OOSTERSE MYSTIEK DOOR: RAYMOND ABRAHAMS "J1 Deel 3 Het is weer zover, december de feestmaand anno 1993. In dit deel zal even stil gestaan worden bij het kerstfeest dat, zoals gebruikelijk, de geboorte van Christus moet herdenken en een feestelijke entourage krijgt in de vorm van kerstboom, kerst krans, een stalletje, kaarsen etc. In het evangelie van Mattheus (10-11) kunnen we lezen, dat Jezus in een huis is geboren, terwijl Lucas meldt, dat het kind in een stal is geboren, daar voor hen geen plaats was in de herberg... De eerste kerkelijke geschiedschrijver, Eusebius, speelde een belangrijke rol op het Concilie van Nicea in het jaar 325 na Chr. Eén van de doelstellingen van deze bijeenkomst was om tot een eenduidige uitspraak te komen omtrent de lokatie van de geboorte van Jezus. Volgens Eusebius was Jezus niet in een huis of stal geboren, maar in een grot. Jacobus, een broer van Jezus, schreef het apokriefe boek Protevangelion, waarin de tekst staat "maar plotseling werd de wolk in de grot een groot licht, zodat hun ogen het niet konden verdragen..." Ook van andere vooraanstaande kerkvaders van de Heilige Christelijke Kerk, zoals Tertullianus (200 na Chr.) en Heronymus (575 na Chr.), is bekend dat zij meenden dat Jezus in een grot geboren was. Volgens Canon Farrar is deze theorie een zeer oude overlevering die reeds bekend was ten tijde van de martelaar Justinus (150 na Chr.). Eeuwen lang heeft het verhaal van de ster die in deze tijd aan de hemel verscheen, de mens gefascineerd. Deze kwestie is reeds lang geleden door wetenschappelijke astronomen onderzocht. In één conclusie waren zij allen una niem, er bleek een zekere periodiciteit te bestaan bij het ver schijnen van belangrijke kometen en op sterren gelijkende hemellichamen op het moment dat een geboorte van een Heilig kind plaats vond. Oosterse mystici en de Chaldeeën geloofden dat, wanneer een grote komeet aan de hemel verscheen die zich snel verplaatste, een leider of grote Avatar (Wereldleraar) op het punt stond te worden geboren. Deze persoon zou blijken een Redder of Verlosser te zijn. Zo kondigde een grote ster de geboorte van Krishna aan. Krishna werd direkt na zijn geboorte bezocht en geëerd door Wijzen die hem geschenken brachten welke bestonden uit san delhout en reukwater. De goddelijkheid van Boeddha werd eveneens aangekondigd door een ster die zich aan de hemel voortbewoog. Ook hier kwamen Wijzen die het kind eer en geschenken brachten. De geboorte van Confusius (551 v Chr.) werd voorafgegaan door een zich bewegende ster die werd opgemerkt door Wijzen die aan de hand van deze beweging, de plaats van het net geboren kind vonden. Gelijkluidende verhalen zijn erover Socrates, Mithras de Perzische Verlosser, Aesculapius, Bachus, Romulus en vele anderen. E)e geboorte van Jezus wordt wereldwijd herdacht op 25 december. De oudste overleveringen van de Christelijke Kerk 8 verklaren echter nadrukkelijk dat 20 mei de juiste datum was. Sommige Kerkvaders hielden het zelfs op 19 of 20 april. Eeuwen na Chr. was er nog steeds geen eenstemmigheid ver kregen binnen de Christelijke Kerk. In de 5e eeuw hield Rome een van haar befaamde concilies, waarop de beslissing geno men werd dat 25 december of voor het middenachtelijk uur van 24 december zou gelden als de geboortedag van Jezus. Waarom de Kerk dit toen pas aanvaarde wordt nu niet bespro ken. Interessant zijn echter de volgende aspecten. Op of omstreeks 25 december waren er in voorafgaande eeu wen al grote Avatars, geboren uit een maagd en die gezien werden als Zonen van God. Zij werden bekend als Redders en Verlossers. Voor mystici is het een Kosmische wet dat grote Avatars op 25 december worden geboren en niet op een ande re dag. De geboorte van Avatars zien zij als het gevolg van in het Kosmisch Plan vastgelegde wetten die verband houden met een serie opeenvolgende gebeurtenissen die hun bekro ning vinden in een Goddelijke geboorte. Eeuwen voor de geboorte van Christus erkende China de periode van winterzonnewende als een heilige periode. In deze periode werd geen werk verricht en geen handel gedreven. De Perzen droegen hun ceremoniën op aan Mithras, die vol gens de annalen geboren moet zijn op 25 december. De Egyptenaren vierden reeds eeuwen de geboorte van hun goden op 25 december. De Grieken herdachten op die dag de geboorte van Hercules. Bacchus en Adonis werden eveneens op 25 december geboren. Van Adonis kan nog toegevoegd worden, dat hij geboren werd in een grot. Voor de Christelijke tijd vierde men in Rome op 25 december de Natalis Solis Invicti of wel geboortedag van Sol, de Onoverwinnelijke. Sol staat voor Kosmische Wetten die door de zon worden gemanifesteerd. De Druïden in Engeland en Ierland vierden op 25 december het heilige feest dat gepaard ging met het ontsteken van grote vuren op heuveltoppen. Duitsland vierde reeds eeuwen geleden in de winterzonnewen de de Yule-feesten. Heden ten dage worden op sommige plaat sen in Duitsland tijdens de winter nog Yule-vuren ontstoken. Het woord Yule is in het Frans vertaald als Noël. Het is een equivalent van het Hebreeuwse en Chaldese Nule. In Scandinavië kende men ook het Yul-feest. Met dit feest, die tij dens de winterzonnewende plaats vond, werd Freyr, de heilige zoon van de hoogste god en godin, geëerd. Het was een feest van afgoderij dat gebruik maakte van attributen als de versierde den, oliepitten en kaarsen alsmede mistletoe en hulst die de huizen binnen en buiten versierden. Bij alle hiervoor genoemde feesten werden over en weer geschenken aan elkaar gegeven. Ee mysticus zal altijd blijven zoeken naar Waarheid die hij vindt door verwerving van kennis en inzicht. Zijn Leraar is het Leven, zijn Mentor de Avatar. De mysticus van heden ziet kerstmis als een herdenking van de geboorte van Jezus ofwel de geboorte van de Grootste onder de Wereldleraren; als de Zoon van God.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 8