OOSTERSE MYSTIEK
DOOR: RAYMOND ABRAHAMS
"J1
Deel 3
Het is weer zover, december de feestmaand anno 1993. In dit
deel zal even stil gestaan worden bij het kerstfeest dat, zoals
gebruikelijk, de geboorte van Christus moet herdenken en een
feestelijke entourage krijgt in de vorm van kerstboom, kerst
krans, een stalletje, kaarsen etc.
In het evangelie van Mattheus (10-11) kunnen we lezen, dat
Jezus in een huis is geboren, terwijl Lucas meldt, dat het kind
in een stal is geboren, daar voor hen geen plaats was in de
herberg...
De eerste kerkelijke geschiedschrijver, Eusebius, speelde een
belangrijke rol op het Concilie van Nicea in het jaar 325 na Chr.
Eén van de doelstellingen van deze bijeenkomst was om tot
een eenduidige uitspraak te komen omtrent de lokatie van de
geboorte van Jezus. Volgens Eusebius was Jezus niet in een
huis of stal geboren, maar in een grot.
Jacobus, een broer van Jezus, schreef het apokriefe boek
Protevangelion, waarin de tekst staat "maar plotseling werd de
wolk in de grot een groot licht, zodat hun ogen het niet konden
verdragen..."
Ook van andere vooraanstaande kerkvaders van de Heilige
Christelijke Kerk, zoals Tertullianus (200 na Chr.) en
Heronymus (575 na Chr.), is bekend dat zij meenden dat Jezus
in een grot geboren was. Volgens Canon Farrar is deze theorie
een zeer oude overlevering die reeds bekend was ten tijde van
de martelaar Justinus (150 na Chr.).
Eeuwen lang heeft het verhaal van de ster die in deze tijd aan
de hemel verscheen, de mens gefascineerd.
Deze kwestie is reeds lang geleden door wetenschappelijke
astronomen onderzocht. In één conclusie waren zij allen una
niem, er bleek een zekere periodiciteit te bestaan bij het ver
schijnen van belangrijke kometen en op sterren gelijkende
hemellichamen op het moment dat een geboorte van een Heilig
kind plaats vond. Oosterse mystici en de Chaldeeën geloofden
dat, wanneer een grote komeet aan de hemel verscheen die
zich snel verplaatste, een leider of grote Avatar (Wereldleraar)
op het punt stond te worden geboren. Deze persoon zou blijken
een Redder of Verlosser te zijn.
Zo kondigde een grote ster de geboorte van Krishna aan.
Krishna werd direkt na zijn geboorte bezocht en geëerd door
Wijzen die hem geschenken brachten welke bestonden uit san
delhout en reukwater.
De goddelijkheid van Boeddha werd eveneens aangekondigd
door een ster die zich aan de hemel voortbewoog. Ook hier
kwamen Wijzen die het kind eer en geschenken brachten.
De geboorte van Confusius (551 v Chr.) werd voorafgegaan
door een zich bewegende ster die werd opgemerkt door Wijzen
die aan de hand van deze beweging, de plaats van het net
geboren kind vonden. Gelijkluidende verhalen zijn erover
Socrates, Mithras de Perzische Verlosser, Aesculapius,
Bachus, Romulus en vele anderen.
E)e geboorte van Jezus wordt wereldwijd herdacht op 25
december. De oudste overleveringen van de Christelijke Kerk
8
verklaren echter nadrukkelijk dat 20 mei de juiste datum was.
Sommige Kerkvaders hielden het zelfs op 19 of 20 april.
Eeuwen na Chr. was er nog steeds geen eenstemmigheid ver
kregen binnen de Christelijke Kerk. In de 5e eeuw hield Rome
een van haar befaamde concilies, waarop de beslissing geno
men werd dat 25 december of voor het middenachtelijk uur van
24 december zou gelden als de geboortedag van Jezus.
Waarom de Kerk dit toen pas aanvaarde wordt nu niet bespro
ken. Interessant zijn echter de volgende aspecten.
Op of omstreeks 25 december waren er in voorafgaande eeu
wen al grote Avatars, geboren uit een maagd en die gezien
werden als Zonen van God. Zij werden bekend als Redders en
Verlossers. Voor mystici is het een Kosmische wet dat grote
Avatars op 25 december worden geboren en niet op een ande
re dag. De geboorte van Avatars zien zij als het gevolg van in
het Kosmisch Plan vastgelegde wetten die verband houden
met een serie opeenvolgende gebeurtenissen die hun bekro
ning vinden in een Goddelijke geboorte.
Eeuwen voor de geboorte van Christus erkende China de
periode van winterzonnewende als een heilige periode. In deze
periode werd geen werk verricht en geen handel gedreven.
De Perzen droegen hun ceremoniën op aan Mithras, die vol
gens de annalen geboren moet zijn op 25 december.
De Egyptenaren vierden reeds eeuwen de geboorte van hun
goden op 25 december. De Grieken herdachten op die dag de
geboorte van Hercules. Bacchus en Adonis werden eveneens
op 25 december geboren. Van Adonis kan nog toegevoegd
worden, dat hij geboren werd in een grot.
Voor de Christelijke tijd vierde men in Rome op 25 december
de Natalis Solis Invicti of wel geboortedag van Sol, de
Onoverwinnelijke. Sol staat voor Kosmische Wetten die door de
zon worden gemanifesteerd.
De Druïden in Engeland en Ierland vierden op 25 december het
heilige feest dat gepaard ging met het ontsteken van grote
vuren op heuveltoppen.
Duitsland vierde reeds eeuwen geleden in de winterzonnewen
de de Yule-feesten. Heden ten dage worden op sommige plaat
sen in Duitsland tijdens de winter nog Yule-vuren ontstoken.
Het woord Yule is in het Frans vertaald als Noël. Het is een
equivalent van het Hebreeuwse en Chaldese Nule. In
Scandinavië kende men ook het Yul-feest. Met dit feest, die tij
dens de winterzonnewende plaats vond, werd Freyr, de heilige
zoon van de hoogste god en godin, geëerd. Het was een feest
van afgoderij dat gebruik maakte van attributen als de versierde
den, oliepitten en kaarsen alsmede mistletoe en hulst die de
huizen binnen en buiten versierden. Bij alle hiervoor genoemde
feesten werden over en weer geschenken aan elkaar gegeven.
Ee mysticus zal altijd blijven zoeken naar Waarheid die hij
vindt door verwerving van kennis en inzicht. Zijn Leraar is het
Leven, zijn Mentor de Avatar.
De mysticus van heden ziet kerstmis als een herdenking van
de geboorte van Jezus ofwel de geboorte van de Grootste
onder de Wereldleraren; als de Zoon van God.