Indonesische kunst en kunstnijverheid 'Auctioneers r L E RUM Kijkdagen: 24, 26 - 28 mei 1995 van 10.00 -16.00 uur Westeinde 12 Postbus 345 2501 CH 's-Gravenhage Tel. 070-35601 65 Fax 070-356 1282 Beethovenstraat 89 1077 HS Amsterdam Tel. 020 - 6 71 81 21 Fax 020 - 671 1021 Veiling Nr. 100 op maandag 29 mei, 10.30 uur 1995 in 's-Gravenhage GEZIEN door C.A. Heshusius Moeder Dao de schildpadgelijkende. Een kinematografische verbeelding van Nederlands-lndië 1912-1933. Begin april 1995 heb ik - en diverse Moesson oud-gasten - genoten van een filmdocumentaire over het oude Nederlands-lndië, in het Filmhuis aan het Spui in Den Haag. Het waren fragmenten uit documentaires die professioneel gemaakt zijn omstreeks het einde van de vorige en het begin van deze eeuw, althans vóór 1918. De beelden, die zeer veel onderwerpen besloegen (te veel om op te noemen) waren uitmuntend van kwaliteit; ook de keuze was bijzonder goed. Het waren allemaal stukken uit oude zogenoemde nitraatfilms die toen nog brandbaar waren. Het zou te wensen zijn dat deze waarlijk grootse collectie nog vele malen vertoond zou kunnen worden. De aanwezigen wa ren dan ook diep onder de indruk. Zelfs de ouderen onder hen moesten goed in hun geheugen teruggaan om te beseffen wat die beelden voorstelden. Bij elkaar zittend kwamen zij er toch wel uit en zei den hardop wat ze dachten wat het was. Het was - uiteraard - een stomme film. Men had wat geluiden naderhand inge last, bijvoorbeeld klaterend water, een stoomtrein, wagens, geluiden van dieren, donder, regen, enz. Verder werd - geheel los en niet in verband met de beelden - een verhaal/legende voorgelezen over een duif Dao. Deze tekst klopte niet met het geheel, was compleet nietszeggend en stoorde hier en daar zelfs geducht. Degene die de ingesproken tekst van die duif heeft in laten voegen heeft er waar schijnlijk niets van begrepen. Een weldaad was dat er - gelukkig - geen kwaadaardige teksten van nieuwlichters de film kwamen verknoeien. Zo in de geest van 'uitbuiters van die arme Inlanders' enz. Dat soort teksten horen er ook niet in thuis. Niet alle beelden waren opgewekt, want er werd ook wat van armoe en menselijke ellende gebracht in de beelden. Zo was het ook, gelukkig was er geen vervelend commentaar. Houden zo! De regisseur van de film was helaas niet aanwezig. Het publiek mocht na afloop commentaar geven. Al dit commentaar kwam bijna gelijkluidend neer op het vol gende. Wat is het toch doodzonde dat bij de beelden geen enkele daarop betrek king hebbende uitleg werd gegeven. Slechts die enkele ouderen die in de tempo-doeloe sfeer er iets van herken den, of door studie en veel doornemen van literatuur e.d., oude foto's enz. zich jarenlang hadden ingewerkt in het oude Nederlands-lndië, hebben alles - soms zelfs met moeite - herkend en kunnen zeggen wat het voorstelde. Gevreesd werd - terecht - dat als er geen spreekteksten of iets anders ingevoegd zouden worden, de film na een kort aan tal jaren volkomen onbegrijpelijk en ook ontoegankelijk zal worden. Een paar aanwezige organisatoren zei den dat elk toegevoegd uitleggend com mentaar toch ontoereikend zou zijn omdat er dan te veel uitgelegd zou moe ten worden. De aanwezige ouderen waren het er niet mee eens. Het hoeven geen ellenlange verhalen te zijn. Kort commentaar, mits goed doordacht zal voldoende zijn. Enkelen (waaronder C.A. Heshusius en Lilian Ducelle) verklaarden geen bezwaar te hebben eventueel en desgevraagd, mee te willen werken om deze waarlijk geweldige filmbeelden ook in de toe komst middels verklarende tekst, toegan kelijk te maken voor de komende genera ties. Opdat de nu nog aanwezige experti se niet door onachtzaamheid verloren zal gaan. O Waarbij werk van A.J. l.e Mayeur De Merprés, IV.G. Hofeer, E. Dezentjé, E. Eland, Basoeki Abdullah, IV. Dooijewaard, G.P. Adolfs, R. Bonnet en Ida Bogus Made Widja. Catalogus verkrijgbaar voor f25,-excl. verzendkosten. 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 30