Meditations from Florida I Brisbane calling De 'Good ship Lollipop' Shirley Temple en ik zijn van dezelfde leeftijd en delen dus hetzelfde historische tijdperk waarin we opgroeiden, zij in Hollywood, U.S.A. en ik op Java, N.O.I. Onze levenspaden hebben elkaar nooit gekruist en ik weet meer van haar af dan zij van mij, ze weet immers niet wie ik ben. Behalve onze leeftijd is er echter nog iets dat we samen delen, zij vloog in de 'Good ship Lollipop' en ik ook. Pa en Ma gingen 's zondags altijd naar de bioscoop, matinee werd dat genoemd. Ze namen mij ook eens mee en zo maak te ik kennis met Shirley Temple. In de film kwamen piloten en vliegtuigen voor en zij was de mascotte van de vliegers. Er was een tafereel dat reuze indruk op me maakte, er kwam een groot vliegtuig de startbaan op, niet zo'n klein miezerig tweedekkertje, maar groot, glanzend en ruim, want Shirley liep er heen en weer tussen al haar vrienden, de piloten, en zong 'On the Good Ship Lollipop, it's a nice trip to a candy shop...' en het eindig de met 'happy landing on a chocolate bar'. Shirley was vijf jaar oud, de film was om te njèngen, maar het vliegtuig was prachtig. Voor altijd was de naam van dat vliegtuig voor mij de 'Lollipop', de 'Good ship Lollipop'. In die dagen werd een vliegtuig een 'airship' genoemd. In werkelijkheid was het een Douglas, de nu over de hele wereld bekende DC-3. In 1932 begon de Douglas Company te experimenteren met het bouwen van wat de DC-3 zou worden. Dit op verzoek van de Amerikaanse vliegmaatschappij, American Airlines, die een machine wilde vliegen waarin in bedden geslapen kon worden! Het was het eerste vliegtuig waar men comfortabel een transconti nentale vlucht mee kon maken, slapende of wakker, zittende. Zo ruim was het. In 1935 maakte de DC-3 zijn eerste vlucht. Van de buitenlandse vliegmaatschappij en was het de KLM die het eerst de DC-3 aanschafte en vloog. Ik herinner me het niet precies, maar ik geloof dat de 'Uiver' ook een toestel van de Douglas Com pany was, een DC-2. Gedurende Tweede Wereldoorlog werd de DC-3 ingezet als transportvliegtuig en werd zodanig bekend als de C-47. En zo leerde ik het kennen, als een transport vliegtuig, alleen wist ik er natuurlijk niks van af. De DC-3 had ook nog een andere naam, mij toen ook onbekend. In 1946 werden we geëvacueerd van Malang naar Solo in een geblindeerde trein. Avontuur. In Solo aange komen kregen we te horen dat we nog verder zouden gaan naar Semarang per vliegtuig. Nou dat was een gebeur tenis, groter avontuur. Wat voor een vliegtuig? Een Dakota, werd ons verteld. Wel, toen de Dakota aan kwam taxiën kroop mijn jongste broer die net tien jaar oud was, achter een stuk gedèk uit pure angst voor het grote monster dat daar zo regelrecht op ons af kwam. Wat zag dat vliegtuig er bekend uit, vond ik. Veel later hoorde ik dat de Dakota een DC-3 was. De Engelsen gaven het de naam Dakota, ik weet niet hoe ze aan die naam gekomen zijn. In elk geval vlogen we zonder ongevallen naar Semarang, en 'we landed on a chocolate bar', in de vorm van het heerlijkste brood dat we ooit geproefd hadden, dik besmeerd met boter en dik belegd met kaas. Shirley Temple zong en danste in haar DC-3, de 'Good Ship Lollipop'. Wij zon gen en dansten alleen maar inwendig in onze Dakota die volgepropt met evacués zat. Zo vloog de DC-3/C-47 Dakota ons de vrijheid in. Ik ben dat vliegtuig nooit ver geten. Tot op de dag van heden wordt de DC-3 hier nog gevlogen door kleine vlieg maatschappijen en gebruikt op kortere trajecten. Van de duizenden en duizen den DC-3's die in de Tweede Wereldoor log werden gebouwd zijn er nog wel een paar honderd over die nu na bijna 60 jaar nog vliegen. De DC-3 wordt 'the plane that changed the world' genoemd en één van de vier nuttigste wapens die de USA had tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er stond een pracht exemplaar hier op ons Ocala Airport, maar die heeft het moeten afleggen tegen de Storm Zonder Naam, die we hadden in maart 1993. Er bleef haast niets over van de oude DC-3 die in stukken over het vliegveld lag gezaaid. Triest. We gaan geen vliegveld voorbij of onze ogen zoeken automatisch het veld af naar een Dakota en hierbij een plaatje van Shirley Temple's en mijn Good Ship Lollipop. Juul Lentze Phuket II Nu ben ik weer thuis, na Thailand, waar ik voor 100 procent van genoten heb, met een kopje koffie in de zon. Randy en Tok-pe-tok kwamen direct naar me toe en ik vind mijn Australische Randy net zo mooi als de Thaise haan, die naast ons hotel woonde. Ik had zo'n fijne kamer in Phuket. Een platje met drie rotanstoelen. Vlak vóór mij hoge klapperbomen en 'tokka' in alle kleuren. Binnen, stond in elke kamer, zelfs in de badkamer, een vaasje met orchideeën. Wat me vooral opviel in Thailand was de eerbied en genegenheid voor de oudere men sen. Zo zat ik in de taxi met Tjok als driver. Hij sprak heel krom Engels maar op het dashboard stonden portretten van zijn vader en moeder. Ja, hij woonde nog bij hen in en niemand kon koken zoals zijn moeder. Ook toen ik in de warong aan het strand smulde van gebakken garnalen in hete saus, sprak Bobo de eigenaar ook heel trots over zijn ouders, die in de bergen woonden, maar vaak kwamen helpen. Onze grote jumbo was tjokvol. Naast het middenpad waren vier plaatsen, die werden bezet door een Chinees met zijn vier zoontjes. Direct maakte de vader van de ruimte twee geriefelijke bedjes voor zijn kroost en ging hij zelf op de grond zitten voor een dutje. Als je het zien wilt, er is zoveel, dat je hart raakt. Tilly Breeman 46

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 46