Inleiding tot het Indonesische theater (deel II) -- door Ron Verburgt Komedie Stamboel groep van Marie Oord. Staande M. Oord. Zittend v.l.n.r. Mv. Snellaers, Theo Mac Lennan en Nellie Houtzagers Ludruk concentreert zich voornamelijk rondom Surabaya in Oost-Java. Ook hier wordt, behalve het afgesproken draai boek, geen geschreven script gebruikt. De voornaamste kracht van de voorstel ling zit in de dialoog van de spelers. De nogal melodramatische verhalen hebben daarom vaak een speelse ondertoon nodig in de vorm van clowns en dansers, en mannen die vrouwenrollen spelen en wiens werk wordt gezien als serieus amu sement. De rol van deze mannen in vrou wenrollen kan in dit geval niet vergeleken worden met een soortgelijke rol in het Westen, waar de spelers hun rol voortdu rend in de 'komediesfeer' spelen. Sandiwarahet populaire stadstheater van West-Java, lijkt veel op ketoprak en bevat ook het traditionele gamelanorkest. De thema's zijn ontleend aan historische, eigentijdse of zelfs wajangverhalen, of ze combineren huiselijk melodrama met acrobatiek en Oosterse vechtkunst. Zo'n verhaal gaat bijvoorbeeld over een meisje dat door een bandiet wordt ontvoerd, maar gered wordt door haar geliefde. Of over de poging van ouders om hun doch ter voor geld uit te huwelijken, die wordt verijdeld door haar liefde voor haar dwaze bediende. Hier is er een parallel met de westerse commedia dell'arte. Het verhaal wordt gepresenteerd in dialogen, en de taal is vaak het lokale Sundanees. Vaak worden deze verhalen in de vorm van gedanst toneel(spel) gebracht en is de aankleding historisch Sundanees. Dikwijls lijkt de structuur van dit soort amusement op dat van het wajang theater. Lenong wordt voornamelijk opgevoerd in het gebied rondom Jakarta en ook hier wordt de Sundanese taal van West-Java gebruikt alsook het befaw/dialect dat terug gaat tot de tijd toen Jakarta nog Batavia werd genoemd. Dit soort theater wordt vaak in de open lucht gespeeld als een vorm van straattoneel en dan zijn de onderwerpen vaak actueel. Wanneer lenong in een theater wordt gespeeld zit er in de voorstelling vaak een mengeling van oude Chinese variététheater en de Westjavaanse tradities van het platteland en lijkt dan op de operette of musical uit het Westerse repertoire. Deze voorstellin gen zijn veel minder formeel en serieus van inhoud dan de andere volkstheaters die hierboven genoemd zijn. De thema's van de voorstellingen zijn vaak afgeleid van de Westjavaanse folklore en, zoals 57

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 57