i i Max Rientsma Wie kent niet de schilderijen van een sawah-landschap met op de achtergrond een vulkaan of van een bloeiende flamboyant of van lieftallige Balinese meisjes. Misschien hebt u er ook wel één van aan de muur hangen. Het zijn romantische schilderijen die gevoelens van heimwee oproepen. Vooral aan het begin van deze eeuw was deze zogenaamde 'Mooi Indië'- schilderkunst zeer populair. Maar de Indonesische schilderkunst heeft zich verder ontwikkeld. In de jaren dertig ontstond een meer impres sionistische en expressionistische stijl van schilderen. Het dage lijkse leven van de gewone man werd het onderwerp waarop schilders als Sudjojono en Hendra zich richtten. Van die pio niers is wellicht Affandi het beroemdst geworden in het buiten land. Na de onafhankelijkheid werden zowel in Yogya als in Bandung kunstacademies opgericht met elk een eigen karakter. Die in Yogya is meer nationalistisch en maatschappelijk geëngageerd. Die in Bandung meer abstract en op de moderne westerse schilderkunst georiënteerd. De belangstelling voor de Indonesische schilderkunst is groei ende, vooral in Australië, de V.S. en Japan. In Nederland werd vorig jaar een grote overzichtstentoonstelling gehouden in Amsterdam (Moesson 15 mei 1993). Ook in Indonesië zelf groeit de belangstelling voor de eigen hedendaagse schilder kunst. Dat blijkt uit het groeiend aantal galerieën. Er is nog geen nationaal museum voor moderne kunst, maar kunstenaars als Affandi en Barli hebben een eigen particulier museum gebouwd, waarin behalve permanente exposities van eigen werk, ook ruimte wordt geboden aan wisselende exposities van jongere collega's. Een bezoek aan het Affandi-museum in Yogya en het Barli-museum in Bandung is alleszins de moeite waard. Maar het loont zeker de moeite ook kennis te maken met de (nog) minder bekende schilders. Mier Komara, is één van de meest veelbelovende schilders van de jongere generatie. Zijn werk is behalve in Indonesië ook in Europa en Azië geëxposeerd. Hoewel hij geen opleiding heeft gehad en pas op latere leeftijd is begonnen met schilderen, heeft hij zich ontwikkeld tot een bijzonder eigenzinnig schilder, die zich niet wil laten vangen in een bepaald hokje. De keuze van de stijl van schilderen laat hij afhangen van het onderwerp. In zijn veelzijdigheid blijkt ook zijn talent. Een uitzonderlijke beheersing van de technieken paart hij aan originaliteit en cre ativiteit. De invloed van de moderne westerse schilderkunst is onmiskenbaar in zijn werk, maar de keuze van de onderwerpen en de uitwerking ervan is typisch Indonesisch. Bandung Langs de Jalan Cipaganti staan fraaie huizen, die herinneren aan Tempo doeloe'. We proberen ons af te sluiten voor het lawaai van het drie rijen dik voortrazende moderne stadsver keer. Bijna aan het eind van de straat slaan we rechtsaf. En zoals zo vaak in Indonesische steden: van het ene op het ande re moment kom je in een oase van rust. Daar in de Jalan Hegar Asih II woont Mier Komara met zijn gezin. Zijn huis ligt een beet je verscholen in een bocht van de straat. Hij doet zelf open en even later zitten we in een hoek van het ruime vertrek dat dient als permanente expositieruimte. Er is koffie en er staan Sundanese lekkernijen. Zijn vrouw heeft zich bij ons gevoegd, de kinderen komen een handje geven. Ze zijn een beetje verle gen, maar de nieuwsgierigheid wint het. We voelen ons over rompeld door de vriendelijkheid en oprechte warmte die deze mensen uitstralen. Is het toeval dat Mier mij een stoel aanwees waarop ik met m'n rug naar de schilderijen zit? Met hun natuur lijke bescheidenheid geven ze ons het gevoel dat deze ontmoe ting om ons plaats vindt. Tenslotte kan ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en ik vraag of we nu zijn werk mogen zien. Bij het binnenkomen heb ik al een snelle blik kunnen werpen op de schilderijen. Het viel me meteen op dat ze nogal verschillen in stijl. Toch vormen ze op een of andere manier een eenheid. Eén schilderij hoort er duidelijk niet tussen. Ik herken het meteen als een werk van Affandi. Het bewijst eens te meer de kracht en de kwaliteit van het werk van Mier Komara, dat het zich kan meten met dat van de grote meester. Maar ook wordt meteen duidelijk hoe het werk van Mier Komara in al zijn ver scheidenheid onmiskenbaar het resultaat is van de creativiteit van één persoon. Waar hebt u uw schildersopleiding gehad? Ik ben autodidact. De meeste Indonesische schilders van mijn generatie zijn opgeleid in Yogya of in Bandung. Daar werden in 1950 kunstacademies opgericht. Maar ik heb mezelf het vak geleerd, net als de meeste van de vorige generatie. Affandi was ook een autodidact! Geen cursus? Nee, alleen maar door te kijken naar het werk van anderen en door veel te lezen en door het zelf te gaan doen. Ik houd ervan mezelf dingen te leren met behulp van boeken. Relief Borobudur 1992 (100 x 140 cm) 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 12