door J.A. Stolk, huisarts PSYCHOTHERAPIE In 'De Pinkhof, het woordenboek van de medicijnmannen, wordt dit als volgt omschreven: 'Dit is een geneeskundige behandeling met behulp van suggestie, hypnose en heropvoeding. Het is een psychoanalyse, die uiteindelijk leidt tot een catharsis (een wedergeboorte) van de patiënt. Een reiniging van de psyche van de patiënt, zo men wil. In de psycho therapie wordt niet of nauwelijks van medicijnen gebruik gemaakt. De Zwitser se psychiater Carl G. Jung (1875 - 1961) was de grondlegger van de analytische psychologie.' Het gaat mij veel en veel te ver om in dit artikel het leven, het denken en het werk van Jung te behandelen. Ik kan dat niet en weet ook veel te weinig af van de psy choanalyse als zodanig. Het psychoana- lystisch denken echter kan een goede en praktische handreiking zijn voor vele mensen zonder dat zij daarvoor in thera pie zijn geweest en dus een reiniging van de ziel hebben ondergaan. U en ik en al die mensen, uit wat wij nog altijd noemen 'ons oude Indië' hebben eigen identiteit, eigen individuatie verstopt achter vele fagades om niet anders te zijn dan de anderen waar wij noodgedwongen tus sen moeten leven en functioneren. Vooral niet opvallen terwijl het hoe dan ook durven opvallen zo bevrijdend kan werken. Je wordt er alleen maar, in ziel en karakter, sterker door. Het verborgen 'ik' is oorzaak van veel soesah en kepala poesing. Maatje en Paatje hebben het zó gewild. Zij waren de authoriteiten uit onze kinderjaren en dit wordt door ons vertaald naar het gezag en de autoriteit van de gezagsdra gers, die onze bestuurders zijn. Die twee bovenvermelde zaken kunnen letterlijk opgevat dezelfde lijken maar emotioneel is er een wereld van verschil en het innerlijk conflict heeft zich dan gepresen teerd. Er is een grote en ziekmakende leugen in je leven gekomen. June Singer is een Amerikaanse psychoanalytica uit de school van Jung. De oude Jung zal het hier niet mee eens zijn; 'schoolma- ken' heeft hij nooit gewild. Wel een rich ting van denken aangeven. Een ieder kan daar eigen stuur aan geven. In zijn laatste werk 'Antwoord aan Job' houdt hij zich hevig bezig met het gods beeld - niet met God dus - en met het probleem van goed en kwaad. Over dit boek heeft hij eens gezegd, dat het geschreven had moeten worden door een wetenschapper theoloog en niet door een wetenschapper psychiater- psycho loog. Eigen stuur dus en een ander had hetzelfde kunnen bedenken en opschrij ven. Aan June Singer werd eens gevraagd wat individuatie eigenlijk is. Het is als een varende zeilboot op een meer, was haar antwoord. Op die boot zeilen mensen in de wind. De mensen zien de wind niet, kunnen de wind niet aanraken maar toch weten zij dat de wind er is. De wind zet iets in beweging. Zo'n wind is er ook in ons. Wij noemen die wind de Geest. De Heilige Geest, die in ons beweegt. Wij kunnen er tegen vechten, we kunnen kapseizen of wij kunnen ons afstemmen op die windstroom. Proberen ermee in harmonie te komen, zodat wij leren hoe wij moeten luisteren. Zó te luisteren om een verbinding te brengen met die geest, die ons beweegt en begeleidt zodat wij weten waar onze weg ligt. Wij kunnen leren om in te zien hoe dat proces in beweging te zetten en wellicht kunnen wij dat zelf doen. In vele gevallen is daar echter hulp voor nodig. Hulp door middel van de psychoanalyse, de psy chotherapie. leder van ons heeft zijn of haar eigen individuatieproces maar deze werkt onbewust, en het is daarom zo moeilijk deze zelf te herkennen. Duidelijker is zij wanneer zij het volgende verhaal vertelt. Een op een vergelijking berustende beeldspraak, een metafoor. Een metaf oor in de psychoanalyse. De metafoor van onze groep Indische mensen. Het is een Indiase mythe, die vertelt over een tijgerin, die op het punt staat het leven te schenken aan een tijgerjong. De tijgerin is hongerig maar door haar dracht zeer bemoeilijkt in haar bewegingen en het op jacht gaan is voor haar nauwelijks meer mogelijk. Op een dag lag zij te rus ten op een rots en zij zag beneden haar een kudde grazende geiten. De tijgerin had een vreselijke honger en zij sprong van de rotspunt naar beneden om een van de geiten te kunnen verslinden. In die noodlottige sprong brak zij haar nek. De tijgerin was dood maar het tijgertje werd toch geboren. Na een tijd kwamen de geiten terug en vonden het pas gebo ren tijgerjong. Zij namen het in hun mid den op en voedden het op als een geit. Het tijgerjong knaagde gras en at blaad jes en was heel gehoorzaam en mee gaand. Op een dag ontstond er een geweldige opschudding in de weide. Er klonk een geweldig gebrul. Een wild beest was uit het oerwoud gekomen. De geiten wisten niet hoe snel zij er vandoor moesten gaan. De kleine tijger bleef ech ter waar hij was. Voor hem klonk er iets bekends in dat gebrul. Op een gegeven ogenblik stond hij oog in oog met de grote tijger, maar hij herken de hem niet. De kleine tijger had immers nog nooit een tijger gezien. De grote tij ger vroeg hem waarom hij zo volgzaam en gehoorzaam was en waarom hij gras en blaadjes at, zoals geiten dat deden. Daar wist de kleine tijger niet direct een antwoord op. De grote tijger nam toen zijn kleine evenbeeld mee naar het water en zei: 'Kijk naar jezelf.' De kleine tijger keek naar de grote tijger en naar zichzelf in het water. Hij zag zichzelf wel maar was te angstig om dit te erkennen. De grote tijger gaf toen een stuk bloederig vlees van de prooi, die hij net had gevan gen aan de kleine tijger. De kleine tijger likte er aan en vrat er een stuk van op. De smaak van bloed en van het rauwe vlees maakte iets in hem wakker. Hij keek naar de grote tijger en toen liet het tijgerjong een geweldig gebrul horen. Ik ben een tijger, wist hij nu. Hij had zich zelf herkend. Weet wie je bent zegt de psychotherapie. Laat ik een eigen verhaal vertellen, wat psychotherapie inhoudt en wat de bedoe ling ervan is. In het contactblad van de Vereniging Spierziekten Nederland (VSN) van oktober 1993 werd geschre ven onder het thema 'Niet zichtbare spierziekten'. In een aantal spierdystrofiëen, een ziekte waarbij spiervezels en spiercellen 'zom aar', althans op een voor ons nog onver klaarbare wijze, verdwijnen, wordt de ziekte zichtbaar in ad hoe situaties. Plotseling wordt de ziekte manifest, dat wil zeggen zichtbaar en herkenbaar. Het zijn situaties, die de mensen in de nabijheid van de zieke goed kennen. Echtgenoot, kinderen en goede vrienden, zij alleen weten hiervan en het is voor hen een heel gewone zaak. Plotseling optredende vermoeidheid, spierzwakte en een zich ziek voelen, kluisteren op die 38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 38