Gelezen gezien Het bedreigde paradijs Tragische Walraven Het verhaal speelt zo'n vijfentwintig jaar geleden op het paradijselijke Bali en gaat over de belevenissen van twee Ameri kaanse vrienden: filmmaker Nicholas en theologie-student Eddie. Zij zijn op Bali om een film te maken over vrouwen en er tevens wat levenswijsheid op te doen. Sinds hun aankomst zijn zij diep onder de indruk geraakt van het eiland en haar cultuur vol magie. Op een avond wonen de jongens een reinigingsceremonie met de mythische figuren Barong en Rangda bij. Gefascineerd door Rangda breekt Eddie 's nachts in de tempel in en steelt het Rangda masker. De volgende dag wordt de dader gezocht en de jongens besluiten naar het schildersdorpje Sindu te verhuizen. Hier genieten ze van het idyllische leven en raken bevriend met de schilder Sadia die hen veel over de Balische levenswijze leert. Tijdens hun verblijf op Bali ontmoeten de jongens verschillende westerlingen die om uiteenlopende redenen op het eiland verblijven. Maar elke westerling die op Bali rondloopt is er volgens de jongens één teveel en vormt een bedreiging voor de door hen gekoesterde Balische cul tuur. Vooral Eddie is vastbesloten het eiland te redden van het toerisme en is van plan door middel van trance in contact te treden met de voorouders om van hen te horen hoe Bali gered kan worden. Hij gaat in de leer bij de nep-dukun Ota en komt steeds meer in diens macht. Ook begint het door Eddie gestolen mas ker haar destructieve krachten uit te zen den. De inwoners van het dorpje klagen over chronische hoofdpijn, Nicholas krijgt visioenen en Eddie begint zich vreemd te gedragen. Eddie wordt steeds fanatieker in zijn strijd tegen het toerisme en ont voert zelfs een Frans echtpaar dat in dienst van de Indonesische overheid en de Wereldbank een ontwikkelingsplan voor het toerisme op Bali heeft ontwor pen. De spanningen in het dorp lopen steeds hoger op door Eddie's bezeten gedrag en Nicholas en de dorpelingen zijn ten einde raad. Nicholas komt dan tot het inzicht dat Bali van hen beide een ander persoon heeft gemaakt en dat het geen zin heeft nog langer te blijven. Uitgeput en op de hielen gezeten door de politie verlaten de jongens uiteindelijk Bali; wat als een droom begon eindigde in een nachtmerrie. Maar eind goed al goed, want in de epi loog staat dat Bali nog steeds een grote rol in het leven van de intussen volwas sen mannen speelt en dat zij jaren terug op Bali hebben gevonden wat ze zoch ten: iets magisch om hun leven meer betekenis te geven. On the edge of a dream is een combina tie van een psychologische roman, een reisverslag en een antropologisch onder zoek, waar de Balische levensfilosofie en de tegenstelling Oost en West als een rode draad doorheen lopen. De auteur heeft duidelijk veel liefde en respect voor de Baliërs, en zijn eigen spiritueel ontwa ken op Bali vormde waarschijnlijk de basis voor het boek. Het verhaal is met humor geschreven en valt op door de symboliek, de filosofische bespiegelingen, het sterk beeldende taalgebruik en niet in het laatst door de vele illustraties. Enig minpuntje is dat het verhaal soms wat langdradig is. In deze tijden waarin 'money' Bali's nieu we mantra lijkt, is het echter een verade ming om te lezen over de tijd toen toeris ten voor veel Baliërs nog een welkome curiositeit waren en het strand van Kuta er overdag nog leeg en verlaten bij kon liggen. Alleen de tijd zal leren of de magie van Bali ook op lange termijn bestand is tegen de waanzin van het massatoerisme. Angela de Fretes On the edge of a dream door Michael Wiese Wiese: 325 pag (paperback) prijs 37,35 Nederlands-lndië en Indonesië kunnen zich verheugen in een toenemende belangstelling van de filmwereld. De schitterende documentaire Moeder Dao, de schildpadgelijkende van Vincent Monnikendam, was vorig jaar zo'n suc ces op het Filmfestival in Rotterdam, dat hij alsnog - voor de televisievertoning - op film werd uitgebracht. Kort daarop volgde Tabee Toean, een documentaire van Tom Verheul over de verwerking van de politionele acties door een aantal veteranen. De slag in de Javazee was de derde documentaire over het voorma lige Nederlands-lndië. Niek Koppen bracht de bijna vergeten zeeslag in kaart door verschillende deelnemers aan het woord te laten; zowel Nederlanders, Amerikanen, Engelsen en Australiërs, als Japanners. Op donderdag 11 april ging Gevangen op Java - de vierde en (voorlopig) laatste documentaire over Indië - in première in Amsterdam, Nijmegen en Den Haag. Deze film van Jan van de Berg heeft het leven van de journalist Willem Walraven als onderwerp. De film bestaat deels uit interviews met in Indonesië wonende Nederlanders - waaronder vreemd genoeg Poncke Princen - en deels uit geacteerde episodes uit het leven van Willem Walraven, overtuigend gespeeld door Gerard Thoolen. De keuze voor Poncke Princen lijkt eerder geïnspireerd te zijn door zijn bekendheid, dan door zijn kennis over het leven en werk van Walraven. Willem Walraven werd in 1887 geboren in Dirksland en overlijdt in 1943 in Oost- Java in het kamp Kesilir. Met zijn geboor tedorp en zijn ouders ligt hij zijn leven lang overhoop. Zijn (mislukte) emigratie naar Canada moet dan ook gezien wor den als een ontsnapping aan dit verstik kende milieu. Evenals zijn vertrek naar Indië trouwens. Maar ook daar kan hij niet echt aarden en leiden zijn frustraties vaak tot confrontaties met zijn omgeving. Hij trouwt met Itih, een Soendanese, waardoor hij nog meer als een buiten staander wordt beschouwd door de Europeanen. Terwijl ook de inlandse bevolking hen niet accepteert. Toch, zo zegt Rob Nieuwenhuys in zijn Oost- Indische spiegel, begreep Walraven als één van de weinigen de typisch Indische verschijnselen en sociale verhoudingen. Daar komt bij dat Walraven een begena digd schrijver was. Zonder deze voorkennis over Walraven gaat de essentie van de film grotendeels aan de kijker voorbij. Al met al doet de documentaire dan ook geen recht aan de interessante persoonlijkheid die Wal raven was. Zijn geschriften, bestaande uit kranteartikelen, talloze brieven en een aantal verhalen, onthullen hem zeker beter. Daaruit spreken duidelijker de karakteristieke tegenstrijdigheden van zijn persoon. In deze film wordt veel daarvan weggelaten of te warrig gepre senteerd. Gevangen op Java is de min ste van de vier genoemde documentai res. De andere drie weten ook niet-inge- wijden te interesseren voor hun onder werp, mede door een zorgvuldige bena dering en een geslaagde montage. Gevangen op Java zal waarschijnlijk alleen de moeite waard zijn voor mensen die niet genoeg kunnen krijgen van Willem Walraven of van Nederlands- lndië. Anita Németh Gevangen op Java Regie: Jan van de Berg Met Gerard Thoolen, e.a. Nederland 1995, 75 minuten kleur/zw-w, 35 mm Uitgebracht door NFM/IAF 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 43