Mudik Bandoengse melkcentrale 1950 Houdt u van vellen? Melkvellen bedoel ik, want er bestaan verschillende soorten vellen. Ik heb er een afschuw van, zo erg dat mijn maag onmiddellijk in opstand komt als ik een melkvel te verwerken krijg. Vlak na de oorlog was ik controleur bij het Binnenlands Bestuur in Depok, ten zui den van Batavia en in mijn ressort lag een modelboerderij, 'De Friese Terp', door een Chinees echtpaar beheerd. Als bestuursambtenaar hoorde je zo veel mogelijk van je domein af te weten en zo ging ik ook eens op bezoek bij de boerde rij. Het is altijd interessant een bedrijf te bekijken, ook al weetje niets van het vak af, maar dit bezoek was bijzonder prettig omdat het echtpaar zo innemend en beschaafd was en zo goed Nederlands sprak. Nadat ik vele Friese stamboek koeien had bekeken en geaaid en het produceren en verwerken van de melk had bekeken, werd ik uitgenodigd om nog even binnen te komen om een kopje kof fie te drinken. De gastvrouw vroeg me met een guitig glimlachje of ik ook van slagroom hield. Nu ben ik niet alleen dol op slagroom, maar dit was in Indië een zeldzame trac- tatie, die je bijna nooit en dan meestal alleen uit blik kreeg en dat smaakte eigenlijk nergens naar. Enthousiast aan vaardde ik dus het aanbod. De koffie ver scheen op tafel met daarnaast een grote pot met een forse lepel en mevrouw schepte daaruit een flinke hoeveelheid, ja, u raadt het al: Vellen. Ik griezelde en werd wanhopig toen de gastvrouw, ondanks mijn weigering, die ze voor bescheidenheid hield, mij nog een volge laden schep toediende. Ik weiferde maar één moment, maar bedacht toen dat ik hier voor Koningin en Vaderland zat en werkte het geheel met ijzeren zelfbeheersing weg. Maar toen de hartelijke dame een tweede kop met slag room aanbood, herinnerde ik mij, dat ik nog een belangrijke afspraak had, waar voor ik direct weg moest en klom in mijn jeep, hartelijk uitgewuifd door gastheer en gastvrouw. Zodra we uit zicht waren, liet ik de chauffeur stoppen en bemestte de akker naast de weg. Slechts weinigen hebben zo zeer voor hun vaderland geleden als ik bij deze gelegenheid en ik ben ervan overtuigd, dat als mijn chef hiervan had gehoord, hij me voor een hoge onder scheiding had voorgesteld. Helaas is mijn bescheidenheid zo groot dat ik hem deze dramatische gebeurtenis niet heb gemeld. Oei Tat Ie Mudik - een vreemd woord - daarom eerst wat uitleg. Mudik is afgeleid van het Jakartase woord udik (uitgesproken oediek). Het heeft een iets smalende, minachtende bijklank en het betekent desa, dorp. Mudik betekent pulang udik, terug naar de desa. Mudik is een jaarlijks terugkomende traditionele massale uit tocht van mensen uit de grote steden, vooral Jakarta, van Java naar desa's in Midden- en Oost-Java. Het is een traditie die elk jaar wordt her haald tijdens de Lebaran-dagen. Na een hele maand vasten - de maand Ramadan - wordt het einde gevierd met Lebaran, twee officiële vrije dagen. Afhankelijk van de puasa-maand Ramadan, valt Lebaran op wisselende data, afhankelijk van de Arabische jaartelling. Sinds wanneer dateert deze culturele gewoonte? Dit is moeilijk na te gaan. Vermoedelijk begon hei toen mensen naar Batavia (nu Jakarta) verhuisden om daar hun kendil rijst te verdienen. Met de jaren steeg het aantal platteland-bewo ners die naar de grote steden, meestal Jakarta, verhuisden. Ze werden aange trokken door de allure van de grote stad, waar handel, industrie en gouvernement geconcentreerd is. Kantoren, fabrieken, hotels, banken, supermarkets, shopping- centers en andere grote gebouwen verre zen uit de grond. Dit gejaag naar materie en commercie werkte als een magneet op de desa-bevolking. Met het oog om ook wat meer bijelkaar te schrapen, gin gen ze bij drommen naar de grote stad. Vroeger gingen grote groepen betjak-rij ders hun fortuin in de hoofdstad zoeken; tegenwoordig zijn ze er niet meer. Daarnaast constructie-werkers zoals met selaars, timmerlieden, koelies. Natuurlijk ook winkel-, hotel-, supermarkt-personeel en niet te vergeten huisbedienden. En als relatief nieuw verschijnsel: de Warteg (warung Tegal) en warung bakso (vlees balletjes)- kleine simpele eettentjes, die als satellieten de constructiewerkers vol gen. De Warteggroep gaat met Lebaran en masse terug naar hun dorpen, de meeste gelegen tussen Brebes en Tegal. Gedurende enkele dagen genieten ze dan van hun moderne etagewoningen daar. Dit jaar huurden ze kleine vrachtau to's om hun motorfietsen van Jakarta naar het Tegalse te vervoeren. Te ge vaarlijk om ze zelf te berijden tussen al die grote autobussen en andere vierwie lers. Mudik tijdens Lebaran is een gelegenheid om oude tradities te vieren, namelijk 'sungkeman' en 'sowanan'; beide zijn Javaanse woorden. Sungkem is op de knieën gaan voor de zittende ouderen, handen in de 'sembah' (bid) houding, hoofd voorover gebogen boven de schoot van de zittende persoon. De laatstge noemde buigt zich voorover en omhelst de jongere. Sowan is op bezoek gaan; hier bezoek aan oudere familieleden: ooms, tantes en andere oudere gezinsle den. Lebaran, Idhul Fitri, het einde van de vas tenmaand wordt in alle Islamitische lan den gevierd, doch mudik met zijn sung kem en sowan is typisch Javaans. De oudere generaties leefden met de leuze 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 17