Een Indo Tukang Cat in de ban van Nyai Lara Kidul BALI Het laatste paradijs. U bent er thuis bij Diwangkara, Hotel en Bungalows, a/h rustige strand van Sanur. Comfortabel en familiair. Spec. pr. 56 dagen l/o voor 2 pers. 2876,-. Geen vliegtickets. Inl. 0316 - 24 73 30. foto: Pieter Aarsen Hierbij wil ik u gaarne kennisgeven van de bijzondere kunstschilder Frans Erkelens die beslist enige aandacht ver dient. Misschien daar hij een in 1937 te Bandoeng geboren Indo is, doch interessanter is het feit dat hij pas in 1994 het plan opvatte zijn moederland te weer zien. In 1945 verliet hij het onafhankelijk geworden Indonesië, wat dus inhoudt dat hij na bijna 50 jaar weer terugkeerde. En het betrof slechts een superkort studie reisje van maar tien hele nachten in het kader om impressies op te doen en een perspektief te zoeken om Indonesische en Nederlandse schilders bij elkaar te brengen met hun werk. Echter eenmaal de geurtjes, de sfeertjes, de schoonheid van het verre Nusantara wederom beleefd te hebben, vloog hij binnen één maand opnieuw terug, nu voor twaalf hele nachten door tijdgebrek. Deze twee 'vogelvluchtreisjes' hebben zijn gehele, toch wel imponerende schildersleven drastisch veranderd, want de verwerkte aspekten van het thema in zijn huidige schilderijen vertonen bovenal de legen darische Vorstin van de Zuidzee. Frans Erkelens genoot alom bekendheid door thema's als 'Elfen' (o.a. opgedragen aan Greenpeace), 'Gezondheid en Spiritualiteit', 'Milieu en Illusie' (met medewerking van de toenmalige minister van Volkshuisvesting Ed Nijpels), 'Kijken en Voelen' (ten behoeve van visueel gehandicapte kunstenaars), 'Engelen' (met de Joodse Cultuur) en 'Stijltuinen' (met de paleis- en tuinarchitecturen van het Noordeinde Paleis). De Nederlandse Vorstin (zowel Juliana als Beatrix) zijn eveneens vereeuwigd, waarvan het 'Vierluik 100 jaar Vorstinnen' (kunstwer ken in samenwerking met drie andere kunstenaars) uitgebreide aandacht ver kreeg. Altijd op zoek naar spirituele onderwer pen (door zijn Indische achtergrond, vol gens hem) vermengd met de Westerse nuchterheid noemt hij zichzelf archaïsch- realist. Zo werden de Chinese dieren riemtekens op schitterende wijze aan het schilderslinnen vertrouwd, nog steeds te koop en heeft de Gunung Agung een prachtige manvrouwelijke uitstraling, thans in privé-kollektie. Een bijzondere tot stand gekomen ont moeting met een grootkenner van de legenden rond de Zuidzee-Godin bracht hem 'in de ban' van de hemelse Vorstin en op zaterdag 18 mei opende de Haags- Indische schilder zijn derde officiële ten toonstelling met het thema Kangjeng Ratu Lidul in de kleine, doch sfeervolle galerie van Anton Gidding, Den Haag. Tijdens een eerdere expositie kon men zijn werk bewonderen in de Kersentuin van het Garden Hotel, Amsterdam (speci aal opgedragen aan de Indonesische kunstschilder Basuki Abdullah), samen met het werk van de zangeres Thérèse Steinmetz en een maand later exposeer de hij met zijn zuster Betty Giltay in het Mercure Hotel, Den Haag. Steeds weer met hetzelfde thema, die meer verfijnder uitgewerkt werden, doch immer met die mysterieuze omlijsting van de Zuidzee-Godin. Hoewel zijn creaties 'mystiek' trachten te visualiseren, roepen deze fantasierijke, verbazingwekkende, ontroerende en zelfs bizarre momenten op. Zijn laatst ondernomen reis naar Indonesië in december 1995 geleidde hem naar de Kraton te Sola/Surakarta, waar hij de sacrale hofdans Bedhaya Ketawang heeft mogen aanschouwen, een heel bijzonder evenement voor slechts genodigden vanwege de 'Jumenengan Dalam'. Dit is de speciale viering van de herdenkingsdag van de Troonsbestijging van de Susuhunan, waarbij dus deze hoogontwikkelde hof dans wordt opgevoerd en waarvan de Kangjeng Ratu Kidul de beschermvrouwe wordt genoemd. Getroffen door de intense schoonheid dezer dans vervaardigde Frans Erkelens enkele werken rond de Badhaya-danse- res met diezelfde mystieke omlijsting van de Zuidzee-Godin. Tijdens zijn introduktie bij de Susuhunan heeft hij op korrekte wijze een schilderij overhandigd die een 'Offering aan de Godin Des Winds' ver beeldt, die de 'Sinuwun' zichtbaar blij accepteerde. Zijn mysterie-relatie met de grootverteller van de immense verhalen rond het vrou welijk goddelijk aspekt inspireert hem tot de meest intieme facetten rond dit onder werp die hij vaak zelf niet begrijpt. Zijn uitmuntende krachten beperken zich slechts in het visualiseren en verzinne beelden van zijn schilderijen. Frans Erkelens stond vorig jaar reeds tussen vier andere kunstschilders op de Pasar Malam en ook dit jaar maakte hij opnieuw deel uit van het schildersteam, wederom met het thema rond de Zuidzee-Godin. Roy James Döhne 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 16