I BERICHTEN UIT INDONESIË Gewelddadige culturele attractie Een moeilijk 1996 Spectaculaire Debus-vertoningen Prijs voor strijders mensenrechten Door Ellen Sundah Caci is een culturele attractie die in Manggarai, West-Flores, niet zo veel meer wordt opgevoerd. Deze kunstuiting trekt de jongere generatie niet meer zo, misschien vanwege de hoge kosten, Het jaar 1996 heeft in Jakarta al voor ver schillende rampen gezorgd, zoals ontspo ringen van de trein Bogor-Jakarta en branden op verschillende plaatsen in de stad. De laatste grote brand was in het hoofdkantoor van politie in Kebayoran Baru. Ook andere gebieden in Indonesië zijn niet gespaard gebleven, zoals een aardbeving in Toli-Toli (Midden- Sulawesi), banjirs in Aceh en Kalimantan en de vulkanen Lokon en Soputan in Noord-Sulawesi beginnen ook weer te werken. De voorspellingen waren dat 1996 een moeilijker jaar wordt dan 1995, jammer genoeg komt dat al aardig uit. Bron: Suara Pembaruan mevrouw Yap Thiam (vijfde van rechts). De prijs is genoemd naar de overleden mensenrechten activist Yap Thiam Hien en werd ook uitgereikt aan Ade Rostina Sitompul. Verscheidene politieke waarne mers en mensenrechtenactivisten, zoals Todung Mulya Lubis (vierde van rechts) woonden de plechtigheid bij, die werd gehouden in de nationale bibliotheek van Jakarta. Bron: The Jakarta Post Deze spectaculaire attractie uit Banten is zeker de moeite waard om bij te wonen. Uitreiking Yap Thiam Hien-prijs maar ook omdat er nu zoveel andere din gen zijn. Caci wordt opgevoerd bij tradi tionele huwelijksfeesten, dankzegging voor de oogst, het openen van een nieu we kampong en dergelijke. Caci heeft verschillende elementen in zich, zoals collectiviteit, recreatie, opvoeding, en maakt de spelers sportief en moedig. De twee spelers zijn bewapend met een zweep van koeien- of karbouwenhuid, een schild, ook van dierenhuid, èn een boog van bambu of rotan. Beurtelings wordt een aanval gedaan met de zweep en wie niet bekwaam is in afweren zal behoorlijk gewond raken. Dit risico wordt aanvaard zonder wraakgevoelens. Wonden op de rug, buik of hand beteke nen nog niet dat men verloren heeft, pas als men de tegenstander in het gezicht raakt betekent dit de overwinning. De getroffene verlaat dan spontaan het strijd toneel, maar ook de overwinnaar wordt aangeraden zich terug te trekken, om eventuele emotionele uitingen van de groep van de verliezer te ontlopen. Bron: Kompas Debus Boeren uit Jenggawah (Oost-Java) heb ben zojuist de Yap Thiam Hien-prijs in ontvangst genomen uit handen van De vertoning gaat als volgt. Eerst laten twee meisjes van de Debusgroep hun vaardigheid zien in silat. Dit wordt bege leid door de seruling en gendang. Dan volgt een jongeman die danst in silatstijl, zwaaiende met een scherp kapmes. Met de golok raakt hij zijn stevige armen en 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 15