BB •1H" Bfn MER «BB KI h ismm.. J Lu li V.l.n.r.: Pronkkast, klassiek model. Tènong in lotusvorm. Toiletspiegelkastje. Botèkan. meer dan een halve eeuw later lijkt opnieuw een opleving op gang te komen, ingegeven door de gretige hon ger naar betaalbare exotische artikelen van het monster, dat wereldtoerisme heet. Al speelt hierbij - begrijpelijk - de zucht naar verheerlijking van het oude Sriwijaya ter meerdere glorie van de eigen identiteit van de daerah Palembang zeker ook mee. Het oudst bekende voorbeeld van hout snijwerk uit Palembang vormt een fraai bewerkt paneel afkomstig uit het graf van Ratu Sinuhun, gemalin van Sultan Pangéran Siding Kenayan uit omstreeks 1628. Het laat een lotusvaas zien waar uit forse ranken omhoog krullen, eindi gend in lotusknoppen- en bloemen. Hier is nog sprake van een hindoe-boeddhis tische stijl, die verwant is aan die uit de nabloei van Majapahit uit Oost-Java. Een sierpaneel uit de sultanskraton van Palembang, dat waarschijnlijk uit het eind van de 18e eeuw dateert, toont reeds de klassieke kratonstijl in zijn uit bundige blad- en bloemmotieven, die volgens een symmetrisch patroon zijn uitgesneden. Deze barokke stijl heeft steeds de basis gevormd voor latere ontwikkelingen in het snijwerk aan de diverse soorten siermeubels. Hiertoe behoren in de eerste plaats de pronk- kasten, die altijd uit twee losse onderde len bestaan. Bij het klassieke model is het onderste deel een lage brede kast met gelubde onderrand en korte, sierlijk gebogen pootjes. De houten deuren zijn volledig versierd met verguld lofwerk, dat een nagenoeg vierkant medaillon met brede rand insluit, waarin een ruit vorm met bloemmotief centraal staat. Plat hierop staat een smallere, hogere kast met twee glazen deuren, die ieder uit kleine ruitjes zijn samengesteld in twee verticale rijen van drie boven elkaar. De deurpanelen, die de vier bovenste ruitjes in sierlijke bogen omlijsten, zijn met fijn, verguld snijwerk versierd. De kast wordt bekroond door een forse, halfronde kroonlijst, die even als de puntvormige zijranden schuin omhoog steekt. Opvallend is het forse snijwerk van deze sierkam. Dit model kast kent enkele varianten, die er hoofd zakelijk op neer komen, dat de onder kast een kist is geworden met twee klei nere bovenladen en een grote onderla. Terwijl de bovenkast sierlijk gebogen pootjes heeft gekregen en een of twee glazen deuren heeft met in totaal vier grote vierkante glasruiten. Steeds echter zijn de rode zijpanelen versierd met een in sjabloon aangebrachte langgerekte Chinese bloemenvaas. Andere siermeu bels, die wij ook van Java en Madura kennen, zijn de toiletspiegelkastjes met schuifla, gevangen in een ajour uitgesne den vergulde omlijsting; en de piramide vormige ladenkastjes (botèkan) voor geneeskrachtige kruiden, met een grote bloemknop als topornament. Hoewel ze van origine Chinees zijn, is de uitvoering onmiskenbaar Palembangs. Zuiver Chinees gebleven zijn daarentegen de merkwaardige tweedelige rondhouten dekseldozen (tènong) in lotusvorm, die het beeld oproepen van een grote gesti- Houten siervruchten 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 9