Meditations from I ^Florid^^^B Ella (and Louis) 9 Ella. Je hoeft hier in de States - en in het buitenland - haar achternaam niet te noemen, ledereen weet wie Ella is en iedereen weet dat haar achternaam Fitzgerald is. De eerste keer dat we Ella hoorden zingen was in de Japanse tijd toen wij jongelui vaak naar muziek luis terden op een kleine zwengel grammo foon. Ze zong Stairway to the Stars, op zichzelf geen denderend deuntje, maar die stem was bijzonder. Het was een buigzame, soepele, jong klinkende stem waar 'swing in zat'. Het was ook de enige muziek van haar die we kenden en we hadden er geen flauwe notie van dat die stem nog eens heel bekend en zelfs beroemd zou worden. Er zouden nog heel wat jaren voorbij gaan voor dat gebeurde. Tegen eind 1946 hoorden we Ella weer, maar nu wisten we al zo'n beetje wie ze was, want er waren verschillende hits van haar op de radio, waarvan de meest bekende wel was Into each life some rain must fall met de Inkspots en natuurlijk de Cow Cow Boogie, weet je nog? Het was een kolfje naar onze hand die muziek, want er werd elke zaterdagavond gefuifd tot de avondklok inging. We moesten immers zoveel inhalen na al die bezet tingsjaren en we schenen er niet genoeg van te krijgen. In Holland was het eerste dat we aan schaften een grammofoon, alleen nu heette het een 'pick-up' die via de radio speelde. Daar hoorden natuurlijk platen bij en die kwamen er dan ook. Langzaam maar zeker begon het stapeltje 78-toeren platen te groeien en er waren er verschil lende bij van Ella. En natuurlijk van Louis, ledereen weet wie met Louis wordt bedoeld, iedereen weet dat zijn achter naam Armstrong is. Louis kenden we nog niet zo goed, maar dat euvel werd vrij snel verholpen want met zijn gulle lach en zijn schorre, heel aparte stem had hij de ene hit na de andere, o.a. Blue Berry Hill, The Gypsy en La Vie en Rose. Ik weet niet wie er op het lumineuze idee kwam om deze twee samen te laten zin gen, maar het eigenlijk ondenkbare, de combinatie van Ella's zuivere stem en Louis' ingeslikte-kikker stem maakte een volmaakt duo en met z'n beiden stonden ze hoog aan de top met o.a. Can Anyone Explain en Dream a Little Dream of me. Dat was in het begin van de vijftiger jaren. In 1956 maakten Ella en Louis hun eerste LP, die geweldig insloeg, zo geweldig dat er gauw een tweede, dub bele LP van de twee werd gemaakt die de titel draagt Ella en Louis again. Deze twee waren nu wel heel erg bekend. Geen van beiden hadden ze er enig idee van gehad dat ze het nog eens zo ver zouden brengen. Ella, geboren in Newport News, Virginia, was van heel eenvoudige huize. Ze won als zeventien jarige een prijs van 25,-, de eerste prijs, in één van de amateur zang- en dans wedstrijden die geregeld werden gehou den in het Apollo Theater in Harlem, New York. Eigenlijk zou ze dansen, maar net vóór het haar beurt was om op te treden verscheen er een paartje op het podium dat zo goed danste dat zij, Ella, al haar zelfvertrouwen verloor en ze besloot maar te zingen i.p.v. te dansen. Gelukkig maar! Met die eerste prijs begon haar zangcarrière. Louis was een weesjongen uit New Orleans, waar hij opgroeide en de trom pet al heel jong leerde bespelen. Na in verschillende orkesten te hebben gespeeld begon hij ook te zingen en werd net zo bekend om z'n zingen als om zijn trompetspel, dat jonge trompettisten tot voorbeeld strekt tot de dag van heden, al is hij er zelf niet meer. New Orleans is zo trots op Louis Armstrong dat er een groot standbeeld van hem staat op een plein in de stad, trompet in de hand. Toen ik in 1957 naar de V S. emigreerde moest ik al die 78-toeren platen achterla ten. Maar ik was twee LP's rijk, Ella en Louis en de Cole Porter Songbook van Ella (het eerste Songbook uit een hele reeks die volgen zou die haar niet alleen nog meer bekend, maar ook beroemd zouden maken) plus nog een paar EP's (extended play), van die twee samen en van hen elk alleen. Die paar platen zaten in een platenkoffer die heel licht was en die ik dus bij me hield, samen met een enorme enveloppe die elke emigrant meekreeg en waaraan je meteen als emi grant werd herkend. In die enveloppe zat je longenportret, je röntgenfoto. En zo kwam ik voor de douane-beambte te staan, twee koffers op de balie voor me, een grote enveloppe in de ene en de pla tenkoffer in de andere hand. Probeer je dat even voor te stellen. De eerste vraag die de douane-beambte me stelde wij zend op de platenkoffer was: 'wat zit daar in?' 'Platen' zei ik. 'Platen?' Ongeloof klonk in zijn stem. Die wou hij zien. Hij opende het platenkoffertje en haalde Ella en Louis tevoorschijn, bekeek alles, liet zijn blik op mij vallen en zei toen: 'Aha, jij bent een fan van Ella en Louis'. Nou, dat was wel duidelijk, dacht ik zo. De man begon me hele verhalen te doen. Hij had Louis het laatst horen spelen in Baltimore, verzuimde nooit naar een voorstelling van Ella of Louis te gaan en nog meer verhalen. Nog een fan dus. Ik vertelde dat ik nog maar een paar weken geleden Ella voor het eerst had horen zingen 'in het echt', dus niet op een plaat, begeleid door Oscar Peterson en zijn trio in het Concertgebouw in Amsterdam, maar dat ik helaas Louis nog nooit had gezien. Er ontspon zich een levendig gesprek. De douaneman gaf mij m'n pla ten terug, maakte grote witte krijtkruisen op mijn bagage, gaf me een brede lach en zei: 'Welcome to the United States'. Dank je wel Ella, dank je wel Louis! We hebben, jammer genoeg, nooit de kans gehad om Louis te horen en zien spelen, maar wel Ella. Een paar keren in Carnegie Hall, in New York, en net als in Europa was haar publiek wild enthou siast. Vooral de voorstelling met Duke Ellington en zijn orkest was geweldig. Wally en ik zijn fans van Ella gebleven, zelfs nu ze niet meer voor publiek zingt, want haar gezondheid laat veel te wen sen over. We moeten het dus met haar platen doen waar we een groot aantal van hebben. In 1990 kreeg Ella een ere doctoraat van Princeton University. In het Commencement (Promotie) Program op bladzijde 42 staat heel eenvoudig: Ella Fitzgerald, Doctor of Music, Singer.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 9