r T door J.A. Stolk, huisarts Het onzichtbare bestaanbare opuwce'/ondheid James Michener is een bekende Ameri kaanse schrijver. De man is nu oud en heeft daarom vele, vele herinneringen, goede en slechte. Een van zijn bekendste boeken - vertaald in vele talen - is Tales of the South Paci fic. Van het boek is een musical gemaakt. Grandioze muziek en een fantastisch libretto. Het boek en de musi cal vertellen over de oorlog in de South- Pacific. De boodschap erin verwerkt is net als zovele andere verhalen over die verwoestende oorlog: Dit nooit weer en nimmer zullen wij vergeten. Maar in dat tumult van ellende, pijn en verdriet is daar ook het verhaal over de mooiste en wonderbaarlijkste plek op aarde, vredig en schitterend mooi: Baliha. Baliha is het paradijs, een paradijselijk eiland. James Michener is een verteller van formaat en zijn hart is bij de man schappen die in die Tweede Wereldoorlog vochten tegen tirannie en onderdrukking. Hij heeft één grote erger nis: De uitgebreide, kostbare en rijk aan geklede herdenkingen over de oorlog '40-'45 in Europa en in tegenstelling daartoe, de schamele en schuchtere en vaak hypocriete wijze, waarop de oorlog en de verschrikkelijke misère van vele miljoenen slachtoffers door die oorlog in Z.O.-Azië in herinnering worden gebracht, noemt hij terecht: Disgusting! De oorlog in Azië is bepalend geweest voor de ontwikkelingen in de gehele wereld en vooral na 1945. Geen enkele gek of bezetene - op een paar lokale idio ten na - zal het ooit in z'n hoofd halen een naoorlogse wereld volgens de Nazi doctrine te propageren. Echter de vileine, het gevaarlijke, het heimelijke en verhul de van de zogenaamde Japanse 'nieuwe en betere orde' zijn nog steeds een gevaar en een bedreiging voor allen, die daar anders over denken. Na 1945 heb ben wij het 'Asia Bangoen' als een wer velwind en een vuurzee over Azië zien gaan. Het westen had er een andere naam voor: Communistisch imperialis tisch geweld. Het doet mij wel eens denken aan het antwoord op mijn vraag aan een collega tijdens onze diensten op de afdeling E.H.B.O. in het ziekenhuis: 'Is de patiënt dood?' In plaats van een ja of nee, luidde dan het (bijna politieke) antwoord: 'Ik voel geen pols meer'. Een aantal jaren geleden schreef ik in Moesson een artikel over het K.Z.-syn droom, het kampziektesyndroom. Ik ein digde het artikel met het - hoe dan ook en toch maar - verder leven in hoop en goede verwachtingen. Dat nu, realiseer ik mij ten lange leste, is helemaal fout. De mensen met een kampziekte kennen geen hoop en hebben geen verwachtin gen. Zout in de wonden van deze mensen wrijven, ongeacht het waarom en onge acht de wijze waarop dit gebeurd, is het lafste wat een mens kan doen. Michener vertelt in zijn boeken over zijn ervaringen. Wat hij gezien en gehoord heeft en wat hij meemaakte. Er zijn in zijn boeken geen waarde-oordelen. De enige, die ik tot nu toe heb kunnen lezen, is zijn uitgesproken afschuw over het verschil in herdenkingen wat de oorlog in Europa betreft en die in de Pacific. Een oorlog is een oorlog is een slachting, niet waar? Welk nut tot lering van het lezerspubliek levert het filosofisch gedachtengoed op het aantal doden, gewonden en gemar- telden van lichaam en geest bij elkaar op te tellen en dan tot de conclusie té komen: In Europa was het allemaal zoveel meer, zo veel erger, daarom dus moeten diegenen, die slachtoffer zijn van Japanse terreur niet zo zeuren en kla gen. Oostindisch verdriet is klein verdriet en bestaat dus niet. Onzin natuurlijk. Het is de onzin van mensen met het hart van een rekenmachine. In deze afgelopen eeuw zijn er meer dan 200 miljoen mensen door andere men sen gedood, op een verschrikkelijke wijze omgebracht en het dubbele of drie-dub bele aantal zijn de slachtoffers van dit geweld, die het hebben overleefd. Ge marteld, onteerd en verminkt naar lichaam en geest, nauwelijks meer tot de levenden te rekenen. Wat nu zeggen dan 6 miljoen omge brachte Joden en nog eens zo'n 20 mil joen slachtoffers in Europa in de ver schrikkelijke jaren '40-'45, wanneer je deze aantallen vergelijkt met het totale aantal van honderden en honderden mil joenen, die door hun medemensen licha melijk en geestelijk zijn gedood of wer den verminkt voor het leven?, in nog geen honderd jaar! Uitermate vreemd blijf ik het vinden dat het ontkennen van de oorlogsmisdaden door de Duitsers begaan, hier in Europa gestraft kan worden met grote geldboe tes en/of gevangenisstraf. Maar een ieder hier in West-Europa en met name in Holland kan zeggen, soms onder applaus: 'De oorlog in Azië, ach nou ja!?' Het leed dat dit veroorzaakt laat zich nauwelijks of in het geheel niet zien, maar het is er wel degelijk. Een voorbeeld uit de medicijnwereld wat het niet zichtbare bestaanbare betreft is de zogenaamde 'phantoompijn'. Nog geen decennium geleden een groot pro bleem en nauwelijks te bestrijden. Nu kan veel meer en is men beter toegerust om dit zeer pijnlijke euvel te bestrijden. De phantoompijn als zodanig komt nog steeds redelijk frequent voor en is een grote plaag en een ernstig lijden. Heel eenvoudig duidelijk gemaakt wil phantoompijn zoveel zeggen dat wan neer bijvoorbeeld een voet moet worden geamputeerd, na trauma of om welke reden dan ook, de voet niet goed wordt doorbloed en gangreen het gevolg is, de pijn in die voet, ook na de amputatie, nog steeds wordt gevoeld en soms zelfs in heviger mate dan vóór de amputatie. Letterlijk zit de pijn in het bolletje - tussen de oren - van de patiënt. In onze herse nen zijn de functies van het lichaam geprojecteerd. De motorische functies (de beweging) en de sensibele functies (het gevoel). Nu is wel de zieke- en pijn lijke voet weggenomen, maar de pijnve- zels van de zenuwen uit die voet naar de hersenen bestaan nog steeds en deze blijven een pijnlijk gevoel signaleren. We spreken dan van phantoompijn. De psy chische pijn, het psychisch lijden, die wordt veroorzaakt en ontstaat doordat de herinnering gruwelijke ervaringen ver bergt, kan heel lang de patiënt kwellen en teisteren. Deze pijn en dit lijden is niet te zien, maar wordt aan de verschijning van zo'n getormenteerde ziel zichtbaar gemaakt. De herinnering als phantoom pijn. De oorzaken van phantoompijn zijn meestal ernstige calamiteiten waar de persoon ten dele aan ontsnapt is. De doorgemaakte pijnlijke, wrede en vitale ervaringen kennen als restverschijnsel de phantoompijn en deze leidt in bijna alle gevallen tot het krijgen van een schuld- 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 35