JAVALOGIE Javalogie is de leer van het spirituele- mystieke leven in samenhang met de oude Javaanse cultuur op het eiland Java in Indonesië. In vroeger tijden stond het spirituele leven in Java op de eerste plaats naast het menselijk leven. Het Goddelijke evenwicht zoeken de Javanen nog steeds in de natuurwetten. Ondanks het feit dat het islamitische geloof, dat in de 15e eeuw door de Wali's naar Java werd gebracht, grote invloed heeft op de hedendaagse leefwijze van de Javanen, leeft een groot gedeelte van de bevolking nog immer volgens deze Javalogie. Ook de kratons van Solo en Yogya leven vol gens de Javalogie en schermen deze levensfilosofie af voor de niet-ingewijden. Zij zijn tot op heden op zoek naar de per soon die hun kratons weer kan doen stra len (aura) en (oude) spirituele kracht kan geven. Candi Singasar, spirituele tempel nabij Malang Ook het uit India afkomstige Hindoeïsme heeft grote invloed gehad op de Javaanse cultuur. In 800 na Christus werd de Javalogie door de Satrijo-Sedja ti's (de oude ridders) overgebracht naar de Javanen. Zij beschermden de bevol king tegen overvallen, genazen mensen en hielden de Javaanse bevolking op de hoogte van het nieuws, dat zij op hun rei zen langs de Javaanse dorpen hadden opgedaan. Deze Satrijo-Sedjati's waren de strijders van de grote koningen op Java. Buiten Indonesië is het ook moge lijk om deze Javalogie in Nederland te beoefenen en in het hedendaagse leven in te passen. Vele Indische Nederlanders zijn op zoek naar de wortels van hun bestaan en vragen zich af waarom ze naar Nederland moesten afreizen om hier een nieuw leven op te bouwen, zover van hun moederland Indonesië. Een vraag die ook de jongere generatie in toene mende mate bezig houdt. Vooral in deze moeilijke en onzekere tijd is het belangrijk de Javalogie te bestuderen en deze leer te beoefenen om zodoende een stabiele en zekere basis te leggen onder je afkomst en cultuur. Hoewel het begrijpelijk en zelfs wenselijk is dat de huidige generatie geïntegreerd is in de westerse samenleving, lijkt het alsof men de mogelijkheid niet heeft een evenwicht te vinden tussen beide cultu ren. Het gebrek aan interesse in afkomst en cultuur van de jongere generatie ver oorzaakt pijn en onbegrip bij de oudere generatie. De spirituele kennis en gebrui ken worden niet meer van generatie op generatie overgebracht, maar worden abrupt afgekapt door het onvermogen om beide culturen te kunnen combineren in het heden daagse leven. Het hoeft niet zo te zijn. Men kan zich verdiepen in de Javalogie en tevens deel uitmaken van de westerse samenleving. Nadat ik als kleine jongen in Nederland kwam, met de Javaanse cultuur als ach tergrond, ben ik als westerling opge groeid. In 1984 ben ik naar Java gegaan om daar te rond te trekken en naar de guru's in de bergen te gaan. Ik zat vol vragen. Vaak gaven zij mij nog voordat ik een vraag stelde al het antwoord. Meestal bleef ik weken bij hen om te leren in afzondering te leven, te vasten, hun rituelen en leven te bestuderen. Ook bezocht ik de oude rijken op Java van de grote koningen, de kratons in Solo en Yogya. Nadat ik de Javalogie had bestu deerd en de methode had gevonden om volgens deze spirituele Javaanse manier in Nederland te kunnen leven zou het mij bevrediging schenken deze wetenschap te delen, uit te leggen en over te brengen aan de Indische Nederlanders die zich afvragen: 'Wie ben ik, wat doe ik hier? Ik wil meer weten over Java, de cultuur, de natuurwetten en leven in harmonie?'. Het moment is gekomen om deze eigen Javaanse filosofie, die zolang geheim werd gehouden in de kratons, te openba ren voor een ieder, die daarin geïnteres seerd is. Tot de dag van vandaag hebben de kratons in Solo en Yogya de spirituele leermethodes voor zichzelf gehouden. Natuurlijk zijn er andere mystieke leer- methode's zoals witte of zwarte magie, doekoens etc., maar deze hebben niets van doen met de Javalogie. De leermethode die de vroegere sultans van Solo en Yogya beoefenden richtten zich op het spirituele leven met hun naas te omgeving en met de natuur. De Javalogie was een deel van hun opvoe ding, die onontbeerlijk was om later hun rijk goed te kunnen regeren en zich spiri tueel te ontwikkelen. Graf van Sunan Giri, één van de negen Wali's van Java Hoe verder men van de natuur en haar wetten verwijderd raakt des te meer vra gen krijgt de mens over zijn wortels. De natuur moet plaats maken voor aardse goederen. De bomen moeten gekapt wor den om de economische groei te bevor deren. Dit heeft een negatieve weerslag op de mens, zijn cultuur en daarbij horen de rituelen. Zonder cultuur ben je je wor tels kwijt, daardoor minder stabiel en sneller geneigd te zoeken naar datgene wat er ontbreekt in je leven. Ik wil nogmaals benadrukken dat het heel goed mogelijk is een evenwicht te schep pen tussen de Javalogie en zijn natuurlij ke wetten en het veelal gestresste en snelle leven in de westerse maatschappij. Mensen zijn, nadat ze met mij over Javalogie hebben gesproken, verbaasd te horen dat ik naast het spirituele leven een dynamische full-time baan heb, die zowel fysiek als psychisch veel van mij vergt. Juist doordat ik de leer van de Javalogie heb bestudeerd ben ik beter in staat mijn dagelijks leven met het spirituele leven te combineren, zonder daarmee mijn afkomst geweld aan te doen. Indien u vragen heeft, kunt u schriftelijk reageren. Wilt u wel een gefrankeerde retour-enve loppe bijsluiten voor een antwoord? Jack Zijmers Gibraltarstraat 47 I 1055 NJ Amsterdam Candi Suku, spirituele tempel nabij Solo 34

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 34