas kunnen afspelen en deze in een histo risch kader kunnen plaatsen. Aan de Hogeschool Katholieke Leergangen Tilburg is bijvoorbeeld in november 1992 tijdens een studiedag voor docen ten met film en geluid aandacht besteed aan Indorock en hebben de 80 deelne mers een exemplaar van de door Mutsaers genoemde CD mee naar huis (en school) gekregen. Hoeveel aandacht Indorock in de exa menklassen zal krijgen hangt af van de individuele docenten. Makers van lesma teriaal hebben het tot nu toe af laten weten. Zoals elk jaar verschenen in 1992 enkele boekjes die door leerlingen kunnen worden bestudeerd ter voorbe reiding op het centrale examen geschie denis. In de meeste gevallen weten auteurs over Indorock niet veel meer te Fragment 9 (uit: R.C. Seriese en W.H. Blok, Examenbundel voor 1993, Leiden 1992): "Vooral de vernieuwingen binnen de muziek hadden veel invloed. Eind jaren vijftig werd door Indo-bandjes de rock 'n roll in Nederland verspreid. De Indo bandjes bestonden uit Indo's en Molukkers uit het voormalige Nederlands-lndië. Liefhebbers en verza melaars van deze muziek verzonnen de benaming Indo-Rock. Bekende vertegen woordigers van de Indo-Rock waren onder andere The Blue Diamonds en The Tielman Brothers". melden dan wat in de stofomschrijving staat, zoals bijvoorbeeld in fragment 9. De auteur van fragment 10 geeft er blijk van iets beter te begrijpen wat het his torische belang van Indorock is. Bij de Nederlandse Onderwijs Televisie is in 1992 een vierdelige serie gemaakt over "Nederland 1948-1973", waarin op redelijk traditionele wijze aandacht is besteed aan de popmuziek in Nederland in de jaren '60. Ondanks de vermelding in de officiële stofomschrijving komt geen woord (of beeld) over Indorock in de serie voor. Toen ik bij de maker hiernaar informeerde, vertelde hij me dat hij tot op dat moment geen idee had wat met 'Indorock' werd bedoeld. Nog onbekend, en dus nog onbemind. Toch is er reden genoeg om dit artikel optimistisch te beëindigen. De recente belangstelling voor Indorock heeft gezorgd voor een hernieuwde belang stelling onder het grote publiek voor Indische Nederlanders. Dit keer geen aandacht voor problemen, zoals aanpas sing en racisme, maar groeiende aan dacht voor authentieke cultuuruitingen van de Indische Nederlanders in de Nederlandse samenleving: iets om trots op te zijn. Fragment 10 (uit: J.D. van den Berg en A.C.M. Peek, Nederland naar een modern industriële samenleving 1948-1973. Examenboek Havo/Vwo, Groningen 1992): "Indo-rock: De eerste echte rock-and- roll van Nederlandse bodem werd gemaakt door veelal Haagse bands met jongens met een Indonesische achter grond. Ze hadden een heel eigen stijl en waren voor die tijd - eind jaren vijftig, begin jaren zestig - verbazend ruig en vernieuwend in hun optreden. Veel beroemde popgroepen uit de jaren zestig deden hun inspiratie op bij deze Indo-rockers." 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 28