Niet in groepsverband, maar wel verzorgd? Galerie Buitenzorg O arts crafts uit Indonesië en China winkel - galerie Jaj beeldentuin Molenstr.45 2513 BJ Den Haag informatie: 070 - 345 51 64 den we slapen en eten. De gevraagde bedragen waren belachelijk hoog, maar ja je zit klem en dat weet men ook. Bovendien als je wit bent, ben je rijk! Er zijn geen wegen, dus alles moest per prauw of speedboot gebeuren. In de periode dat we op Buru waren, zijn we met een speedboot zo ver mogelijk westwaarts gevaren. We ontdekten dat het hoen op sommige plaatsen verdwe nen was. Er waren echter ook nieuwe legplaatsen die niet bekend waren. De tocht terug, honderdzestig kilometer van west naar oost, ging deels per prauw, deels per voet en deels per speedboot. We liepen soms tien tot twintig kilometer langs grind- en zandstranden. Een zeer vermoeiende bezigheid, vooral bij een luchtvochtigheid van meer dan tachtig procent en een temperatuur van 30-35 graden Celsius. Je bent dan ook de hele dag nat van het zweet en je hebt altijd onvoldoende water bij je. Gelukkig is men bij de desa's die je passeert zeer enthou siast en biedt men kelapa muda (jonge cocosnoten) aan, waarvan je het sap drinkt en het vlees eet. Mijn overlevings middel is Zwitserse kaas in poedervorm; dat geeft het benodigde zout. De tocht was zwaar en achteraf zeer bevredigend wat het onderzoek betreft. Zo'n weekje raak je heel wat kilo's kwijt. Wat wel in het geheugen blijft hangen is dat hoe onbelangrijker een dorpje is, hoe meer papieren je moet laten zien. Zelfs de papieren uit Jakarta en Ambon waren niet voldoende. Toen ik opmerkte, dat ik direkt terug zou gaan naar Ambon om in mijn rapport te vermelden dat men in Jakarta niet voldoende en zelfs de ver keerde papieren meegegeven had vol gens de plaatselijke legerautoriteit, excu seerde deze zich door te zeggen dat hij een belangrijke vergadering had. Later vertelde zijn vrouw dat de R.M.S. nog steeds actief is. Toen ik daarop opmerkte dat deze club alleen nog maar uit oude mannetjes bestaat, wist ze me haarfijn te vertellen dat een groep jongeren op twee de Kerstdag in Den Haag gedemon streerd had voor de Indonesische ambas sade. Daar was mij niets van bekend! Leksula was het summum van melden en moeilijk doen. Het hoofd van de vakbond ter plaatse probeerde ook zo veel moge lijk aan ons te verdienen. Hij vroeg een onbeschaamd hoog bedrag om ons naar ons uitgangspunt te brengen. Over wat we terug moesten betalen werd niet eens gesproken. Hij beweerde voorts dat hij de enige mogelijkheid was en hield ons net zo lang vast tot de plaatselijke boot ver trokken was. Daar kwamen we pas achter toen de boot langs voer. Na dit en alle papier-ergernissen vonden we een leuke familie, die ons voor een redelijke prijs met de ambulance-speedboot naar onze bestemming wilde brengen. Terug was ook geen probleem. De boot lag er toch en de dokter die een paar dorpen verder op woonde zal het waarschijnlijk nooit te weten komen. De plaatselijke losmen was ook geen succes. Gelukkig waren een aantal hoofden van desa's onderweg tevreden met mijn visi tekaartje en zeer behulpzaam. We kon den slapen en eten en toen we wilden betalen was men zeer verrast. Daar moet je voorzichtig mee zijn, want gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij de eenvoudi ge desabewoner. Leksula zal nooit een toeristenplaats worden, hoewel het land schappelijk de moeite waard is. Dat heeft de dokter van Namrole beter gezien. Hij heeft een prachtig logement en hij maakt gebruik van de ambulance op de twintig kilometer weg die er ligt. We hadden alles zo geregeld dat we na een week bij een kampong kwamen, waar een schip 's avonds of de volgende dag langs zou komen. Helaas had men blanken alleen vanuit de verte gezien. Het kleine kamertje waar we zaten was stampvol en niet alleen met kinderen. Ze staarden ons aan, keken in onze spullen. Al met al waren ze een dagje naar de die rentuin. Er was ook een traditioneel mos lim huwelijksfeest met trommels en oude dansen. Dat ging de hele nacht door. We waren doodmoe, maar we konden er niet onderuit een uurtje mee te doen. Toen we vertelden dat we naar Ambon gingen, was men niet zo enthousiast voor deze mondaine stad. Er werd flink over gemop perd. Onbegrijpelijk, want veel jongelui dromen ervan nog eens op Ambon aan de slag te komen. We leerden twee spreuken die we nog niet kenden en die op Ambon slaan. 'Orang Ambon makan kilo, kerja ons', wat wil zeggen een Ambonees eet voor een kilo en werkt voor een ons; 'Orang Ambon makan sam- pai keringat, kerja tidak mau keringat', vrij vertaald wil het zeggen dat een Ambonees zweet van het eten en niet van het werken. Gelukkig voor ons en voor de Ambonees kwam het schip om 01.00 uur. Zo'n schip kondigt zich vanuit het donker aan met harde popmuziek. De lantaarns werden ontstoken, de kapitein had ons in de schijnwerper en na verloop van tijd wer den we met een boomstamprauw naar het schip gevaren. Aan boord was het donker en overvol, dus vielen we maar ergens tussen de mensen neer. Lydi had een slechte nacht. Veel kakkerlakken en je raadt het al; een lading stinkende kopra. Vijftien uur later waren we weer op Ambon, waar we alle kleding in het sop zetten om de lucht eruit te krijgen. Ik begon vrij snel met het uitwerken van de verzamelde gegevens, want over twee dagen is het weer volle maan en moeten we weer op de werkplek zijn. Wij maken vrijblijvend een reisvoorstel met de daarbij behorende reissom voor een reis naar: Indonesië, Thailand, Maleisië Australië/Nieuw Zeeland incl. eilanden in de Pacific Brazilië, U.S.A. AURORA TRAVEL SERVICE B.V. (ANVR/SGR) Clauskindereweg 28-29, 1069 HN AMSTERDAM Tel.: 020 -619 93 77. Zaterdag telefonisch niet bereikbaar TRAVEL SERVICE B.V. 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 24