Indische Nederlanders als thema in het onderwijs door Tom van der Geugten (3) Indische Nederlanders verfilmd Dit artikel gaat over twee films die vol gens mij goed bruikbaar zijn bij het behandelen van Indische Nederlanders als thema in het onderwijs. "Het levens verhaal van zo vele Indo's verfilmd" schreef Margreet Farret Jentink in Nines Nieuws (jg II nr I) over de speelfilm My Blue Heaven van Ronald Beer 1990). Over de documentaire Stille intocht van Liane van der Linden en Joop de Jong 1992) schreef ze: "Een goed beeld van de opvang in Nederland a.d.h.v. historische beelden" (Nines Nieuws jg 12 nr 4). Film is aantrekkelijk lesmateriaal voor de visueel ingestelde leerlingen van tegen woordig. Als de les naast historische fei ten ook over meningen gaat, kan film, net als literatuur, bepaalde zaken veel duidelijker maken dan teksten. Een voorbeeld: In Stille intocht vertelt een Indisch schoolmeisje in een interview uit de jaren '60: "Ze noemden me 'zwartje', maar daar bedoelden ze niets kwaads mee; gewoon een plagerijtje." In een scène in My Blue Heaven wordt een jonge Indische fabrieksarbeidster getroost door een oudere collega met de woor den: "De meiden pesten je. En weet je, 't is alles nijd. Je bent mooi, je praat netjes. Snap je, je bent anders. Ach, ze bedoelen het zo kwaad niet." Het gaat in beide gevallen natuurlijk niet alleen om de gesproken woorden, maar vooral ook om de beelden. Dergelijke meningen zul je niet gauw tegenkomen in beschrijvende teksten in een schoolboek, waarin het de schrijver meestal gaat om het beschrijven van fei ten, zoals: "Veel allochtonen uit vroegere kolonies hebben last van rassendiscriminatie of racisme." Bij alle drie de voorbeelden kun je de vraag stellen in hoeverre er een goed beeld van de historische wer kelijkheid is gegeven. Een belangrijke vraag, waarmee ook scholieren zich tegenwoordig steeds meer (moeten) bezighouden. Film en vaardigheden in de basis vorming Op I augustus 1993 treedt de Wet op de Basisvorming in werking. Bedoeling is dat leerlingen van 12 tot 15 jaar naast kennis en begrip van bepaalde histori sche onderwerpen ook leren omgaan met een aantal vaardigheden (door de overheid vastgelegd in "kerndoelen"). Leerlingen moeten feiten van meningen kunnen onderscheiden, ze moeten een eigen oordeel kunnen vormen en besef hebben van eigen en andermans waar den. Ook moeten ze zich realiseren dat mensen in andere tijden of andere omstandigheden zich in hun gedrag en oordeelsvorming mogelijk laten leiden door andere opvattingen, waarden en belangen. De films My Blue Heaven en Stille intocht bieden goede mogelijkheden om leerlin gen deze vaardigheden te laten beoefe nen. Een structureel probleem in het onderwijs blijft altijd de beperkte lestijd, waardoor leraren niet meer dan een fragment van een film kunnen vertonen. My Blue Heaven lijkt me heel geschikt voor de derde klas van het voortgezet onderwijs (leerlingen van 15 jaar). Voor een goede les kunnen heel goed alleen de eerste 16 minuten worden vertoond. Omdat Stille intocht wat moeilijker is en door zijn structuur bij voorkeur in zijn geheel (50 minuten) moet worden ver toond, lijkt deze documentaire me geschikt voor de vierde en hogere klas sen (16 jaar en ouder). Hieronder leg ik dit verder uit. Stille intocht In Stille intocht. De opvang van Indische Nederlanders in contractpensions (op video te koop bij Moesson) vertellen Indische Nederlanders en maatschappe lijk werksters over de eerste opvang van gerepatrieerden in Nederland. Hun her inneringen zijn natuurlijk niet objectief, maar samen roepen ze een beeld op van het weliswaar goedbedoelende, maar zeker ook betuttelende en dwingende opvangbeleid in de jaren vijftig. Door de interviews uit 1992 is schitterend histo risch film- en fotomateriaal gemonteerd: beelden van de aankomst van passagiers schepen, opvang in contractpensions en legerplaats Budel en beelden van Indi sche Nederlanders op de Rijkswerk plaats. De filmmakers hebben zich van elk com mentaar onthouden, waardoor de kijker de gelegenheid krijgt een eigen oordeel te vormen. Filmbeelden met tevreden gezichten en juichende commentaar stemmen uit omstreeks I960 constate ren dat de inpassing geruisloos verloopt. Zo geven deze historische fragmenten een goed beeld van de manier waarop toén in Nederland werd aangekeken tegen de Indische Nederlanders. In die zin is de film een waardevolle bevesti ging van het in diverse literatuur reeds beschreven beeld. Een van de schaduwkanten van de geruisloze inpassing werd in 1992 door Aankomst van de Castel Felice met repatrianten, 1958. (Foto: Spaarnestad Fotoarchief) 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 25