26 Halsketting met 'tijgernagels' liggen, omdat Nederland immers kan bogen op eeu wenoude banden met Indonesië. Daarom zou een dergelijke verzame ling in ons land beter tot zijn recht komen dan in zijn eigen Canada, waar niemand van Java heeft gehoord. Zou hij dit werkelijk zelf geloven of spreekt de publiciteit hier een woordje mee? De gemiddelde Nederlander is net zo min op de hoog te van de Indoja- vaanse geschiedenis en cultuur als zijn Canadese tegenhan ger. Trouwens, reeds in 1988 maak te de toenmalige goudverzameling van Thompson in Singapore deel uit van een tentoonstel ling over hetzelfde onderwerp, als aanvulling op de eigen collectie van het Nationale Museum van Singapore. De begeleidende cata logus was even eens van de hand van John Miksic ('Small Finds: Ancient Javanese Gold'). Dus hoe meer publiciteit voor de eigenaar, hoe beter. En de erva ring leert, dat een museum met naam in het buitenland, in dit geval zelfs met de vereiste Indische achter grond, statusver hogend werkt. Een oneigenlijk gebruik van een openbaar museum, waar men terecht bezwaar tegen kan hebben. Maar door de nood gedwon gen moeten de Nederlandse vol kenkundige musea wel tot dit redmid del overgaan, willen zij het hoofd boven water blijven houden. Enerzijds hebben zij als taakstelling om regelmatig 'klap pers' van tentoonstellingen te maken, die veel publiek moeten trekken. Aan de andere kant lijden zij onder rigoureuze bezuinigingsronden op financieel- en personeelsgebied, waardoor ze vleugel lam worden gemaakt. Een dergelijk kort zichtig cultuurbeleid leidt tot stilstand en achteruitgang, met een dreigende slui ting van het museum in het verschiet. Concrete voorbeelden zijn Tilburg en Breda. Wie volgt? En wie de goudtentoonstelling in het Tropenmuseum bezoekt, zal al verder rondwandelend zelf ervaren, dat de eens zo actuele opstellingen een nogal naar geestige en vervallen indruk maken. De idealistische kijk op de armoede van de derde-wereldlanden is allang achterhaald en verworden tot een schijnvertoning. Het wordt de hoogste tijd, dat de ver antwoordelijke politieke machthebbers dit inzien en het roer omgooien. Een nieuwe visie is nodig om het rijke bezit aan cultureel erfgoed van verleden en heden, waar de niet-Westerse volken zelf trots op zijn, volgens de nieuwste inzichten aan het Nederlandse publiek te presenteren. Noot: Het boek van Miksic is te bestellen bij het Tropenmuseum. Het is verder te koop bij de erkende boekhandel met specialisatie op Indonesië. zaak rondloopt, waar de kostbare klei noden overzichtelijk zijn gegroepeerd op grillig gevormde, trapsgewijs oplo pende plateautjes met groene onder grond. In de halfduistere ruimte zorgt de geraffineerde vitrineverlichting voor een optimaal effect, dat het kijkgenot zeker verhoogt. Dan maakt het niet meer uit of een vingerring uit Midden-Java komt of een krisgreep uit Oost-Java. En wie stoort zich dan nog aan de uitgesneden achtergrondfoto's van de Borobudur- reliëfs, die een verband met de sieraden moeten suggereren, die in de meeste gevallen niet aantoonbaar is? Wat over eind blijft is de eeuwige schoonheid. Voor deze vormgeving tekent Hans Appenzeller, sieradenontwerper en edelsmid, gevestigd in Amsterdam. Voor wie tijdens de rondgang behoefte heeft aan wat basismateriaal, is in de museumwinkel een klein handzaam boekje met (kleuren)illustraties te koop voor 5,-. Dat Thompson voor zijn sieradenexpo- sitie juist het Tropenmuseum in Amster dam benaderde, lijkt voor de hand te Barok oorsieraad

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 26