De meest gewilde bloem voor een grafbe- zoek was de aster, en mijn ouders koch ten altijd de witte en alle nuances paars, van licht tot donker. Een katjong verscho len achter al die bloemen droeg ze naar de auto. Dan gingen we naar Sukun, naar het kerkhof even buiten de stad waar boven de ingang geschreven stond 'De Nacht van de Dood is de dageraad van het Leven'. 'Wat betekent dat, Pap', vroeg ik mijn vader, en die zei zoiets van dat het eigenlijke leven begon als je dood ging. 'O', zei ik, er natuurlijk niets van begrij pend, maar dat hield ik voor me. We lie pen dan naar binnen en zochten de weg naar de graven van allereerst Opa, en dan alle andere familieleden en kennissen. Het was een heel ritueel onder de ruisende cemarabomen, maar het was geen ver drietig ritueel. Als de graven schoongemaakt en van bloemen voorzien waren, liepen we weer naar buiten. Mijn moeder had dan nog een armvol bloemen. Die werden op de kruis punten neergelegd voor al diegenen die je gedenken wou en wiens graven elders waren. 'Waarom op een viersprong?' vroeg ik. Het antwoord daarop was dat waar de graven zich ook mochten bevin den zij het op Penélé, Kembang Kuning, Petamburan of Tanah Abang, dit symbo lisch gebaar ze bereiken zou, want een viersprong bestreek immers alle windstre ken. 'Zo hebben wij dat geleerd', zei Pa, 'en nu leren wij het jou'. Een mooie gewoonte, want een ieder die ooit wat heeft betekend in je leven wordt niet ver geten, en zolang dat zo is blijft hij of zij leven in je herinnering. En zo leerden we allemaal zovele dingen van onze ouders die het op hun beurt weer hadden geleerd van hun ouders, en nu ze er zelf niet meer zijn, zijn we elke Kerst weer te vinden bij een viersprong waar een bloem achterge laten wordt. Niemand wordt vergeten, vooral niet met kerst. Er verlopen veel getijden en er worden veel bakens verzet in een mensenleven. De generatie van onze ouders is als een baken voor ons zoals de generatie daar voor een baken was voor hen, en nu zijn wij dat op onze beurt voor de volgende generatie. Bakens zijn belangrijke dingen. Maar ik ben helemaal afgedwaald van mijn bloem die daar voor me stond als een vuurtong en die ik als een baken en als een kerstsymbool zag. Het is weer Kerst en weer herdenken we de geboorte van een Kind die als Man een gewelddadige dood zou sterven en ons daarmee het Eeuwige Leven zou schen ken. Ik denk dat ik nu een beetje meer begrijp van dat gezegde boven de kerk hofpoort van Sukun. Het is een troost en een belofte, mogelijk gemaakt door de geboorte van het Kerstkind en die gemberbloem herinnerde me daar aan. O 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 29