SCHULD Swüuj, SeiAiott Te koop aangeboden tegen kostprijs: Wilhelmina (Mien) van der Lijn-Algra Schuldgevoelens worden je vaak aange praat. Wanneer voel ik me schuldig? Als ik bij volle bewustzijn, heel vaak uit stommi teit, ach, je weet wel hoe dat gaat, iemand kwets, pijn doe of schade berokken. Achteraf kan ik me dan wel voor mijn kop slaan, ik voel me dus schuldig. En daar ben ik alleen verantwoordelijk voor. Toen ik onlangs in het Museum van Volkenkunde in Rotterdam de tentoon stelling 'Wayang Revolusi' bijwoonde, zou ik me, als ik erg beïnvloedbaar was, opgezadeld hebben gevoeld met een groot schuldcomplex. De composities waren prachtig, geen kwaad woord daarover, maar wat de inhoud betreft, wat hadden wij, Hollanders het Indone sische volk toch allemaal niet aangedaan! Geknecht, vernederd, gemarteld! Alleen, ik was er toen niet bij. Hoe wil je, in de tijd van de Oostindische Compagnie en de Atjeh-oorlog! Ik voel mij dan ook niet schuldig. Als kind, in Indië, hadden wij, net als iedereen, bedienden, een echtpaar dat bij ons op het erf woonde. Voor ons, kinderen, waren het niet echt bedienden maar meer een oom en tante, bij wie we altijd met onze problemen terecht kon den en van wie we ook vaak op ons kop kregen als we stout waren. Wij respec teerden hen en ik denk nog altijd met veel liefde aan hen terug. Toen de oor log voorbij was, stonden zij met cadeau tjes, voor onze deur en of ze alsjeblieft weer bij ons mochten komen. Ik had ook 'inlandse' vriendinnetjes, waarbij ik nooit het gevoel had dat ze anders waren. Alles was toen zo ontspannen en vanzelfsprekend. Maar wat hoor ik nu?? Wij hebben hen uitgebuit! Ook is het tegenwoordig bij mensen uit Suriname en de Antillen bon-ton om te zeggen: "Ja, maar wij hebben hen vroeger als slaven laten komen en eeuwenlang in slavernij laten leven. Dus hebben zij nu het recht zich door ons te laten onderhouden." Alleen, in de zeventiende eeuw leefde ik nog niet en was er dus ook niet bij. Ik zie dus niet in waarom ik me schuldig moet voelen. Hoe werd het eigen volk hier in die tijd behandeld door de 'hoge heren'? Denk maar eens aan de kinder arbeid, de veertig stokslagen bij het min ste vergrijp en breng maar eens een bezoek aan de martelkamer van de Gevangenpoort in Den Haag. Lieve mensen, dat was toch de geest van de tijd. Ga maar eens na, hoe, nog niet eens zo lang geleden, de dienstmeisjes hier in Nederland werden behandeld door hun 'mevrouw'. Moet ik mij hierdoor schul dig voelen? Aan de andere kant: moet ik het de jonge generatie Japanners en Duitsers kwalijk nemen, dat hun ouders, of liever grootouders, oorlogswandaden hebben begaan? Nog niet zo lang geleden, in de aankomsthal van Schiphol, wachtend op mijn zoon die zou arriveren, kwam ik in contact met een aardig jong Japans echt paar, even in de twintig, met een kindje (om op te eten) bij zich. Ze konden zich al aardig in het Nederlands redden, dus vlotte de conversatie redelijk. Moest ik hen verantwoordelijk stellen voor de rottijd die ik in het Jappenkamp heb gehad? In die tijd waren zij nog niet eens geboren! En wat te denken van dat klei ne Japanse hummeltje? Moet die nog jaren met schuldgevoelens rondlopen om wat haar volk mij toen heeft aange daan? Men kan zeggen, dat de Japanse regering nooit bekend gemaakt heeft, wat voor wandaden en gruwelen er toen bedre ven zijn tegen de geïnterneerden in de kampen en ook daarbuiten. Maar heb ben wij, toen teruggekeerd uit die kam pen ook niet schuld, dat er niet meer bekend geworden is daarover? Want wat hebben we gedaan in die eerste jaren na de oorlog, toen het nog zin had om alles, liefst met veel tam-tam aan de grote klok te hangen? Haast niets, toch? Het was toen: "Niet zeuren, niet klagen, flink zijn, daar kom je een heel eind mee!" Daarbij zijn wij, Indische Neder landers, eigenlijk een timide volkje. Waarom is wel in de hele wereld meteen na de oorlog, bekend gemaakt welke gruweldaden de Duitsers het Joodse volk hebben aangedaan? Omdat er toen direct over gepuliceerd werd, iedereen wist wat er allemaal gebeurd was. Nu, pas bijna vijftig jaar na de oorlog, wordt de wereld kond gedaan van de gruwelen in de Jappenkampen. Wie kun je er nu nog verantwoordelijk voor stel len? Natuurlijk, de oudere generatie, dat zijn de misdadigers, die zijn schuldig! Maar hoeveel leven nog of zijn het zich nog bewust? Heeft het nu nog veel zin? Wie is schuldig en is het nog nodig deze schuld over te dragen van generatie op generatie, van eeuw op eeuw? EWR Een pracht perceel in het heuvelland van de ALGARVE (Portugal) opp. 2.3 HA (f 4,50 per m2). Het perceel ligt ca. 15 km van zee en ca. 6 km van de Spaanse grens; het ligt over de volle lengte aan een autoweg, het hoogste gedeelte van het terrein, met een mooi uitzicht op zee en omgeving, is geëgaliseerd; verder zijn op het terrein wegen, een waterreserevoir en een dam aangelegd. Eind 1989 is op het terrein een grote stenen loods gebouwd van 40 m2, voorzien van badkamer/toilet. Gunstig teken: in de naaste omgeving zijn reeds woningen gebouwd/in aanbouw. Foto's van het terrein zijn ter inzage. Tel.: 020-6360522. Op I I februari 1993 overleed te Velp onze lieve moeder, oma en overgrootmoeder op de leeftijd van 94 jaar, weduwe van Aldert van der Lijn, vroeger leraar aan de Christelijke MULO en het Christelijk Lyceum te Bandoeng. Velp: Chala Vista, USA: Orlando, USA: Tine Kruse-van der Lijn kinderen en kleinkinderen Schelto en Gerie Vanderlijn kinderen en kleinkinderen Mies en Richard Tracy kinderèn en kleinkinderen Palmerston, North Nw-Zealand: Joop en Lorna van der Lijn kinderen en kleinkinderen. Corr. adr.:T. Kruse Zwanensingel 98 6883 GD Velp De begrafenis heeft op 15 februari 1993 plaats gevonden Voor uw parties en reünies Sophisticated dansmuziek en gitaarballads DANSCOMBO J.A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51, 2592 EB Den Haag, telefoon: 070 - 3473935 of 070 - 3549905 34

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 34