U
Meisjes op de fiets, 1937. Dit prentje laat het snel veranderende Bali zien.
gevolgd door de puputan (het gevecht tot
het einde) worden dramatisch beschre
ven. Hij schrijft ook dat de dag daarna
een poenggawa zich komt melden om
alsnog doodgeschoten te worden, het-
Nieuwenkamp was afkomstig uit een
redersfamilie. Als kind voer hij al mee op
een schip van zijn vader's firma. Hij had
wat met de zee en met de scheepvaart.
Hij had een door hemzelf ontworpen
woonschip gebouwd en daar reisde hij
mee door Nederland en de omringende
landen. 'De Zwerver' was zijn varende
woning, tevens galerie en atelier.
In Indië tekende hij ook vele schepen:
Kano's, jonken, djoegoengs, vlerkprau
wen, alles wat toen de Indische Oceaan
bevoer.
In 1995 verscheen bij Pepin Press te
Amsterdam het boek Kunstenaars op
Bali van Ruud Spruit, de directeur van
het Westfriesch Museum in Hoorn, waar
in o.a. een veertigtal tekeningen van
Nieuwenkamp in de originele mooie brui
nige tinten zijn gereproduceerd (ISBN 90-
5496-024-8). Er is ook een Engelstalige
versie verkrijgbaar.
Voorts zal het volgend jaar in Nederland
op één of op meerdere plaatsen op expo
sities het werk van W.O.J. Nieuwenkamp
te zien zijn. De aankondiging daarvoor
zal in dit blad worden vermeld.
O
geen geweigerd wordt en waarop de man
zichzelf krist. Hierna trok hij het binnen
land in om te tekenen, maar nergens ont
moette hij enige vijandschap van de
bevolking.
Prauwen op het strand van Bali bij Koesambe, ten zuiden van Padangbaai, 1937.
Een zelfportret van W.O.J. Nieuwenkamp op
Bali, afkomstig uit zijn boek 'Zwerftochten op
Bali'. Het is getekend in de Kamasan stijl, de
klassieke tekenstijl van Bali. Hij had voorheen
ook de collectie met Balische tekeningen van
de taalgeleerde Van der Tuuk, die na diens
dood naar Leiden waren gezonden
bestudeerd en zichzelf deze wijze van teke
nen aangeleerd. Een aantal van die prenten
heeft hij nagetekend en gebruikt voor eigen
publikaties.
N.B.Tijdens de Pasar Malam Besar
zijn tekeningen van Cary Venselaar te
zien in de kunsttent.
36