GELEZEN. Twee zielen, twee gedachten. Tijdschriften en intellectuelen op Java (1900-1957) Liesbeth Dolk, In den beginne was er Multatuli. Zo zou je, enigszins oneerbiedig, een geschiede nis over Indonesische intellectuelen kun nen beginnen. Want het is Multatuli's Max Havelaar waar nagenoeg de hele generatie westers opgeleide Indone sische intellectuelen schatplichtig aan is. In een ruimer kader is de invloed van de Nederlandse cultuur op Indonesische intellectuelen, en de interactie tussen Nederlanders en Indonesiërs het onder werp van Twee zielen, twee gedachten. Tijdschriften en intellectuelen op Java (1900-1957)'. Een onderwerp waarop neerlandica Liesbeth Dolk (1954) in november 1993 in Leiden promoveerde. Het boek is opgebouwd uit vier delen, die zich gemakkelijk afzonderlijk laten lezen. Het zwaartepunt van het boek ligt op de jaren 1940-1950. Deze periode, schrijft Dolk, verteld 'het fascinerende verhaal van een Nederlands-Indone sische relatie waarin gemiste kansen, wederzijdse misverstanden, angst en illu sies de boventoon lijken te hebben gevoerd'. In het eerste hoofdstuk komt de relatie tussen Multatuli en Indonesische intellec tuelen aan de orde. De andere hoofd stukken behandelen de tijdschriften 'De Fakkel'( 1940-1942), 'Uitzicht' 1946- 1947), 'Het Inzicht' (1946-1947), 'Opbouw-Pembinaan'( 1947) en 'Oriënta tie' (1947-1954). Multatuli's Max Havelaar speelde een be langrijke rol in het opkomende Indone sische nationalisme. Voor Indonesische intellectuelen was Mutatuli's meester werk een bron van inspiratie en een geliefd boek om uit te citeren. Drie pas sages uit Max Havelaar worden regelma tig aangehaald; 'Saïdjah en Adinda, 'De toespraak tot de hoofden van Lebak' en natuurlijk de beroemde slotwoorden gericht aan koning Willem III: "En dat daarginds uw meer dan dertig millioenen onderdanen worden mishandeld en uit gezogen in uwen naam Multatuli werd gezien als een moedig en integer idealist en strijder tegen onder drukking. Dat het juist een Nederlandse schrijver en ambtenaar was die zich bekommerde om de onderdrukte Javaan, maakte op hen diepe indruk. Ook isla mieten zagen in Multatuli een held die een vergelijking met de profeet Moham med in zijn beginperiode kon doorstaan; beiden zetten zich onder moeilijke omstandigheden in voor een onderdrukt volk. Multatuli groeide uit tot een volks held, een symbool van nationalistische en anti-koloniale denkbeelden. De schrijver Pramoedya Ananta Toer gaat hierin het verst als hij over Neerlands beroemdste ambtenaar-met-hart-voor-de-inlander schrijft: 'Hij is het beginpunt van de Indonesische geschiedenis'. Deze bewondering voor Multatuli geeft in een notedop de ambivalente houding aan van Indonesische intellectuelen tegenover het Westen. Enerzijds volgde men de westerse cultuur en werd haar superioriteit aanvaard, anderzijds waren de Indonesiërs van deelname eraan uit gesloten en verzetten zij zich tegen hun overheersers. De westerse beschaving was ook de beschaving van de koloniale onderdrukker. Veel Indonesiërs wisten niet goed raad met deze dubbelzinnige gevoelens. 'Twee zielen, twee gedachten in één persoon', zo verwoordde de arts Gezicht op Lebak

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 53