BRIEVEN Keep up the good work! Allochtonen Kaarsen branden op 40e sterfdag Herinneringen aan Soerabaja (2) René Schafer Ferdinand Hoeke De inhoud van ingezonden brieven valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Ik ben van mening dat Moesson als een blijvende band moet kunnen voortbe staan tussen het Oude Indië zoals wij dat gekend hebben en de huidige genera ties, en waarschijnlijk kan dat alleen als meer abonnees beseffen dat de Moesson lezerskring kleiner zal worden, want de oudere generatie is aan het uit sterven, jammer genoeg. Maar ik ben ervan overtuigd dat als er maar genoeg giften binnenkomen, Moesson zal blijven voortbestaan, want ik geloof niet dat Moesson het zal kunnen redden met alleen de abonnementsgelden. Ik ben blij dat de uitstekende essays en vaste rubrieken van uw medewerkers het hunne bijdragen voor de instandhouding van Moesson. Mrs. E.H. Dekens-Granpré-Molière, Brooklyn (USA) Hoewel de redactie had verwacht dat het stuk 'Hoe Deze' over de allochtonen- kwestie (Esther Manuel, Moesson 15 april 1996) vele reacties van lezers zou opleveren, kwam er slechts één binnen, die helaas vorige maand werd verzuimd in deze rubriek op te nemen. De heer van Emmerik uit Den Haag ont ving van het Centraal Bureau voor de Statistiek in twee brieven een nadere uit leg over allochtonen en autochtonen. Hier volgen enkele passages uit die brie ven: '...Onder een autochtoon wordt verstaan een in Nederland geboren persoon met de Nederlandse nationaliteit wiens ouders eveneens in Nederland zijn gebo ren. Alle andere in Nederland woonachti ge personen worden in deze opzet al lochtoon genoemd. Aangezien het langs deze weg bepaalde aantal alloch-tonen zeer groot wordt en nogal wat mensen tot de allochtone bevolking zouden beho ren, wordt de definitie van alloch-toon soms ingeperkt, bijvoorbeeld door de eis dat twee of drie van de variabelen 'geboorteland', 'geboorteland moeder' of 'geboorteland vader' niet Nederland zijn. Personen die in Nederlands-lndië zijn geboren en van wie zowel de vader als de moeder in Nederland zijn geboren, worden in deze benadering tot de autochtone bevolking gerekend. '...U zult kunnen begrijpen dat de statisti sche beschrijving van de allochtone bevolking met behulp van de kenmerken nationaliteit en geboorteland enigszins globaal geschiedt en daardoor beperkin gen heeft. Het gevolg hiervan is dat sta tistisch gezien mensen soms in een andere groep worden ingedeeld dan waartoe ze zichzelf rekenen...' H.A. van Emmerik, Den Haag Op een eerder geplaatste oproep in Moesson, waar de Indische gewoonte vandaan komt om kaarsen te branden op de 40e dag na iemands sterven, reageer de (telefonisch) een dame, die de gesproken Moesson ontvangt, als volgt. De Indische bevolkingsgroep in Nederlands Indië bestond niet alleen uit Indische Nederlanders, dus alleen van Nederlandse afkomst, maar ook uit vele andere Europese volkeren. De Slavische volkeren, welke het Orthodoxe Christendom aanhingen brachten deze gewoonte ongeveer anderhalve eeuw geleden mee naar Indië. De kaarsen werden gebrand op de 40e dag na het overlijden want die dag is de ter hemel varing van de overledene. Bij de christelijke Indo's is deze gewoonte blij ven hangen. Mw. Beets-Arnhold, 's-Hertogenbosch Naar aanleiding van dit artikel Moesson 15 april 1996) van de heer Albert Kessel, moet ik het volgende constateren. In het voormalig Batavia had je, net als in ande re steden, wel degelijk huizen waar een brandgang achter het huis liep. Zo ook wat de plafonds betreft. In alle steden had je ook huizen met plafonds van eter- nitplaten, bilik, kajang, hout, etc. etc. Hoe de heer Kessel hierop is gekomen, ver baast me ten zeerste, aangezien ik de steden Betawi, Soerabaja, Medan en andere steden ken. Verder wil ik graag mededelen dat ik altijd genoten heb van de epistels van de heer Aeneas Alzabidi en ik hoop dat we in de toekomst meer verhalen van hem in Moesson mogen lezen. Salam hangat dari Kampung Amstelveen. B. Simon, Amstelveen En altijd is het zo geweest, dat de liefde haar eigen diepte niet kent dan op het uur der scheiding. Kahlil Gibran Toch nog onverwacht is overleden 28 mei 1923 15 juni 1996 Mieneke Schafer-Spuyman Alouise Ben Ludi en Tonnie Marijn Emelie Erik en Monique Elza Maria Maarten en Mimi Anouk Romy Jacqueline en Mare Ruys de Beerenbroucklaan 8 1181 XS Amstelveen De crematieplechtigheid heeft plaatsgevon den op 20 juni 1996 in het crematorium Westgaarde in Amsterdam-Osdorp. Op 22 juni 1996 is vredig ingeslapen geb. 21 oktober 1907 overl. 22 juni 1996 Gewezen Hoofdcommissaris van Politie van Zuid-Sumatra. Dad was een lieve en zorgzame vader, grootvader en overgrootvader voor ons allen. Wij zijn hem dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft gedaan. Rust zacht, lieve Dad. Zijn drie dochters en gezinnen USA Joyce Kater-Hoeke en Bob, Christian, Hedy NED.: Margie Brinkman-Hoeke en Wim, Simone Carel Ivar Jessica en Micki, Zoe USA: Amani Fliers, Bart Yasmen, Savannah, Wendy Doug, Rachel, Danielle, Austin 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 4