Semarang ook op de mislukte pogingen van de IEV (Indo-Europees Verbond) om deel te nemen aan de regering. "Wij zijn een uniek volk' Voor wie is de Vrije Indische Partij? En is de lijstrekker niet bang dat de partij door deze naam veel niet-lndischen uitsluit? 'De VIP', stelt Blaauw nadrukkelijk, 'is voor alle Nederlanders. Niet alleen voor de selecte groep die wortels heeft in voormalige Nederlands-lndië of zich betrokken voelt bij Indië. Wij zijn liberaal democraten'. Wel erkent hij dat er een gevaar van exclusiviteit is door de naam Indische partij. 'Maar dat geldt voor alle politieke partijen', aldus Blaauw, 'je begint altijd in je eigen groep'. Hij vervolgt: 'Je moetje niet afzijdig houden, niet secta- risch zijn'. De VIP wil daarom niet alleen voor de eigen groep opkomen, maar ook het algemeen belang dienen. 'In eerste instantie het algemeen belang dienen, met daarin de Indische belangen inge bed', aldus Blaauw. Voor een antwoord op de vraag wat de VIP aan jongeren te bieden heeft, verwijst hij daarom naar het verkiezingsprogramma van de partij waarin algemene thema's als werkgele genheid, scholing en discriminatie aan de orde komen. 'De overheid heeft te weinig oog voor de scholingsmogelijkheden voor jongeren', meent hij en ook over het actu ele thema discriminatie en racisme is Blaauw kort en duidelijk: 'Er wordt gedis crimineerd in Nederland en daar moeten we vanaf. Al voegt hij daar aan toe dat hij uit eigen ervaring weet dat discriminatie in Nederland moeilijk uit te bannen is. 'Indische belangen inbedden in het algemeen belang' In het verkiezingsprogram zegt de VIP te streven naar inbedding van het Indische Cultureel Erfgoed in de Nederlandse samenleving. Dat klinkt nogal ingewik keld, wat bedoelt de VIP hiermee? Blaauw: 'We willen bekendheid uitdragen over wat de Indische mensen allemaal gepresteerd hebben. Indische mensen kunnen meer dan alleen goed koken. Dat is te weinig bekend in Nederland'. Volgens hem moet erkend worden dat Indischen een heel andere cultuur heb ben. 'Je mag je voorouders niet verloo chenen', zegt hij, 'Indischen kruipen te snel in hun schulp. Als een Fries of Drent uitkomt voor zijn eigenheid is dat toch ook normaal. Daarom zeg ik ronduit, ik ben een Indische jongen. Ik vind dat wij uniek zijn, ik vind dat wij door onze afstamming van verschillende rassen een uniek volk zijn'. Blaauw maakt een verge lijking met het streven naar Europese eenwording: 'Wij hebben dat al in ons bloed'. Over de kansen van de Vrije Indische Partij bij de verkiezingen is de lijsttrekker optimistisch. Volgens Blaauw leert een simpele rekensom dat als zelfs maar de helft van de Indische mensen op de VIP stemt, de partij met gemak een zetel haalt in de Tweede Kamer. 'Minimaal één, maximaal drie zetels, zo gezegd'. Al moet er nog wel veel gebeu ren om de mensen in het land te berei ken. En er moet een groot beroep worden gedaan op de kandidaten van de VIP om de boodschap over te brengen en de bekendheid van de partij te vergroten. Daarom gaan alle kandidaten op cam pagne door het hele land. Van belang is ook dat de Indische gemeenschap zich als een eenheid opstelt. Blaauw: 'De Indische gemeenschap is verdeeld, er wordt teveel gefocused op specifiek eigen belangen'. Hij wijt dat aan het feit dat veel Indische mensen door hun erva ringen maar weinig vertrouwen hebben in de politiek. 'VIP in parlement is kroon op het werk Indische gemeenschap' Heeft de lijsttrekker nog een boodschap voor de lezers van Moesson? Blaauw; 'Ik roep alle mensen op om seri eus na te denken en op 3 mei op de VIP te gaan stemmen. Het moet nu gebeuren. Ik zie niet zo snel een tweede 'move' van uit de Indische gemeenschap in de rich ting van de landelijke politiek. In 1919 is voor het laatst een poging gedaan om in het parlement te komen. De Vrije Indische Partij zou de kroon kun nen worden op het werk van zoveel Indische mensen'. Bodjong (Semarang) Bij het zien van een heel mooie foto van het Nederlandsch- Indische Spoorwegengebouw in Semarang (Moesson 15 sep tember 1993), kwamen bij mij weer heel duidelijk alle herinne ringen naar boven. Wij woonden in 1932 op Karang Tengah. Ons eerste kind was een paar weken oud en wij sukkelden erg met hem, vooral vanwege de voeding. We hadden een heel goede huisarts, maar over babyvoeding kon hij ons geen goed advies geven. Zodoende kwam ik terecht bij een zekere Dr. Hidajat, kinderarts. Hij werkte in het zo welbekende Centraal Burger Ziekenhuis (C.B.Z.), en hij was het die onze baby weer helemaal gezond maakte. Ik ben deze arts nooit vergeten. Hij legde mij alles haarfijn uit en dat niet alleen! Hij nodigde mij uit voor een rondleiding in het C.B.Z. De zalen waar al de baby's en kraamvrouwen lagen, ook het laboratorium en de keuken, waar de flesvoeding bereid werd. In die paar uren heb ik heel wat geleerd, dat mij later ook bij de andere kinderen goed van pas kwam. Dat was dus Boeloe, waar Dr. Hidajat woonde. Randoesari, met die grote Indische huizen, de benedenstad Bodjong met al die gezellige winkels: Toko Larees; een Venduhuis; een fotograaf; een Bata-schoenenwinkel met pedi cure, waar je vooraf een heerlijk dennennaaldenvoetbad kreeg; Toko Kato; de juwelier Begeer, Van Kempen en de Voss; dan nog een dame die een heel klein winkeltje had met handsmeedwerk van zilver; en verder de damesmodewinkel Meta Crull. Het mooie kerkje bij Kintelan Baroe, het Julianazie- kenhuis waar onze eerste geboren werd. Ons derde kind werd geboren in het St. Elisabeth- ziekenhuis, prachtig gelegen op het heuvelterrein. Bij helder weer kon je in de verte de rede en de zee zien. Ik ben nu 93 jaar, maar ik zie alles nog heel dui delijk voor me, bijvoorbeeld de vrouwelijke tandarts, die altijd met haar eigen witte dokar met wit paardje en zelf in een witte jas haar patiënten bezocht. Ook de West-Indische, heel don kere, onderwijzer, die op de fiets naar school ging en zichzelf 'Sneeuwwitje' noemde. Niet te vergeten de zogenaamde Bodjong-expres die met een walmende rookpluim over Bodjong reed. Dan de Chinese wijk vol bedrijvigheid. Kit Wang Kie, heerlijk smullen was het daar, o.a. ampat matja en die heerlijke visschotel 'carami', zo gevist uit het aquarium in de pan, èn de kraakheldere keuken aldaar. Een leuke drukke wijk met veel ijverige vaklui en vrouwen met driekwart zwarte broek en altijd goedlachs. Op weg naar de pasar de mooie Moskee; de Heerenstraat met veel kantoorgebouwen; Misset, een druk kerij; en de boekhandel Van Dorp. Nu dat waren dus gewoon herinneringen aan Semarang. Mw. G. de Kreek- Polet 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 13