26
Halsketting met 'tijgernagels'
liggen, omdat
Nederland immers
kan bogen op eeu
wenoude banden
met Indonesië.
Daarom zou een
dergelijke verzame
ling in ons land
beter tot zijn recht
komen dan in zijn
eigen Canada, waar
niemand van Java
heeft gehoord. Zou
hij dit werkelijk zelf
geloven of spreekt
de publiciteit hier
een woordje mee?
De gemiddelde
Nederlander is net
zo min op de hoog
te van de Indoja-
vaanse geschiedenis
en cultuur als zijn
Canadese tegenhan
ger. Trouwens,
reeds in 1988 maak
te de toenmalige
goudverzameling van Thompson in
Singapore deel uit van een tentoonstel
ling over hetzelfde
onderwerp, als
aanvulling op de
eigen collectie van
het Nationale
Museum van
Singapore. De
begeleidende cata
logus was even
eens van de hand
van John Miksic
('Small Finds:
Ancient Javanese
Gold').
Dus hoe meer
publiciteit voor de
eigenaar, hoe
beter. En de erva
ring leert, dat een
museum met naam
in het buitenland,
in dit geval zelfs
met de vereiste
Indische achter
grond, statusver
hogend werkt. Een
oneigenlijk gebruik
van een openbaar
museum, waar
men terecht
bezwaar tegen kan
hebben. Maar door
de nood gedwon
gen moeten de
Nederlandse vol
kenkundige musea
wel tot dit redmid
del overgaan, willen zij het hoofd boven
water blijven houden. Enerzijds hebben
zij als taakstelling om regelmatig 'klap
pers' van tentoonstellingen te maken,
die veel publiek moeten trekken. Aan de
andere kant lijden zij onder rigoureuze
bezuinigingsronden op financieel- en
personeelsgebied, waardoor ze vleugel
lam worden gemaakt. Een dergelijk kort
zichtig cultuurbeleid leidt tot stilstand en
achteruitgang, met een dreigende slui
ting van het museum in het verschiet.
Concrete voorbeelden zijn Tilburg en
Breda. Wie volgt?
En wie de goudtentoonstelling in het
Tropenmuseum bezoekt, zal al verder
rondwandelend zelf ervaren, dat de eens
zo actuele opstellingen een nogal naar
geestige en vervallen indruk maken. De
idealistische kijk op de armoede van de
derde-wereldlanden is allang achterhaald
en verworden tot een schijnvertoning.
Het wordt de hoogste tijd, dat de ver
antwoordelijke politieke machthebbers
dit inzien en het roer omgooien. Een
nieuwe visie is nodig om het rijke bezit
aan cultureel erfgoed van verleden en
heden, waar de niet-Westerse volken
zelf trots op zijn, volgens de nieuwste
inzichten aan het Nederlandse publiek te
presenteren.
Noot: Het boek van Miksic is te bestellen bij
het Tropenmuseum. Het is verder te koop bij
de erkende boekhandel met specialisatie op
Indonesië.
zaak rondloopt, waar de kostbare klei
noden overzichtelijk zijn gegroepeerd
op grillig gevormde, trapsgewijs oplo
pende plateautjes met groene onder
grond. In de halfduistere ruimte zorgt de
geraffineerde vitrineverlichting voor een
optimaal effect, dat het kijkgenot zeker
verhoogt. Dan maakt het niet meer uit
of een vingerring uit Midden-Java komt
of een krisgreep uit Oost-Java. En wie
stoort zich dan nog aan de uitgesneden
achtergrondfoto's van de Borobudur-
reliëfs, die een verband met de sieraden
moeten suggereren, die in de meeste
gevallen niet aantoonbaar is? Wat over
eind blijft is de eeuwige schoonheid.
Voor deze vormgeving tekent Hans
Appenzeller, sieradenontwerper en
edelsmid, gevestigd in Amsterdam.
Voor wie tijdens de rondgang behoefte
heeft aan wat basismateriaal, is in de
museumwinkel een klein handzaam
boekje met (kleuren)illustraties te koop
voor 5,-.
Dat Thompson voor zijn sieradenexpo-
sitie juist het Tropenmuseum in Amster
dam benaderde, lijkt voor de hand te
Barok oorsieraad