Impressies van Indonesië Tekst: C.A. Heshusius Foto's: Theo Janssen Toen de betrekkingen met dat land weer prettiger werden, ben ik er heel vaak teruggeweest: wel veertien maal! Ik zag er de allereerste keer erg tegen op Maar na aankomst was dat gevoel al binnen een enkele dag verdwenen. Voorgoed! Het moderne Indonesië gaat nu steeds sneller zijn eigen weg. Veiligheid en stabiliteit alom. Het gaat één der econo mische groeigiganten worden van Zuid-Oost Azië. Dat viel me op toen ik er een paar jaar niet was geweest. Rupiah Allereerst was de rupiah weer fiks gedaald. Kreeg ik eerder voor een gul den, met mijn girobetaalkaart, ruim 300 rupiah, dat was nu weer opgelopen tot over de 1100. Een niet geringe daling. Egocentrisch gezien wel leuk voor de toe rist met harde valuta op zak (de Hollandse gulden is heel hard). Of dat nu voor dat land zelf wel zo aardig was, daar kun je je twijfels over hebben. Maar ondanks die waardevermindering van de nationale munt had de welvaart op het eerste oog er weinig onder geleden. Ik zag namelijk dingen die me verbaasden. Het betrof vooral de veranderingen in de grotere plaatsen... Eau de toilette In warenhuizen en winkelgalerijen zagen wij tot onze grote verbazing hele afdelin gen met buitenlandse reukwaren, net zoals wanneer je in ons land een waren huis binnenkomt. Ook daar die merken als Yves St. Laurent, Lancöme, Chanel, Dior en Estee Lauder. Niet alleen parfum en eau de toilette maar ook veel andere dure importartikelen, vooral in de mode branche. Mogelijk is daar ook veel van 'Made in Indonesia'. En dit alles niet exclusief in de grote nieuwe Sarinah, dat warenhuis in Blok- M van Kebayoran in Jakarta, maar evenzeer elders op Java, in Bandung, Purwokerto, Yogya, Solo en Malang. Overal die moderne bouwsels, soms zelfs met etages, roltrappen en de vele winkeltjes in internationale boutique- 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 12