VANAF DE ZIJGALERIJ De herovering van Indië Vijf jaar geleden schreef Kester Freriks in het NRC Handelsblad, naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Maria Dermoüt: "Zij hoefde Indië niet te veroveren als Walraven, daarvoor was ze er vanaf haar geboorte te zeer mee vertrouwd. De kloof tussen Oost en West leidt in haar boeken nooit tot een conflict..." Maria Dermoüt hoefde Indië niet te ver overen, want veroveren, van wat of wie ook, wordt gedaan van buitenaf. De ver overaar of would-be veroveraar (Walraven is tenslotte door Indië over wonnen) is de vreemdeling die van bui ten komt, in letterlijke en figuurlijke zin. Maria Dermoüt kwam niet van buitenaf; ze wilde niet veroveren, ze hoefde niet te veroveren wat ze zich al eigen had gemaakt. Het Indisch-zijn is gegroeid uit een reëel dagelijks leven in een werkelijk bestaan de, functionerende, georganiseerde samenleving die, historisch gesproken, in één dag is verdwenen. De mensen die hun wortels in die samenleving hadden, hebben een behoefte door te geven hoe het allemaal geweest was; ze vertellen. Ook Maria Dermoüt, Lin Scholte, Rob Nieuwenhuys en Bep Vuyk vertellen en in hun verhalen herleeft het oude Indië zoals het eens was. "De waarheid ligt niet in de werkelijkheid, maar in het ver haal", zei Rob Nieuwenhuys in een inter view. Of: uit het doorleefde verhaal ont staat een waarheid die dieper gaat dan de koude werkelijkheid. Er zijn dan twee waarheden die, in plaats van elkaar tegen te spreken, elkaar aan vullen. De waarheid van het onrecht dat aan de basis ligt van elk koloniserend staatsbestel, ook het hedendaagse. En de waarheid, ontstaan uit een gevestigde samenleving van gewone, hard werkende mensen die met vallen en opstaan, goed en verkeerd, het beste van hun leven probeerden te maken. Dat is dus voor ons wat wij kennen en kunnen herken nen. Indische mensen die Vergeelde por tretten, Nog pas gisteren, Bibi Koetis en Duizend eilanden lezen, herkennen Indië, hoe wijd uiteenlopend van inhoud, ach tergrond en stijl het verhaalde ook is. De kleur, geur en visie is authentiek en ieder put er zijn eigen authentieke herin neringen uit. "Fictie moet zich houden aan feiten en hoe meer waarheid de fei ten bevatten, hoe beter de fictie is", zei Virginia Woolf. De vertelkunst van Dermoüt en Scholte is zachtmoedig, meedogend en toch indringend. Hun blik is helder genoeg, natuurlijk zien zij de kloof tussen Oost en West, maar de harde onverzoenlijk heid, de rancune, de schrille stem ont breekt. Die mildheid zou de indruk kun nen geven van rechtvaardiging of vergoelijking, maar als zij schrijven over onrecht, opstand, moord en oorlogsge weld, praten zij niets goed. Ze vertellen ervan omdat dat ook moet. Tot op vandaag zijn er would-be verove raars die verklaren dat het Indische leven nooit bestaan heeft, behalve in sentimentele tempo doeloe-verhalen. En toch ligt de waarheid (werkelijkheid) van die tijd in diezelfde verhalen besloten; men moet die alleen weten te herken nen. "Ik ben een leugen die de waarheid onthult", zei Jean Cocteau. We kunnen werkelijk, met zekerheid, het land van herkomst en herinneringen in bezit houden, met alles wat bij het leven van toen hoorde, geluk en ver driet, goed en slecht. Greet Gaudreau 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 23