JAVALOGIE
Javalogie is de leer van het spirituele-
mystieke leven in samenhang met de
oude Javaanse cultuur op het eiland Java
in Indonesië. In vroeger tijden stond het
spirituele leven in Java op de eerste
plaats naast het menselijk leven. Het
Goddelijke evenwicht zoeken de Javanen
nog steeds in de natuurwetten. Ondanks
het feit dat het islamitische geloof, dat in
de 15e eeuw door de Wali's naar Java
werd gebracht, grote invloed heeft op de
hedendaagse leefwijze van de Javanen,
leeft een groot gedeelte van de bevolking
nog immer volgens deze Javalogie. Ook
de kratons van Solo en Yogya leven vol
gens de Javalogie en schermen deze
levensfilosofie af voor de niet-ingewijden.
Zij zijn tot op heden op zoek naar de per
soon die hun kratons weer kan doen stra
len (aura) en (oude) spirituele kracht kan
geven.
Candi Singasar, spirituele tempel nabij Malang
Ook het uit India afkomstige Hindoeïsme
heeft grote invloed gehad op de
Javaanse cultuur. In 800 na Christus
werd de Javalogie door de Satrijo-Sedja
ti's (de oude ridders) overgebracht naar
de Javanen. Zij beschermden de bevol
king tegen overvallen, genazen mensen
en hielden de Javaanse bevolking op de
hoogte van het nieuws, dat zij op hun rei
zen langs de Javaanse dorpen hadden
opgedaan. Deze Satrijo-Sedjati's waren
de strijders van de grote koningen op
Java. Buiten Indonesië is het ook moge
lijk om deze Javalogie in Nederland te
beoefenen en in het hedendaagse leven
in te passen. Vele Indische Nederlanders
zijn op zoek naar de wortels van hun
bestaan en vragen zich af waarom ze
naar Nederland moesten afreizen om hier
een nieuw leven op te bouwen, zover van
hun moederland Indonesië. Een vraag
die ook de jongere generatie in toene
mende mate bezig houdt. Vooral in deze
moeilijke en onzekere tijd is het belangrijk
de Javalogie te bestuderen en deze leer
te beoefenen om zodoende een stabiele
en zekere basis te leggen onder je
afkomst en cultuur.
Hoewel het begrijpelijk en zelfs wenselijk
is dat de huidige generatie geïntegreerd
is in de westerse samenleving, lijkt het
alsof men de mogelijkheid niet heeft een
evenwicht te vinden tussen beide cultu
ren. Het gebrek aan interesse in afkomst
en cultuur van de jongere generatie ver
oorzaakt pijn en onbegrip bij de oudere
generatie. De spirituele kennis en gebrui
ken worden niet meer van generatie op
generatie overgebracht, maar worden
abrupt afgekapt door het onvermogen om
beide culturen te kunnen combineren in
het heden daagse leven.
Het hoeft niet zo te zijn. Men kan zich
verdiepen in de Javalogie en tevens deel
uitmaken van de westerse samenleving.
Nadat ik als kleine jongen in Nederland
kwam, met de Javaanse cultuur als ach
tergrond, ben ik als westerling opge
groeid. In 1984 ben ik naar Java gegaan
om daar te rond te trekken en naar de
guru's in de bergen te gaan. Ik zat vol
vragen. Vaak gaven zij mij nog voordat ik
een vraag stelde al het antwoord.
Meestal bleef ik weken bij hen om te
leren in afzondering te leven, te vasten,
hun rituelen en leven te bestuderen. Ook
bezocht ik de oude rijken op Java van de
grote koningen, de kratons in Solo en
Yogya. Nadat ik de Javalogie had bestu
deerd en de methode had gevonden om
volgens deze spirituele Javaanse manier
in Nederland te kunnen leven zou het mij
bevrediging schenken deze wetenschap
te delen, uit te leggen en over te brengen
aan de Indische Nederlanders die zich
afvragen: 'Wie ben ik, wat doe ik hier? Ik
wil meer weten over Java, de cultuur, de
natuurwetten en leven in harmonie?'.
Het moment is gekomen om deze eigen
Javaanse filosofie, die zolang geheim
werd gehouden in de kratons, te openba
ren voor een ieder, die daarin geïnteres
seerd is. Tot de dag van vandaag hebben
de kratons in Solo en Yogya de spirituele
leermethodes voor zichzelf gehouden.
Natuurlijk zijn er andere mystieke leer-
methode's zoals witte of zwarte magie,
doekoens etc., maar deze hebben niets
van doen met de Javalogie.
De leermethode die de vroegere sultans
van Solo en Yogya beoefenden richtten
zich op het spirituele leven met hun naas
te omgeving en met de natuur. De
Javalogie was een deel van hun opvoe
ding, die onontbeerlijk was om later hun
rijk goed te kunnen regeren en zich spiri
tueel te ontwikkelen.
Graf van Sunan Giri, één van de negen Wali's van
Java
Hoe verder men van de natuur en haar
wetten verwijderd raakt des te meer vra
gen krijgt de mens over zijn wortels. De
natuur moet plaats maken voor aardse
goederen. De bomen moeten gekapt wor
den om de economische groei te bevor
deren. Dit heeft een negatieve weerslag
op de mens, zijn cultuur en daarbij horen
de rituelen. Zonder cultuur ben je je wor
tels kwijt, daardoor minder stabiel en
sneller geneigd te zoeken naar datgene
wat er ontbreekt in je leven.
Ik wil nogmaals benadrukken dat het heel
goed mogelijk is een evenwicht te schep
pen tussen de Javalogie en zijn natuurlij
ke wetten en het veelal gestresste en
snelle leven in de westerse maatschappij.
Mensen zijn, nadat ze met mij over
Javalogie hebben gesproken, verbaasd
te horen dat ik naast het spirituele leven
een dynamische full-time baan heb, die
zowel fysiek als psychisch veel van mij
vergt.
Juist doordat ik de leer van de Javalogie
heb bestudeerd ben ik beter in staat mijn
dagelijks leven met het spirituele leven te
combineren, zonder daarmee mijn
afkomst geweld aan te doen. Indien u
vragen heeft, kunt u schriftelijk reageren.
Wilt u wel een gefrankeerde retour-enve
loppe bijsluiten voor een antwoord?
Jack Zijmers
Gibraltarstraat 47 I
1055 NJ Amsterdam
Candi Suku, spirituele tempel nabij Solo
34