Varen naar de Oost Door Harry van der Putte Een propvolle loods van de VCK SCANIA terminal, gevuld met passagiers en weg brengers. De Commissie Varen naar de Oost en de organisatie SOC-reizen kre gen uiteindelijk ruim 500 mensen enthou siast om met een modern schip de oude route van de mailschepen te herhalen. In de Apollo-lounge werd voor genodig den een persconferentie gegeven. In haar welkomstwoord gaf mevrouw J.E. Nijman-Jonkert, directeur van de organisatie SOC-reizen, een korte uitleg over het tot stand komen van deze reis die bij elkaar 63 dagen zal duren. Begin oktober 1994 werd een tweede poging ondernomen in samenwerking met de commissie Sailing to the East om een vol doend aantal mensen enthousiast te maken deze reis te ondernemen. Eind oktober kon definitief de passage worden geboekt voor meer dan 500 passagiers. Hoofdmotief voor de reis is het versterken van de relatie tussen Nederland en Indonesië. Zo feestelijk als het vertrek uit Amster dam was, nog feestelijker zal de ont vangst in Jakarta zijn! De feestcommissie daar zal bestaan uit vertegenwoordigers uit alle 27 Indonesische provincies. Drs. W. Drechsel is auteur en redacteur van reisboeken en voorzitter van de com missie Varen naar de Oost. Hij noemde de reis nieuw en uniek in het kader van het intensiveren van de Nederland- Indonesië betrekkingen, nadat een kleine 40 jaar geleden de maildienst werd gestaakt. Nieuw, omdat de ontwikkelin gen in de te bezoeken havens van de acht verschillende landen niet hebben stilgestaan en zeer zeker niet in Indonesië. Uniek, omdat in die tijd dat het schip in Indonesië aankomt het vijftig jaar geleden zal zijn dat de onafhankelijkheid werd geproclameerd en dit feit zal groots en feestelijk worden herdacht. Dat land en volk van Indonesië blijvend in zijn hart is gegrift, mag blijken uit Drechels boek: Indonesië land van mijn hart. 'Waar ook ter wereld Nederlanders en Indonesiërs elkaar ontmoeten is er spra ke van een stille kracht', is ook een wel bekend citaat. De ambassadeur van Indonesië, drs. J.B. Soedarmanto Kadarisman, wees er nog een keer op dat in het hedendaagse Indonesië grootse ontwikkelingen gaande zijn in de opbouw van de economie en de handel, die door de opvarenden en pas sagiers straks met eigen ogen kunnen worden aanschouwd. Jongere generaties krijgen nu de gelegenheid veranderingen op sociaal-economisch en cultureel-maat- schappelijk gebied te ontwikkelen. De ambassadeur eindigde zijn toespraak met de wens tot een goede en behouden vaart, een goede aankomst en de hoop dat meer van deze reizen in de toekomst zullen plaatsvinden. Uitzwaaien bij het feestelijk vertrek van de passagiers op hun nostalgische reis naar Indonesië De ambassadeur van Indonesië drs. J.B. Soedarmanto Kadarisman en echtgenote De hoofdstedelijke wethouder Peer noemde de reis een heugelijk feit, omdat met name vanuit Amsterdam de oude banden weer worden aangehaald. Plannen om een aparte passagierstermi nal in Amsterdam te bouwen, versterken de historische betekenis van deze reis. Het Amsterdams Mannenkoor gaf een nostalgisch tintje aan deze middag door een paar oude zeemansliederen ten gehore te brengen. Onder de passagiers bevond zich ook een echtpaar dat de reis kon maken dankzij een prijsvraag uitge schreven door Troskompas. Een ander ouder echtpaar vertelde met een menge ling van geluk, weemoed en heimwee dat dit hoogstwaarschijnlijk hun laatste reis zal zijn naar het land van herkomst. Ter afsluiting vond een rondleiding plaats, waarbij verschillende genodigden oude herinneringen ophaalden aan eerder gemaakte reizen, als passagier of als bemanningslid. Het schip de Ocean Majesty is eigendom van een Griekse reder. Maar wie weet, zullen in de toe komst Nederlandse reders (weer) passagiersschepen in de vaart brengen om na deze eerste stap de traditie van weleer te doen herleven. Q 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 22