X in WEERZIEN MET INDONESIË tijdens de Pasar Malam Besar Door: Rob van Rees Rob van Rees links op de foto foto: Riny Boeijen Vijfjaar geleden ging ik voor het eerst naar de Pasar Malam. De reden waarom ik niet meer ben gegaan, ligt o.a. in het feit, dat ik op de een of andere manier angst had, om bepaalde niet-verwerkte stukken van mezelf te ontdekken, zoals bijvoorbeeld het commercieel worden van de Pasar Malam, bang zijn om niet de juiste sfeer van het oude Indië te proe ven, etc. Tegelijkertijd heb ik me de afge lopen vijfjaar verdiept in het fenomeen: Angst en Binding bij Indische Nederlanders. Ik heb verwoede pogingen gedaan om e.e.a. ook in een weten schappelijk kader te plaatsen en te bezien. Vele malen ben ik teruggegaan naar Indonesië en ik wil de lezer niet onthou den, dat daar eigenlijk het proces is begonnen om met een nieuwe visie op het voormalig Nederlands Indië, het Indonesië van nu te bekijken. Misschien was dat ook de reden, dat ik me dit jaar liet overhalen om naar de Pasar Malam te gaan. Was dat de verandering in mezelf of was dat toch ook de verandering, die ik ont dekt had tijdens mijn reizen naar Indonesië de afgelopen jaren? De Pasar Malam: Wat een verfrissing! Wat eenzelfde mentaliteit trof ik nu op deze Pasar Malam aan, die ik ook in Indonesië aantrof! Een goede afstemming van nostalgie, als ook van de moderne invloeden, die ik in mijn vorige analyses ontdekte voor mijn gevoel, als je meegegroeid bent. Gelukkig heb ik aan den lijve mogen ervaren, dat het niet zo pijnlijk meer was om aan vroeger te denken, omdat het allemaal heeft kunnen integreren in het verleden en heden en omdat de dingen, verwerkt, nu op zijn plaats liggen. Met zijn vieren, een Indische vriendin en haar Nederlandse man en ik, Indische jongen met mijn Nederlandse vrouw, heb ben we twee dagen op de Pasar Malam rondgezworven. We hebben met veel oude bekenden kunnen praten, maar ook kunnen genieten van de muziek, de lezin gen en de tentoonstellingen en natuurlijk was het eten hier en daar echt geweldig. Er waren ook veel mensen uit het huidige Indonesië aanwezig, met wie we in het Bahasa Indonesia hebben gesproken. Dit gaf me een aantal openingen om te kunnen ontdekken dat er ook bij hen een goede afstemming was van zakelijkheid, invoelingsvermogen en toekomstver wachting. Momenteel ben ik weer een reis aan het voorbereiden naar Indonesië. Nu wil ik naar Sumatra gaan, om daar de geboorteplaats van mijn vader te zoeken. Misschien vind ik daar de oplossing van een aantal nog niet uitgewerkte vraag stukken. Toch moet de vraag me van het hart wat de reden nu is, dat er in Nederland zoveel stichtingen zijn, die toch allemaal de belangen van de Indische Nederlanders willen behartigen. Eigenlijk is dat misschien aan de ene kant niet zo vreemd, omdat ieder individu iets wil vinden van zijn eigen identiteit, een eigen plekje om zich 'thuis' te voelen, maar toch blijf ik het jammer vinden, dat er niet één overkoepelende organisatie is. Nu heeft iedereen zo zijn eigen toko. Is dat misschien te vergelijken met het feit, dat ik op de Pasar Malam twee keer rijst met rendang at en dat de ene keer het heel lekker was en op de rendang leek van mijn oma en de tweede keer niet zo lekker en leek op de rendang van mijn andere oma, met wie ik niet zo goed overweg kon en die van Nederlandse afkomst was? Heel ontroerend - en dat wil ik u niet onthouden - was een ont moeting met een oude lieve man van de Stichting Japanse Ereschulden en hij kon mij uitleggen, waarom de enige goeie Japanner een dooie Japanner was... Stil en eerbiedig heb ik naar hem zitten luisteren en ik kan ook begrijpen waarom hij niet meer naar het huidige Indonesië wil, omdat daar de filosofie heerst, dat Indonesië bevrijd is door de Japanners. Dét is pijnlijk...In het licht gezien van de nu weer oplaaiende vragen van 'Waren de politionele acties noodzakelijk?' dat dat toentertijd goed is geweest en nu mis schien slecht. Zulke zaken zijn eigenlijk niet uit zijn verband te rukken en je moet ze zien in het licht van de geschiedenis. Het gesprek met deze wijze oude en warme man deed me weer eens beseffen dat veel dingen in het leven vraagtekens in zich hebben. Zelfs de door mij gehan teerde begrippen 'alus' en 'kassar' kun nen geen oplossing brengen in de eeuwi ge strijd tussen goed en kwaad. Terugkomend op mijn begin: De Pasar Malam heeft mij weer aan het denken gezet over de warmte, zowel binnen als buiten onze mensen en ik vond er een bijna goede afstemming van plezier, zakelijkheid en nieuwe mogelijkheden om initiatieven te ontplooien. Mijn eigen initia tief is, dat ik, naast het nog beter willen onderzoeken van het huidige Indonesië, het oude Indië in mij op wil nemen en daarom, ben ik van plan om ook Javaans te gaan studeren. Dat is het ten volle waard. De volgende keer zien ze mij weer op de Pasar 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 22