hïï5 Juridische bijstand of advies nodig? A 1 vtsjp vlv lln V- j Te koop gevraagd Living in Indonesia en Dutch invest ment in Indonesia: A new era written and edited by Richard I. Mann Jaarlijks brengen tienduizenden Nederlanders hun vakantie door in Indonesië. Onder hen talrijke jongeren op toeristische verkenning in de Gordel van Smaragd. Spoorzoeken naar de wortels van hun jeugd, is vaak het reisdoel van veel Indische ouderen. Regelmatig ver trekken delegaties uit het Nederlandse bedrijfsleven naar Indonesië. De zakelijke betrekkingen tussen Nederland en Indonesië zijn al oud. Door de ingrijpende economische veranderin gen in Indonesië, kan een ondernemer daarop niet meer blindvaren. Indonesië ontwikkelt zich van een agrarisch land en producent van grondstoffen tot een indus triestaat. De laatste tijd wordt vaker bena drukt, dat Indonesië gaandeweg moet overschakelen naar hoger ontwikkelde technische industrieën zoals de machine industrie. Behalve Indonesische initiatie ven, zijn daarvoor investeringen en ken nis uit het buitenland nodig. Buitenlandse ondernemers zijn dan ook van harte wel kom in Indonesië. Ze hoeven weinig moeite te doen om er deuren te openen. Die hebben de Indonesiërs al opengezet. Maar daarmee is de kous niet af. Men moet als ondernemer of zakenman goed weten hoe men naar binnengaat en wat men moet doen of nalaten, als men een maal binnen is. In die opzichten bieden de beide boeken van Richard Mann, die hij samen met zijn Indische vrouw Jenny heeft uitgegeven, degelijke informatie. Mann kan bogen op een brede ervaring met het Indonesische bedrijfsleven en hij kent het dagelijks leven in Indonesië. Hij geeft nuttige aan wijzingen om produktief en prettig met Indonesiërs om te gaan. In Indonesië betekent ondernemen meer dan het maken van winst. Het gaat ook om samenwerking in de opbouw van het land. De Indonesiërs staan bekend om hun hoffelijkheid en gastvrijheid. Maarzij zijn ook trots op hun land en cultuur. Respect telt voor hen zo zwaar, dat gezichtsverlies beslist moet worden ver meden. Voorkomendheid is weliswaar belangrijk, maar toch niet voldoende voor bevredigende zakelijke relaties op lange termijn. Om bevredigende relaties te kun nen doen in Indonesië is invoelingsver mogen van wezenlijk belang. Dan kunnen we beter begrijpen hoe Indonesiërs rede neren, beslissingen nemen en met tijd omgaan. De schrijver geeft goed aan, waarop attent te zijn en wanneer begrip geboden is. Nederlanders bijvoorbeeld willen graag dat dingen precies op tijd gebeuren. Maar in Indonesië is die tijds druk minder dwingend. De gehaaste, westerse 'agenda-mens' moet wennen aan jam karet (rubbertijd of rekbare tijd). Ook de trager verlopende besluitvorming stelt zijn geduld soms op de proef. Daar staat tegenover, dat Indonesiërs hun gasten graag behulpzaam zijn. Omdat zij niet graag teleurstellen, kost het hen veel moeite om voorstellen direct af te wijzen. 'Living in Indonesia' maakt de lezer ver trouwd met de Indonesiërs, hun mentali teit, hun land, regering en Jakarta. Hoofdstuk VI bevat een verslag over het investeren. In het volgende hoofdstuk vertellen twee zakenlieden en twee zakenvrouwen over hun ervaringen. In hoofdstuk VIII staat een heldere uitleg over de cultuur van het zakendoen. Verder geeft dit boek tips voor een gezond verblijf. Het kan ook dienst doen als gids met informatie over ondermeer werktijden, de post- en girodienst en hotels. Overzichten van adressen van tol ken, accountants, hotels en banken, com pleteren het boek. Toegespitste informa tie over de economie van Indonesië en de kansen voor het Nederlandse bedrijfs leven, komen aan de orde in 'Dutch investment in Indonesia: A new era'. Er staan onder meer bijdragen in van Minister Sanyoto Sastrowardoyo, die verantwoordelijk is voor de buitenlandse investeringen, van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Ook ondernemers uit andere lan den ontwikkelen plannen om in Indonesië te investeren. Dat leidt tot concurrentie met Nederlandse bedrijven. Op zijn beurt moet Indonesië wedijveren met andere landen in Azië om investeerders aan zich te binden. Indonesië biedt voordelen zoals een grote binnenlandse markt waarop de koopkracht stijgt, stabiliteit, een rijkdom aan grond stoffen, beschei den lonen en een beroepsbevolking die wil bijdragen aan het economisch succes van het land. Door interviews met perso nen uit het Indonesische en Nederlandse bedrijfsleven krijgt de lezer antwoord op vragen zoals: welke mogelijkheden zijn er voor ondernemingen die in Indonesië wil len investeren? Welke praktische proble men kunnen zich voordoen, hoe los je die (samen) op en welke nieuwe vooruitzich ten ontstaan als de economie het goed blijft doen? Inmiddels heeft het distributie bedrijf Makro zijn derde vestiging geo pend. De machinefabriek Stork is al sinds 1865 actief in Indonesië. Van de ruim 150 suikerfabrieken die Stork er bouwde, zijn er ongeveer 70 nog in bedrijf. Stork levert nu machines voor de voedingsmiddelen industrie en voor de winning van steen kool op Kalimantan. Machines van Stork bedrukken ruim 60 procent van de Indonesische katoen. Wellicht dat straks in de fabrieken van Stork in Indonesië machines worden gemaakt voor de enor me Aziatische markt. Mann schrijft in het voorwoord, dat het boek bestemd is voor personen die niet in Indonesië hebben gewoond. Ook voor degenen die daar hun wortels wel hebben is het een inte ressant boek, want het gaat over de eco nomische ontwikkeling die Indonesië nu doormaakt. Henk Zomer Indische advocaat staat u graag bij. Ruim 15 jaar ervaring in de rechtspraktijk! Algemene praktijk gericht op bedrijven en particulieren en praktijk speciaal gericht op Indische Nederlanders Bel of schrijf naar: Mr. E.R. Schenkhuizen Laan Copes van Cattenburch 137 2585 GA 's-Gravenhage Tel. 070 - 346 91 36 door verzamelaar schilderijen uit Ned.-lndië van o.a. G.P. Adolfs, Frits Ohl, P.A.J. Moojen, W. v.d. Does, Jan Frank, H. van Velthuysen, A. Breetvelt en anderen. Tel. 01892-3492 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 43