door J.A. Stolk, huisarts Yesterday once more Het verlangen naar de dingen, die in het verleden zijn gebeurd en in onze herinne ringen zijn gebleven is een gedachten- goed van de romanticus. Een gevaarlijk gedachtengoed. Romantici vormen in wezen een bedrei ging voor de toekomst en door voor die toekomst een gevaar te vormen, zijn zij (dus) evenzo een bedreigende factor voor de jongeren, voor de jeugd zo men wil. Een toekomst zoals romantici die zien, wordt door de realiteit in die toe komst te allen tijde achterhaald. Politieke, godsdienstige, vernieuwende, idealisti sche ideeën voor een andere en betere wereld, zoals romantici die graag zouden uitdragen, zijn altijd kapot gebeukt door de realiteit van wat er op de dag van van daag gebeurd is. Zulks is een verdrietige en teleurstellende conclusie, maar wel een waarheid zo hard als graniet. Elke keer weer toren je er weer tegenop, wan neer je tracht de realiteit te ontlopen door te leven met de idee en de wens dat je gisteren opnieuw zou willen beleven. Toen was het goed, maar het kon anders en beter en daarom moet het herhaald worden. Een illusie van formaat en niet te verwezenlijken. Gisteren is voorbij en kan hoe dan ook en op welke manier dan ook nooit herhaald worden. Al die prachtige en blinkend nieuwe gedachtenspinsels zijn helemaal niet zo stralend nieuw. Meestal is het 'oud spul' in een nieuw jasje. Degenen, die anders denken, een ande re mening hebben dan die romantici, noemen zich realisten, maar die bestaan gewoonweg niet. Zij etiketteren zich als mensen, die nog niet of niet meer in sprookjes geloven. Maar sprookjes zijn verzonnen vertellingen. Wanneer de ver zinsels van de romanticus weer eens blij ken niet gerealiseerd te kunnen worden dan zijn het die zogenaamde realisten, die zullen zeggen: Ik had het wel gedacht, ik heb het je toen toch gezegd. De groep van realisten zijn de groep van 'I told you so' mensen. Niet meer dan dat en aan die groep heeft niemand wat. Romantici zijn denkers, zij produceren, zetten iets in beweging en wie kan het hen kwalijk nemen dat de realiteit van vandaag altijd een andere blijkt te zijn dan het romantisch gedachtengoed. Hoewel dit soort miskleunen heel gevaar lijk kunnen zijn, zal diezelfde realiteit de wal zijn, die het schip keert. De toekomst maken wij samen en de realiteit van die toekomst beleven en delen wij gezamenlijk en tezamen zullen wij blijven proberen die realiteit door ver andering te verbeteren. Dus blijft de beweging, alles stroomt. 'Panta rei' zei den onze verre voorvaderen reeds. Ik kan het ook anders zeggen: Dogma's deugen niet. Star, onbuigzaam en rots vast blijven dogma's in de tijd stilstaan. Zij zullen niet snel kapot zijn te krijgen, maar doordat zij niet meebuigen met de stroom zullen zij tenslotte slijten en ver dwijnen. Ik heb mij wel eens afgevraagd, zou de homeopathische geneeskunde een romantisch gedachtengoed zijn? Alle andere vormen, van wat genoemd wordt de alternatieve geneeskunde, is dat wel. De homeopathie heeft zich niet of nau welijks wetenschappelijk kunnen bewij zen en is dus daarom niet erkend. Is dus daarom miskend? Wat zeker geen romantische ideeën zijn, dat is de phytotherapie. De therapie waarbij enkel gebruik wordt gemaakt van kruiden en gewassen. De therapie kan worden aangetoond en is bewijsbaar maar kent vele beperkingen. Een acute blindedarm-ontsteking trachten te gene zen met pappen en nat houden is een enkele reis naar het hiernamaals. Het digitalis extract van het vingerhoeds kruid is een voortreffelijk hartspier stimu lans. De farmaceutische industrie heeft dit natuurprodukt 'nagemaakt' en het is onder de naam digoxine of lanoxine bij de apotheek verkrijgbaar. Het curare is een gif, een extract gemaakt uit de wortelbast van verschil lende giftige plantensoorten. De Indianen van Zuid-Amerika doopten hun pijlpunten in dit gif - en wellicht doen zij dat nog steeds - voor de jacht. Het curare verlamt de zenuwen, die de zogenaamde dwarsgestreepte spieren innerveren. Dit gif werkt alléén en wan neer het direct in de bloedbaan wordt gebracht. Slik je het curare in, dan gebeurt er niets. Het zogenaamde gladde spierweefsel van maag en darmen is er niet gevoelig voor. Het dier dat door zo'n giftige pijl wordt getroffen, sterft omdat de ademhalingsspieren worden verlamd. Ook het curare is 'verfijnd' en 'verbeterd' in de farmacologie. Ik ken het onder de naam Pavulon maar er zullen intussen wel andere en betere middelen verkrijg baar zijn. Om een totale spierverslapping te krijgen zoals dat bij grote operaties wel eens nodig is, worden deze curare-achti- ge stoffen gebruikt. De patiënt moet dan wel beademd worden. Dit gedeelte van het werk in de operatiekamer behoort tot het terrein van de anaesthesist. Ergo: Niets van een romantisch gedachten goed hier. Er is exact, bijna mathema tisch te voorspellen wat er na toedienen van deze 'geneesmiddelen' in het lichaam gaat gebeuren. Schrijvers van misdaadromans hebben grote voorkeur voor dit soort 'geneesmid delen', ook het insuline hoort daarbij. Het slachtoffer - de suikerzieke, de hartpa tiënt - wordt door de 'boef van een teveel of een te weinig van het geneesmiddel voorzien en het is gedaan met hem of haar. Maar zulke verzinsels behoren wel tot de romantische onzin: Dom en te allen tijde achterhaalbaar, bij de obductie bijvoorbeeld. De homeopathie heb ik niet direct een romantisch gedachtengoed genoemd. Niet bewijsbaar en daarom miskend. In een eerder artikel heb ik verteld van overtuigde aanhangers van de homeopa thie, die de stelregel hanteerden: Het homeopathische geneesmiddel werkt niet maar helpt wel. Met andere woorden, in een proefopstelling in het laboratorium is de werkzaamheid van het homeopathi sche geneesmiddel niet aantoonbaar, maar de zieke mens heeft er wel baat bij. De homeopathische enthousiastelingen voegden er nog aan toe: Het reguliere geneesmiddel werkt wel, maar helpt niet. Goed! Ik kan dat géén bewijs vinden, zelfs geen steekhoudend argument, maar net zo min kan ik zeggen dat het denken en handelen van de homeo- pathen een onzinnige is. Hoewel? Wat nu is homeopathie? Wellicht heeft u reeds vele malen gele zen - in ons aller Moesson bijvoorbeeld of elders - en gehoord, dat homeopathie zoveel wil zeggen als 'het gelijkende door het gelijkende genezen'. Simila similibus curare en dan moet daaraan meteen worden toegevoegd, terwijl de dosering gebeurt in zeer kleine giften. Ik heb eens een keer een aantal nijdige reacties gekregen toen ik beweerde dat je 'dus' iemand met een fikse verkoudheid en een dreigende longontsteking in de tocht moet laten zitten ter 'curare'. Waarmee ik 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 35