OEROEG - REACTIES gemaakt. De vezels rotten niet en worden daarom gebruikt om de onderkant van de palen te omwinden die in de grond staan; dit is tegen rode mieren (rajap). Bij waterkeringen gebruikt men de vezels om het zand tegen te houden; het wordt tussen stenen gelegd. Onder bloempotten een dotje Arènvezels is goed voor alle varens. De sterke zwarte vezels leveren ook grondstof voor dakbedekking. Elke ochtend een of twee glazen Arènsap (luwak) is men- struatiebevorderend en het is een goed middel tegen dysen- trie. Aan de eindknoppen van elke palmsoort zitten witte puntjes, zogenaamde palmkool dat gegeten kan worden. Het smaakt nootachtig, maar het daarvan komt de boom niet ten NETTY SELDER Iedere keer met nieuwe suikerstroop. Zo ontstaat een kolang kalang compote en is ze voor consumptie gereed. Kolang Kaling is in Nederland in blik te koop. Best lekker en goed om slijm uit de keel los te maken. De honing van de Arèn- bloemen gebruikt men bij kleine kinderen die last heb ben bij het doorbreken van hun eerste tandjes. Enkele keren per dag het tandvlees met de honing masseren geeft een goed resultaat. De palmwijn (legen) is goed voor suikerpatiënten. Uit de wortels van de Arènpalm maakt men een drankje tegen Kolang Kaling blik, in Nederland verkrijgbaar nierstenen. Uit het merg van de Arènpalm kan meel bereid worden op dezelfde wijze zoals sago wordt gewon nen. Het meel (pati) is licht verteerbaar en heel geschikt voor mensen met zwakke magen. Goed gedroogd meel kan enkele jaren worden bewaard. Tussen de bladstelen van de Arènboom groeien zwarte borstelige vezels (ind- joek) waarvan touw en borstels worden plukken goede. 'Oeroeg is een leerzame film' Ten eerste leer je hoe de Hollanders zowel in Nederlands-lndië als in Indonesië hebben huisgehouden vanuit hun apartheid en hun systematische ver nederingen van de Indonesiërs. Je leert hoe de Indonesische knaap Oeroeg een prachtig wapen maakt voor zijn witte vriendje, een geschenk, dat niet wordt gewaardeerd, omdat de witte jongen natuurlijk geen verstand heeft van Indonesische gevoelens. Je leert er hoe een geschenk van een Indonesiër aan een Hollander weer wordt teruggegeven als symbool van gelijkheid en vriendschap. Je leert trou wens, dat vriendschap verkregen wordt na veel bloed en tranen. Je leert het prachtige landschap van Java kennen, met de uitstekend onderhouden wegen, waar de patrouilles van het Nederlandse leger tot in de kleinste dorpjes van gebruik hebben kunnen maken. Je leert hoe het publiek niet ondoordacht een ordinaire bloedige film wordt voortgezet. Natuurlijk mag Nederland in deze tijden van de 'geweldfilmcultuur' niet achter blijven. Maar vooral wordt de Nederlander zijn eigen misdragingen in Indonesië, de folteringen, moorden en branden in prachtige filmische beelden gespiegeld, tot fijnere identiteits-bevredi- ging. Je leert dus over allerlei zaken nadenken, waar Hella Haasse nog niet aan had gedacht. Je leert dat filmmakers zo hun eigen weg kunnen gaan. Bijvoorbeeld in het geval, dat zij een goede (oosters) 'western' wil len maken en zich daartoe een willekeu rig boek kiezen. (Dat werd hier toevallig 'Oeroeg' van Hella Haasse, een boek ontstaan uit de frustraties van 1948). 'Oeroeg' werd verknipt en dooreenge- plakt terwille van een flashback-composi tie. Het werd verder aangevuld met allerlei nieuwe motieven en saillante details, zodat een geheel nieuw verhaal met een geheel eigen strekking kon ont staan. Alleen de titel en enige persona ges van de novelle mochten behouden blijven, wellicht terwille van gemakkelijke reclame-campagnes. Ondanks dat het fijne boekenweekgeschenk van weleer geheel onherkenbaar was geworden, werd aan Hella Haasse wel heel vriende lijk alle eer gegeven. Ik denk wel dat de filmmakers ons veel hebben willen leren. Je leert tenslotte wat er zou gebeuren als Hollanders in Indonesië weer hun gang zouden kunnen gaan. Hoe zij niet alleen met hun gehe ven vingertje zouden vertellen, hoe andere regeringen moeten regeren, maar dat zij dat vingertje zouden gaan wapenen tot bloedige acties. Ten koste van vriendschap en gelijkwaardigheid. Wie deze mening niet kan delen begrijpt niets van de film en van het enthousias me waarmee een aantal instanties juist veel geld in dit filmproject heeft willen steken. Wat nu precies mijn mening is? Oh - de slotscène openbaart voor mij heel con creet het sleutelwoord: we moeten slechts leren aanvaarden, dat vriend schap pas ontstaan kan als men elkaar als gelijke beschouwt. Maar, dat daarvoor eerst al dat bloed en die tranen moeten vloeien is iets waarover sommigen van ons, terwille van diezelfde vriendschap, liever zouden willen zwijgen. Niet om dit te vergeten - want dat kan niet - maar omdat zij denken, dat zij bij het openrij ten van oude littekens zich niet meer open en onbevangen kunnen tonen tegenover vrienden, met wie zij willen leven nu, in de huidige tijd met zijn eigen verhoudingen en opgaven. Omdat zij in hun contacten niet belast willen worden met Hollands 'oud zeer'. (Hé!? Heb ik daar gezegd, dat de film een overbodig monstrum is? Nee toch?) A.J.F. GOGELEIN 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 21