45 Jaar Garuda Indonesia
De Dakota DC-3 was het eerste toestel
dat Garuda in dienst nam. In de afgelo
pen 45 jaar heeft de luchtvaartmaat
schappij tijden van voor- en tegenspoed
gekend en heeft zich ontwikkeld tot een
internationaal gerespecteerde onderne
ming.
Foto's en tekst: Theo Janssen
maakt. Behalve Garuda en Merpati wor
den ook buitenlandse maatschappijen
door dit cateringbedrijf voorzien.
ACS heeft keukens en voorzieningen op
de vliegvelden van Medan, Jakarta,
Surabaya en Bali. De meeste catering
wordt uitgevoerd op het vliegveld
Soekarno-Hatta, waar 20.000 maaltijden
per dag worden geproduceerd. Door de
enorme toename van het luchtverkeer is
Garuda ertoe overgegaan haar vloot te
vervangen en te moderniseren. Voor de
lange afstand zijn de Boeing 747-400 en
de McDonnel Douglas MD-11 aange
schaft. Op de binnenlandse vluchten zul
len oude werkpaarden als de DC-9 en de
F-28 verdwijnen en vervangen worden
door de A300-Airbus en de Boeing 737-
400. Door de inzet van het nieuwe mate
rieel kunnen de vluchten beter op elkaar
afgestemd worden. Garuda heeft als
staatsbedrijf ook de opdracht om de jaar
lijkse Haj-vluchten, die pelgrims naar
Mekka brengt, uit te voeren. In 1993 werd
een record aantal Haj bedevaartgangers
vervoerd. Bijna 123.000 Haj passagiers
werden in 276 vluchten van vier Indone
sische luchthavens naar hun bestemming
vervoerd. Men verwacht dat in dit jubi
leumjaar ruim 160.000 pelgrims vervoerd
zullen worden. Een belangrijke verbete
ring in de communicatie is de ingebruik
neming van de Palapa-B communicatie
satelliet. Deze satelliet bestrijkt het gehe
le ASEAN gebied. Door de verbinding met
Palapa-B is het mogelijk om via para
bool-antennes de verbindingen tussen de
diverse vestigingen van Garuda en
Merpati beter op elkaar af te stemmen.
Door de satelliet staan de reisbureaus in
Indonesië direct in verbinding met de
reserveringen op de luchthavens.
Dubbele boekingen behoren zodoende
tot het verleden.
De vooruitgang van Garuda is mede te
danken aan een actief promotiebeleid. Op
de diverse reisbeurzen is de luchtvaart
maatschappij altijd prominent aanwezig.
De toekomst van Garuda wordt dan ook
met vertrouwen tegemoet gezien.
Op 26 januari 1949 koos het eerste Garu-
da-vliegtuig, de Seulawah, een DC- 3, het
luchtruim. Het toestel vloog een charter
voor de Birmese overheid. Daarna wer
den nog twee andere DC-3's in bedrijf ge
nomen. In het eerste jaar van haar
bestaan leverde Garuda ook een bijdrage
aan de onafhankelijksstrijd door het ver
voer van goederen en personen. Sinds
1949 heeft Garuda zich ontwikkeld tot
een modern bedrijf. Garuda was een
hoeksteen in het economische leven van
de jonge republiek, en leverde een
belangrijk aandeel in de ontwikkeling van
de handel en het goederenvervoer. Met
name door de grote vlucht die het toeris
me naar Indonesië nam, groeide het per
sonenvervoer snel. Dit gold zowel voor
het internationele als voor het binnen
landse verkeer. Terwijl de zustermaat
schappij Merpati Nusantara Air Lines zich
voornamelijk op binnenlands transport
had toegelegd, hield Garuda zich bezig
met het internationale luchtverkeer.
Garuda en haar zustermaatschappijen
leveren ook een belangrijke bijdrage aan
de werkgelegenheid. Door de ontwikke
ling van de moderne technologie is er
grote behoefte aan hoogwaardig ge
schoold personeel. Voor haar personeel
heeft Garuda een eigen opleiding en trai
ning opgezet. Het trainingscentrum ligt in
de directe omgeving van het Soekarno-
Hatta vliegveld in Jakarta. Voor de werk
nemers van Garuda zijn er sociale voor
zieningen in het leven geroepen, waaron
der een pensioenfonds. Een zwarte blad
zijde in de geschiedenis van Garuda was
de kaping van 28 maart 1981, toen de
GA-206 Woyla tijdens een routinevlucht op
de lijn Jakarta-Palembang-Medan werd
gekaapt. Het toestel werd tenslotte op
een militair vliegveld ten zuiden van
Bangkok aan de grond gezet. Thaise en
Indonesische militairen maakten hier een
einde aan de kaping. Bij de bestorming
van het vliegtuig vielen twee doden, de
Indonesische militair A. Kirang en de
gezagvoerder H. Rante.
Op de internationale vluchten zijn er
thans 39 bestemmingen en het aantal
plaatsen dat wordt aangedaan neemt nog
steeds toe. Dit geldt met name voor
Europa en Azië. Tot de plaatsen die in
Europa worden aangedaan behoren
Amsterdam, Londen, Parijs, Wenen,
Rome, Zürich, Madrid, Frankfurt,
München en Berlijn. Op binnenlandse
vluchten worden Jakarta, Balikpapan,
Jayapura, Biak, Manado, Ujung Pandang,
Denpasar, Surabaya, Surakarta, Yogya-
karta, Banda Aceh, Batam en Medan
aangedaan. De overige binnenlandse
bestemmingen worden door Merpati ver
zorgd. Om de catering van de vliegtuigen
te verzorgen, werd het zusterbedrijf Aero-
wisata Catering Service (ACS) opgericht.
In dit bedrijf worden maaltijden, snacks
en dranken voor de vliegtuigen klaarge-
Rechts:
uitstekende service
in de Executive
Class van
Garuda Indonesia
39