GELEZEN. Bonnet, mens en kunstenaar De ruïne 'El Djem' Tunesië 1970 door René Wassing De tekeningen en schilderijen van de kunstenaar Rudolf Bonnet dwingen door hun indringende zeggingskracht vol inge houden intimiteit tot compromisloze stellingname. Of je bewondert deze stijl en voelt je aangetrokken tot de verstilde droomwereld van de kunstenaar, of je voelt je niet aangesproken en je keert je van hem af. Ikzelf behoor tot de eerste categorie. Mijn bewondering voor Bonnet dateert al van lang geleden, toen ik in mijn HBS-tijd voor het eerst kennis maakte met zijn werk. Dat zullen toen wel reprodukties in kranten en tijdschrif ten zijn geweest. Ik weet het niet meer. Veel en veel later, na zijn dood, had ik het voorrecht driemaal een tentoonstel ling van zijn werk met een inleiding te mogen openen. Ik heb er toen steeds op gewezen, dat het als bewijs van erken ning eindelijk tijd werd, een publikatie aan Bonnet en zijn werk te wijden. Sneller dan ik kon vermoeden, is die wens in vervulling gegaan. Onlangs ver scheen 'Rudolf Bonnet, een zondagskind. Zijn leven en zijn werk' door mevrouw Dr. H. de Roever-Bonnet (Pictures Publishers, Wijk en Aalburg 1993. ISBN 90-7318-133, 89,50. Na I januari 1994, 99,50). liet leiden en toch zo goed mogelijk objectief te werk is gegaan, zoals zij zelf zegt, kunnen wij alleen maar respecte ren. De stof heeft zij globaal in drie delen opgesplitst: voorgeschiedenis en jeugd - de man als lid van de maatschap pij waarin hij zich bewoog - de kunste naar en zijn kunstwerken. Deze over zichtelijke indeling en de nuchtere, heldere verteltrant, mede ingegeven door grote betrokkenheid, inzicht, ken nis van zaken en streven naar eerlijke verslaggeving, hebben geleid tot een bij zonder leesbaar en leerzaam boek. Telkens sluiten de illustraties perfect aan bij de gebeurtenissen of onderwerpen uit de respectievelijke levensfasen, die in de tekst behandeld worden. Zo zijn er veel werken opgenomen uit beide Italiaanse perioden, die overigens net als het Noordafrikaanse werk in het verle den, minder aandacht hebben gekregen. Vanzelfsprekend associëren wij Bonnet met de Balische tekeningen en schilderij en, waarmee wij het meest vertrouwd zijn. Gelukkig ontbreken echter ook andere afbeeldingen uit Indië (Nias) en Indonesië (Makassar) niet, evenmin als die uit de latere Nederlandse fase. Naast landschappen en enkele stillevens staan afbeeldingen van de prachtig weergege ven menselijke gestalte centraal. In de grote verscheidenheid aan portretten ontpopt Bonnet zich naar mijn smaak als de ware meester. Trefzeker, op de hem onnavolgbare wijze, toont hij ons de karakters, die achter de verstilde gezich- Cesarina I 923 Mevrouw De Roever is een nicht (oomzeg ger) van Bonnet. Zij erfde zijn nalatenschap en daarmee een unie ke, zeer waardevolle verzameling documen ten van persoonlijk karakter, waarmee uiterst vertrouwelijk en zorgvuldig omge gaan diende te wor den. Het getuigt van moed, doorzettings vermogen en vooral respect voor haar oom, om als eerste de taak op zich te nemen, het veelsoortige, ongeordende materi aal, aangevuld met relevante gegevens van derden, om te werken tot een over zichtelijke levens schets van Bonnet als mens en kunstenaar. Dat zij zich hierbij door persoonlijke keuze en interpretatie

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 12