Mid Night Uduk Harian Kompaseen van de leidende dagbladen in Indonesië schreef in een van hun Zondagse edities in februari jl. dat de Indonesische jeugd meer en meer de eetgewoonten van hun Westerse leeftijdsgenoten overneemt. De vanouds bekende hartige- en zoete hapjes zoals combro, de met oncom gevulde singkongkroketten, de tapai ketan/idi, dat is tapai van de zwarte ketan met een stukje uli, en andere lekkernijen hebben plaats moeten maken voor pizza 's, hamburgers, donuts en an dere uit het Westen overgewaaide trendy snacks, Poyom panggang, de geplette, met boter besmeerde en daarna geroosterde tapai singkong en bajigur, de warme drank, die voorheen toch wel de geliefde drank was in de Preanger, kan men tegenwoordig slechts op bepaalde plaatsen in Bandung vinden, zo klaagde Kompas over de achteruitgang en verval van de traditionele drink- en eetgenoegens. Om het een en ander te checken heb ik op een van mijn tochten met de micro- let een jongeman gevraagd, waar je toch die fameuze tahu pong kunt krijgen. Dat wist hij niet, was zijn antwoord, maar hij wist wel waar men de beste 'hamboer- ger', pizza's en 'Ayam Goreng Kentoeki' serveert! "In de Pizzahoet (een tak van de Pizzahut in L.A.?) bijvoorbeeld, is de Pizza Rendang razend populair. Als u echter Makanan Betawi Asli wilt eten, moet u naar de Jalan Fatmawati gaan of beter nog naar Jakarta Timur, in de buurt van Pondok Bambu. Na 12.00 uur 's avonds is daar de Mid Night Uduk." Ja, u leest het goed, met spatie tussen 'Mid' en 'Night', dus niet als Midnight Caller! De Jakartaan zou de orang Betawi Asli niet zijn, creatief en vindingrijk als hij is, als hij geen tegengas zou geven of in elk geval iets doen tegen de voortschrijden de junkfood cultus. De volgende avond tegen middernacht, gingen wij richting Pondok Bambu. Ja hoor, daar staat hij dan, de Mid Night Uduk, Soto Daging dan Ayam. Een een- voudig optrekje met lange banken aan weerszijden van een houten tafel en daarop de bekende stopflessen met kru- puk in alle kleuren en smaken, emping, rempeyek en verder porceleinen potten met acar bawang, sambal cuka, bekers met lepels en vorken in rose servetjes gewikkeld en schalen met pisangs. Het geheel zou niet veel verschillen als het eethuisje gewoon Warung Nasi Uduk zou heten. Mijn tafelgenoot bestelde een portie Nasi Uduk Sepesial en uw rapporteur koos de Soto Betawi. Na een poosje kwam de baas annex Oberkellner, een aardige en welbe spraakte wat oudere man, met de be stelde spijzen; een groot bord met dam pende Nasi Uduk, romdom gegarneerd met fijn gesneden omelet, kleine frikad elletjes, reepjes rode lombok, een lepel smeuïge sambal kemiri, een flink stuk ayam opor en op en om de als de Gunung Batok gestyleerde rijst, een plukje abon, kunstig en dun gesneden komkommer afgewisseld met fris-groe ne kemangiblaadjes, waarbij ik onwille keurig aan Multatuli moest denken dat zich daar slingert om de evenaar, als een gordel van smaragd Al die culinaire hoogstandjes op een eenvoudig houten dienblad met de Soto Betawi en twee koperen vingerkommen, vormen samen haast een stilleven in pastelkleuren. In een flits herinnerde ik mij een stuk van Tjalie Robinson, waarin hij de Wes terling beschreef als iemand die zijn voedsel husselt om die vervolgens naar binnen te werken. Niet echter de Jakar taan; hij maakt van zijn maaltijd een compositie, aldus Tjalie. Zo ook deze man, die zich nu ontpopt als een gastro noom. Als een maestro zijn partituur bestuderend, in dit geval een dampende schotel met geurige nasi uduk, zijn vin gers op de pink na, heel subtiel in de vingerkom dompelend, vervolgens heel bedachtzaam zijn mouw opstropend, zijn ogen nog steeds gefixeerd op dat kostelijk voedsel, zijn arm omhoog heffend net als Bernard Haitink de ou verture van Wilhelm Teil dirigerend, begon onze man aan zijn souper. Met vier vingers arrangeert hij een hoopje rijst, drapeert dat, net als een begena digd couturier de stoffen om zijn ster mannequin, met de bovenvermelde bij gerechten en let op, nu komt de tot dusver werkloze pink in actie, want met vijf vingers wordt de met zorg samenge stelde hap naar de mond gebracht. Met een in extase verstild, sereen gelaat 45 SSS! III BHMMM MMIMI M1D NIGHT DOOK nmanumm /SCT0g»ï„K

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 45