de Gordel museum O BRABANTHALLEN - DEN BOSCH 8-9-10 SEPTEMBER 1995 Met veel bekende artiesten, o.a.: Wieteke van Dort Ais Lawa-Lata in de Late-Late- Lien-Show Justine Marlon, Grand Dessert, Muziek Showgroep The Entertainers Krontjongorkest Istanto, Pencak Silat demonstraties Kleurrijke Hawaii-Tahiti-dansshows door de char mante Polynesischedansgroep MAI'ANA, met eigen live muziekgroep, Indonesische dansgroep MELATI RIBUAN PULAU Zuidamerikaans allround orkest BLUE SEVEN Indonesische klederdrachtenshows door SENI BUDYAYA INDONESIAen nog veel meer!!!!! De Brabanthallen zijn vanuit alle richtingen goed bereikbaar. Er is ruime parkeergelegenheid! Geopend: vr. 12-23, za. 12-23, zo. 12-21 uur. Entree: 8,50 - 65+ers 6,- - Kind. tot 12 jr. 4,- Inlichtingen: Org. Buro Yunus BV - tel. 023-245.270 ben best aardig, maar je moet me wel aardig léten...' Yvonne Keuls kiest in haar boeken altijd de kant van de gekneusde mens. Zonder veel ophef, want ze loopt niet met een spandoek. Ze schrijft over mensen die de wind niet mee hebben, qua afkomst, qua karakter, qua opvoeding. De misfits, de verschoppelingen, de misdadigers. Hen, die het leven bezeerd heeft of die zelf anderen bezeerd hebben. Omdat 't nu eenmaal in hun genen zit. 'Mensen die verminkt achterblijven omdat ze niet beschikken over de wapenuitrusting, die beschermen moet wat het kostbaarste goed is. Drugverslaafden, geesteszieken, naar het kwaad gedrevenen. Ze schrijft om anderen, de sterken, de overwinnaars te confronteren met ondermijnende zwak tes. Daarbij is ze niet gespeend van humor. Haar typeringen zijn raak, soms navrant. Ga je niet een beetje gebukt onder je compassie met mensen? 'Ja, eigenlijk wel. Iedere keer als ik zo'n soort boek geschreven heb, ben ik half ziek. Maar ik zorg wel dat de lezers kun nen lachen. Toch zit ik altijd tussen twee vuren, want dan denk ik: het is niet om te lachen! Ik schrijf de dingen niet van me af, ik schrijf ze naar me toe.' In 1938 kwam de kleine Yvonne, zeven jaar jong, naar Nederland. Met een hele groep. Dan verdwijnt Indië uitje gezichtsveld', weet ze. 'Je krijgt een westerse opvoeding. Je denkt niet meer aan je land van herkomst. Maar later komt het verlangen naar je goede jeugd terug. Je gaat informeren. Je wilt achter gebleven familieleden terugzien, je voelt jezelf in hen weerspiegeld. Hun kinderen, die ook in Nederland kwamen te wonen waren geëmancipeerde vrouwen gewor den. Dat intrigeert. Hoe zijn zij die achter bleven? Mijn oude tantes woonden nog in Salatiga, een bergstadje bij Semarang. Ze zaten nog in het huis waar mijn moe der is geboren. Een groot huis met een Jugendstil karakter, glas in lood ramen en zo. Eens per twee jaar ga ik daar naar toe, want je beseft dat je bloedbanden hebt'. Wat herinner je je van Indië uit je vroege jeugd? 'Bewegende kruinen van bomen. Ik voel als ik daaraan denk iets van meehobbe- len, zo van iemand die je hand vasthoudt. Dat is een leuk, lijfelijk gevoel. Net of ik aan een lichaam heb vastgezeten. Misschien was het de kendóh, het kinder meisje. Die was twaalf jaar en moest met me rondlopen. In een slendang mis schien. Of ze droeg me? Vogels herinner ik me ook bij het zitje onder de asem- boom. Daar zat mijn moeder altijd een beetje te borduren, geloof ik. Ik heb haar nooit iets huishoudelijks zien doen. Ja, die beelden heb ik allemaal opgeslagen, die komen allemaal terug.' Dwars door de grote, grote zitkamer van Yvonne Keuls loopt hoog van muur tot muur gespannen, een dun koord. In het midden danst een klein koddig beertje met een parapluutje op. Heel teer en grappig. Hij is in perfecte balans. Lowietjes smartegeld of Het gebit van mijn moeder door Yvonne Keuls Ambo prijs 29,90 9 juni t/m 29 oktober 1995 TENTOONSTELLING Postverbindingen tussen Nederland en Nederlands - Indië (1602-1940) PTT Museum Zeestraat 82, Den Haag, Tel. (0701 330 75 00 Open maandag t/m vrijdag: 10.00 - 17.00 uur zaterdag, zondag en feestdagen: 12.00 - 17.00 uur

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 71