GELEZEN.
Bonnet, mens en
kunstenaar
De ruïne 'El Djem' Tunesië 1970
door René Wassing
De tekeningen en schilderijen van de
kunstenaar Rudolf Bonnet dwingen door
hun indringende zeggingskracht vol inge
houden intimiteit tot compromisloze
stellingname. Of je bewondert deze stijl
en voelt je aangetrokken tot de verstilde
droomwereld van de kunstenaar, of je
voelt je niet aangesproken en je keert je
van hem af. Ikzelf behoor tot de eerste
categorie. Mijn bewondering voor
Bonnet dateert al van lang geleden, toen
ik in mijn HBS-tijd voor het eerst kennis
maakte met zijn werk. Dat zullen toen
wel reprodukties in kranten en tijdschrif
ten zijn geweest. Ik weet het niet meer.
Veel en veel later, na zijn dood, had ik
het voorrecht driemaal een tentoonstel
ling van zijn werk met een inleiding te
mogen openen. Ik heb er toen steeds op
gewezen, dat het als bewijs van erken
ning eindelijk tijd werd, een publikatie
aan Bonnet en zijn werk te wijden.
Sneller dan ik kon vermoeden, is die
wens in vervulling gegaan. Onlangs ver
scheen 'Rudolf Bonnet, een zondagskind.
Zijn leven en zijn werk' door mevrouw
Dr. H. de Roever-Bonnet (Pictures
Publishers, Wijk en Aalburg 1993. ISBN
90-7318-133, 89,50. Na I januari 1994,
99,50).
liet leiden en toch zo goed mogelijk
objectief te werk is gegaan, zoals zij zelf
zegt, kunnen wij alleen maar respecte
ren. De stof heeft zij globaal in drie
delen opgesplitst: voorgeschiedenis en
jeugd - de man als lid van de maatschap
pij waarin hij zich bewoog - de kunste
naar en zijn kunstwerken. Deze over
zichtelijke indeling en de nuchtere,
heldere verteltrant, mede ingegeven
door grote betrokkenheid, inzicht, ken
nis van zaken en streven naar eerlijke
verslaggeving, hebben geleid tot een bij
zonder leesbaar en leerzaam boek.
Telkens sluiten de illustraties perfect aan
bij de gebeurtenissen of onderwerpen
uit de respectievelijke levensfasen, die in
de tekst behandeld worden. Zo zijn er
veel werken opgenomen uit beide
Italiaanse perioden, die overigens net als
het Noordafrikaanse werk in het verle
den, minder aandacht hebben gekregen.
Vanzelfsprekend associëren wij Bonnet
met de Balische tekeningen en schilderij
en, waarmee wij het meest vertrouwd
zijn. Gelukkig ontbreken echter ook
andere afbeeldingen uit Indië (Nias) en
Indonesië (Makassar) niet, evenmin als
die uit de latere Nederlandse fase. Naast
landschappen en enkele stillevens staan
afbeeldingen van de prachtig weergege
ven menselijke gestalte centraal. In de
grote verscheidenheid aan portretten
ontpopt Bonnet zich naar mijn smaak als
de ware meester. Trefzeker, op de hem
onnavolgbare wijze, toont hij ons de
karakters, die achter de verstilde gezich-
Cesarina I 923
Mevrouw De Roever
is een nicht (oomzeg
ger) van Bonnet. Zij
erfde zijn nalatenschap
en daarmee een unie
ke, zeer waardevolle
verzameling documen
ten van persoonlijk
karakter, waarmee
uiterst vertrouwelijk
en zorgvuldig omge
gaan diende te wor
den. Het getuigt van
moed, doorzettings
vermogen en vooral
respect voor haar
oom, om als eerste de
taak op zich te nemen,
het veelsoortige,
ongeordende materi
aal, aangevuld met
relevante gegevens
van derden, om te
werken tot een over
zichtelijke levens
schets van Bonnet als
mens en kunstenaar.
Dat zij zich hierbij
door persoonlijke
keuze en interpretatie