Z ij die zonder zonden zijn door Nellie Haberland 'Degene, die zonder zonde is werpe de eerste steen'. Op de televisie zie je de in Peking ter dood veroordeelden, jonge gezichten, bijna nog kindergezichten; mannen, vrou wen, jongens, meisjes. Hun armen wor den naar achter toe omhoog getrokken, hun hoofden naar beneden gedrukt. Ik zou het willen uitschreeuwen, mijn hele machteloze woede en ontzetting er uit willen gillen! Waar blijft nu het orkaanachtige gebrul uit vertwijfeling van de doorsnee burger? Waar blijft de aardbeving, die golven van verontwaardiging en woede omhoog doet slaan. Die de aarde uit elkaar laat bar sten. Inplaats daarvan loopt vandaag op de AVUS, de grote autoweg in Berlijn, een demonstrerende menigte tegen een door de senaat aangekondigde snelheidsbe perking! De verontwaardigde en de zich in zijn rechten beknot voelende burger komt in opstand! Hij weert zich tegen het hem aangedane onrecht! Een kleine groep van hooguit vijftig men sen staat voor het Chinese consulaat. De meesten huilen. Televisiebeelden van de rechters in Peking; ook zij zijn nog erg jong, mannen in uniform. Wat denken zij, die in zo'n ijl tempo een doodsoordeel uitspreken? Hoe aanmatigend moet een mens zijn om de eerste steen te werpen! Hoe aanmati gend zo'n oordeel uit te spreken, die een einde maakt aan een mensenleven! Ze doden niet uit woede, ze doden uit over tuiging en uit angst! Geloven ze werkelijk aan de juistheid van hun oordeel? Worden ze niet toch geplaagd door twijfel aan zichzelf? Hoe groot moet die angst niet zijn, die tot zo'n gehoorzaamheid, zo'n aanpassing leidt! Deng Xiaoping: 'Een miljoen mensen kan in China een heel klein getal betekenen.' De handelsbetrekkingen met China wor den niet verbroken. Diplomaten en verte genwoordigers van handel en industrie leveren ware kunststukjes in woordacro- batiek, te vergelijken met het bewijs dat twee een oneven getal is. Andere beelden op de tv: Iran, het hyste rische verdriet om Khomeiny's dood. Donkere gezichten, voor het merendeel van mannen, hier en daar een in de zwar te doek gehulde vrouwengezicht. Geloven zij zelf in hun verdriet? Is het niet eerder zo, dat ze verdriet moeten uiten uit angst voor de gevolgen bij het ontbreken ervan? Angst als het principe van macht. De gezanten worden weer naar Iran gestuurd, na Khomeiny's dood, alsof zijn dood automatisch de herinvoering van democratie tot gevolg heeft! Je moet wel zorgen er snel bij te zijn, anders zijn de anderen je voor! Je moet de handelsbe trekkingen aanknopen zolang de prijs nog gunstig is: Hebzucht als principe van de macht. Zijn niet ook de verstoring van het milieu, de vivisektie met dieren, de in nauwe kooien en stallen plaatsvindende vleesfokkerijen, het genadeloos uitroeien van planten en dieren, zijn deze niet een bewijs daarvoor, dat de mens het zonder het uitoefenen en het misbruiken van macht op andere levenswezen ten eigen bate niet in staat is te leven? En toch...we hebben de glasnost in Rusland, het afbreken van de grensver- sperringen in Hongarije, het openbare eerherstel van Nagy... Hoewel men doden niet meer tot leven kan wekken... Het macabere beeld van zijn laarzen, die nog gaaf aan zijn vleesloze botten hin gen, 'zeig' her deine Füsse, zeig' her deine Schuh', dacht ik toen ik dat zag, een kinderrijmpje, dat de kinderen vroe ger toen ze nog klein waren vaak bij een spelletje zongen. De meeste mensen die macht hebben over anderen geloven werkelijk dat ze een verantwoordelijke taak hebben, ze verwisselen het dragen van verantwoor delijkheid met het uitoefenen van macht. Gij zult geen macht uitoefenen over uw naaste, noch... Moet het eerste gebod misschien zo lui den? Of is het beter, daar tenslotte angst een principe van de macht is, te zeggen, gij zult geen angst hebben voor uw naas te, noch moogt gij uw naaste angst inboe zemen? Kan men überhaupt vermijden macht uit te oefenen? Is het gewone dagelijkse leven er niet vol van? Hoe vaak heeft zij zelf niet macht uitgeoefend, zonder dat ze het wou, uit haar gevoel van verant woordelijkheid, in elk geval probeert ze zich daarmee te verontschuldigen, het niet gewild te hebben. Ze heeft macht uit geoefend op de meest weerloze van allen, op haar eigen kinderen! Juist omdat men van zijn kinderen houdt, zich voor hen verantwoordelijk voelt, oefent men macht op hen uit, daarbij hun angst je liefde te verliezen misbruikend. Nooit, nooit, dat had ze zich beloofd, nee, gezworen, wilde ze haar kinderen tiranni- seren; hadden zij alle drie, haar broers, haar zussen en zijzelf te zeer geleden onder de tirannie van hun vader, die tot aan de grens van geestelijke verminking ging. Hoe had ze zichzelf gehaat wanneer ze de kinderen toegebruld had, of door elkaar geschud, hen daarbij beslist angst inboezemend. Geslagen heeft ze hen niet, in elk geval niet echt; een paar keer in woede, er echter voor zorg dragend niet echt te treffen of pijn te doen en het dadelijk berouwend, zich bij hen verontschuldigend, maar ze heeft hen vaak met woorden gegeseld, in haar woede, angst of teleurstelling. Angst was haar sterkste drijfveer, angst en onzekerheid. Angst om haar kinderen, vooral bij de oudste was deze angst heel sterk. Ze had zich ten opzichte van hem nooit zeker gevoeld. Hij was een gevoelig kind, dat zijn jongere broertje als concur rent gevoeld had. Enerzijds was ze er steeds bang voor geweest hem te kwet sen, anderzijds dat hij misbruik maakte van haar angst en onzekerheid en daar om wat strenger zijn misschien beter voor hem was. Deze onzekerheid, het gevoel dat haar ingaf dit kind aan te moedigen en zijn zelfvertrouwen te versterken en haar ver stand dat haar ried het kind niet te zeer in de watten te leggen, opdat het niet afhan kelijk zou worden van haar bescherming. Haar onzekerheid was voor C. aanleiding steeds van haar 'rin in die Kartoffeln, 'raus aus den Kartoffeln' te spreken wan neer hij haar opvoedingsmethoden kriti seerde, waardoor hij haar onzekerheid alleen maar vergrootte. Haar ontbraken ten ene male de wens èn de bereidheid tot een consequente houding, daar haar vader steeds met een ijzeren discipline had geregeerd. Het kind was zelf ook verscheurd, bestond uit twee persoonlijkheden. Hoe kon het ook anders, waar zijn ouders uit twee zó verschillende culturen, jeugder varingen en achtergronden afkomstig waren. Zoiets bedenk je niet, als je met elkaar trouwt en kinderen wilt hebben. Hoe trots was ze geweest bij de geboorte van de oudste; ze had gedacht de eerste vrouw in de wereld te zijn die zo'n wonder had volbracht! Het kind was de mooiste baby, die ze ooit had gezien. Hij werd een kind dat leed onder zijn bijna ziekelij ke eerzucht in alles de beste te willen zijn en onder zijn daarmee in tegenstelling staande ontroerende onhandigheid en onbeholpenheid die hem daarbij hinder- 52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 52