45 Jaar Garuda Indonesia De Dakota DC-3 was het eerste toestel dat Garuda in dienst nam. In de afgelo pen 45 jaar heeft de luchtvaartmaat schappij tijden van voor- en tegenspoed gekend en heeft zich ontwikkeld tot een internationaal gerespecteerde onderne ming. Foto's en tekst: Theo Janssen maakt. Behalve Garuda en Merpati wor den ook buitenlandse maatschappijen door dit cateringbedrijf voorzien. ACS heeft keukens en voorzieningen op de vliegvelden van Medan, Jakarta, Surabaya en Bali. De meeste catering wordt uitgevoerd op het vliegveld Soekarno-Hatta, waar 20.000 maaltijden per dag worden geproduceerd. Door de enorme toename van het luchtverkeer is Garuda ertoe overgegaan haar vloot te vervangen en te moderniseren. Voor de lange afstand zijn de Boeing 747-400 en de McDonnel Douglas MD-11 aange schaft. Op de binnenlandse vluchten zul len oude werkpaarden als de DC-9 en de F-28 verdwijnen en vervangen worden door de A300-Airbus en de Boeing 737- 400. Door de inzet van het nieuwe mate rieel kunnen de vluchten beter op elkaar afgestemd worden. Garuda heeft als staatsbedrijf ook de opdracht om de jaar lijkse Haj-vluchten, die pelgrims naar Mekka brengt, uit te voeren. In 1993 werd een record aantal Haj bedevaartgangers vervoerd. Bijna 123.000 Haj passagiers werden in 276 vluchten van vier Indone sische luchthavens naar hun bestemming vervoerd. Men verwacht dat in dit jubi leumjaar ruim 160.000 pelgrims vervoerd zullen worden. Een belangrijke verbete ring in de communicatie is de ingebruik neming van de Palapa-B communicatie satelliet. Deze satelliet bestrijkt het gehe le ASEAN gebied. Door de verbinding met Palapa-B is het mogelijk om via para bool-antennes de verbindingen tussen de diverse vestigingen van Garuda en Merpati beter op elkaar af te stemmen. Door de satelliet staan de reisbureaus in Indonesië direct in verbinding met de reserveringen op de luchthavens. Dubbele boekingen behoren zodoende tot het verleden. De vooruitgang van Garuda is mede te danken aan een actief promotiebeleid. Op de diverse reisbeurzen is de luchtvaart maatschappij altijd prominent aanwezig. De toekomst van Garuda wordt dan ook met vertrouwen tegemoet gezien. Op 26 januari 1949 koos het eerste Garu- da-vliegtuig, de Seulawah, een DC- 3, het luchtruim. Het toestel vloog een charter voor de Birmese overheid. Daarna wer den nog twee andere DC-3's in bedrijf ge nomen. In het eerste jaar van haar bestaan leverde Garuda ook een bijdrage aan de onafhankelijksstrijd door het ver voer van goederen en personen. Sinds 1949 heeft Garuda zich ontwikkeld tot een modern bedrijf. Garuda was een hoeksteen in het economische leven van de jonge republiek, en leverde een belangrijk aandeel in de ontwikkeling van de handel en het goederenvervoer. Met name door de grote vlucht die het toeris me naar Indonesië nam, groeide het per sonenvervoer snel. Dit gold zowel voor het internationele als voor het binnen landse verkeer. Terwijl de zustermaat schappij Merpati Nusantara Air Lines zich voornamelijk op binnenlands transport had toegelegd, hield Garuda zich bezig met het internationale luchtverkeer. Garuda en haar zustermaatschappijen leveren ook een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid. Door de ontwikke ling van de moderne technologie is er grote behoefte aan hoogwaardig ge schoold personeel. Voor haar personeel heeft Garuda een eigen opleiding en trai ning opgezet. Het trainingscentrum ligt in de directe omgeving van het Soekarno- Hatta vliegveld in Jakarta. Voor de werk nemers van Garuda zijn er sociale voor zieningen in het leven geroepen, waaron der een pensioenfonds. Een zwarte blad zijde in de geschiedenis van Garuda was de kaping van 28 maart 1981, toen de GA-206 Woyla tijdens een routinevlucht op de lijn Jakarta-Palembang-Medan werd gekaapt. Het toestel werd tenslotte op een militair vliegveld ten zuiden van Bangkok aan de grond gezet. Thaise en Indonesische militairen maakten hier een einde aan de kaping. Bij de bestorming van het vliegtuig vielen twee doden, de Indonesische militair A. Kirang en de gezagvoerder H. Rante. Op de internationale vluchten zijn er thans 39 bestemmingen en het aantal plaatsen dat wordt aangedaan neemt nog steeds toe. Dit geldt met name voor Europa en Azië. Tot de plaatsen die in Europa worden aangedaan behoren Amsterdam, Londen, Parijs, Wenen, Rome, Zürich, Madrid, Frankfurt, München en Berlijn. Op binnenlandse vluchten worden Jakarta, Balikpapan, Jayapura, Biak, Manado, Ujung Pandang, Denpasar, Surabaya, Surakarta, Yogya- karta, Banda Aceh, Batam en Medan aangedaan. De overige binnenlandse bestemmingen worden door Merpati ver zorgd. Om de catering van de vliegtuigen te verzorgen, werd het zusterbedrijf Aero- wisata Catering Service (ACS) opgericht. In dit bedrijf worden maaltijden, snacks en dranken voor de vliegtuigen klaarge- Rechts: uitstekende service in de Executive Class van Garuda Indonesia 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 39