René S chafer geweldig mens en kunstenaar 3k jéwyf arJwcte, vreugde. V3H Wyrt jeucjcA m. 1a*X\3L om. \\sXcAlexxk. ótfao&a, ook ai «/ai ItviteL* Koel' 1auJcer v^reuzjde- wa3-K OoU Jk 5<kry^oV«v cU. dlmcle. van cte ólaVenv^? I^-japan. crwt te. doen. vleien. dat itfJ" kamp WTapatv •■u££ krater diende- w/aS Zijn laatste, altijd zelf getekende Kerst/Nieuwjaarskaart ligt nog op mijn schrijftafel. Op de voorzijde een onafgete- kende bamboetak in zwart-wit. 'Het jaar is in de laatste maand, het is tijd om deze tekening af te maken' staat er in mooi gestyleerde letters. Op de binnenzijde is de tekening afgemaakt. De tak in lucide groen, overgoten door een gouden gloed van een brandende kaars. Om de compositie volmaakt te maken een gouden Kerstbal. 'Zalig Kerstfeest, Selamat Tahun Baru' toegewenst door Mieneke en René. Zes maanden later komt die andere kaart: René Schafer is op 15 juni overleden. Die twee kaarten staan symbool voor René's leven; doen, afmaken en goed, zo mooi mogelijk. Zal er morgen wel een nieuwe dag zijn waarop we verder kunnen gaan? 54 Sinds hij in 1988 plotseling fysiek totaal in elkaar stortte en na zware operaties door een wonder bleef leven, is René voor zover zijn conditie het toeliet, nog intensiever gaan nadenken, de balans opmaken van zijn wonderlijke bestaan van OVERIeven. 50 Jaar geleden overleefde hij de bom op Nagasaki. Wie had toen tijd voor trauma's, voor oorlogsverhalen? Niemand toch? Wie de oorlog overleefd had, begon een nieuw leven, zocht en vond de scherven bij elkaar en lijmde ze stevig vast. René vond zijn Mieneke, trouwde en was tot aan zijn dood toe gelukkig met haar. In 1952 ontmoette ik René Schafer voor het eerst bij het Recla me/Grafische Bedrijf Grafica in Djakarta waar ook Tjalie emplooi had gevonden. Een kleine, tengere Indische jongen achter een enorme tekentafel. 'Een geweldig tekenaar' vertelde Tjalie. Zoon Rogier kwam na school wel eens binnenlopen. Misschien is bij hem toen het vonkje overgesprongen waardoor hij later ook reclametekenaar, illustrator is geworden. Schafer was een begenadigd kunstenaar, geen academie (in Indië waren er toch geen) had hem meer kunnen bijbrengen op het gebied van de beeldende kunst en het grafische vak. Hij wist alles, kende alles. In 1954 kwam hij met zijn gezin naar Nederland waar hij werk kreeg bij een bekend reclamebedrijf in Amsterdam. Hij tekende, schilderde, ontwierp, maakte sculptures, vond eigen technieken uit om zijn perfectionisme te bevredigen. Zijn hobby was het maken van maskers. Javaanse, Balinese, Afrikaanse maskers die hij maakte naar afbeeldingen uit fotoboeken. Het materiaal dat hij gebruikte was zijn vinding; hij kon elke houtsoort, koper, ijzer, zilver, staal zo echt laten lijken datje alleen aan het gewicht van het voorwerp de imitatie kon merken. Hij kon glun deren als je zijn werk bewonderde. Hoe verwerkte René zijn oorlogsherinneringen? Hij ging naar Japan, keerde terug naar de plaats waar zijn leven opgehouden zou kunnen zijn. Hij schreef een boek over het Fukuoka kamp, dat in Japan werd uitgegeven en waarvoor hij alle aandacht en waardering kreeg. René ervoer dat herinnering en vergeldings- drang losmakelijk kon zijn. Hij schreef veel, ook voor Moesson 'Hersenspinsels van een Indovidu' en een jaar geleden vatte hij zijn beschouwingen, politiek en historisch, maar ook zijn per-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 54