Kain Ikat op Flores tekeningen en notities uit het dagboek van Thieu Wertenbroek bewerking Peter J. van Wiechen 'Kat Flores, een van de grotere Kleine Sunda- eilanden, kan niet bogen op een groot cultuurbezit. Een uitzondering is de weef kunst. Het zijn uitsluitend vrouwen die zich vanaf de grondstoffen tot het afge werkte produkt hiermee bezighouden. Generaties lang, van moeder op dochter overgebracht, hebben zij deze techniek beoefend. Deze weefkunst wordt naar de speciale kleurtechniek, die essentieel ver schilt van het batikken, ikat (binden) genoemd. Het verschil is erin gelegen dat bij het batikken de reeds geweven doek, kain geheten, door een bepaald procédé gekleurd wordt, terwijl bij de ikat de kleu ring volgens een geheel andere werkwij ze reeds voor het weven plaats vindt. Kapas De grondstof waar men vanuit gaat, is kapas (katoen) dat rond de kampong in aanplantingen aan de katoenstruik groeit. Geplukte kapas bestaat uit pluizige bolle tjes draad die van een harde kern of pit uitgaan. De eerste bewerking bestaat in het ontpitten van de kapas. Dit wordt plenggiling genoemd. Dit geschiedt met een soort handmangel, die geheel van hout gemaakt is en waarvan de rollen zo dicht op elkaar zitten dat de pluizige draadjes er doorheen getrokken worden en achter de mangel in een mandje opge vangen worden. De pitjes kunnen er niet door en blijven voor de mangel steken. Het samengeplette kapas wordt nu met een boog weer los gemaakt. De boog is een eenvoudig latje van bamboe dat kromgetrokken is door een strakgespan nen draad. De draad wordt met de vinger in snelle tilling gebracht en hiermee wordt de kapas weer los gewoeld. Vervolgens draaien de vrouwen tussen hun handpal men van deze losse kapas rolletjes, waarvan men dan draden spint -pintal. Het spinnen Dit spinnen kan op twee manieren. Met 56 In 1951 vertrekt de jonge arts Thieu Wertenbroek naar het net onafhankelijk geworden Indonesië. Hij zal in Larantuka, gelegen op oostelijk Flores, lei ding gaan geven aan het districtshospitaaltje. Hij houdt van zijn verblijf daar, dat duurt tot juni 1954, een dagboek bij. De begaafde Wertenbroek is hevig geïnteresseerd in alles wat zijn pad kruist. Naast zijn geneeskun dige praktijk vindt hij nog tijd om zich in de historie van de streek te verdiepen; hij verzamelt legen des en sagen en laat zich goed informeren over allerlei aspecten van het dagelijkse leven, waar onder het ikatten. Hij schrijft niet alleen alles op maar hij maakt er ook tekeningen bij en dat op een vaardige en aantrekkelijke wijze. Het ligt in de bedoeling zijn com plete dagboek uit te geven. een spinnewiel of met een handspoel. Het spinnewiel wordt met de ene hand gedraaid waardoor een spoel in rotatie komt die men op zijn plaats houdt door hem te klemmen tussen de eerste en Het eigenlijke verven.. tweede teen. De andere hand, die het kapas vasthoudt, regelt de uiteindelijke dikte van de draad. Men kan ook met een handspoel spinnen en dat doen vrouwen vaak onderweg. De spoel bestaat uit een dun houten staafje met een cirkelvormig houten plaatje aan de ene zijde en een haakvor mig dorentje of inkeping aan de andere zijde. Hier wordt de op de spoel reeds gespon nen draad in vastgemaakt, terwijl men de spoel met de vingers als een tol aan het draaien maakt en loslatend aan de te spinnen draad laat hangen, die men door boven bij de in de ene hand gehouden ongesponnen kapas tussen de vingers draaiende weer op gelijkmatige dikte regelt. Het schijfje werkt als een soort vliegwiel dat de draaiing onderhoudt. Is het spoeltje vlak bij de grond dan wordt de gesponnen draad weer opgewonden en begint men opnieuw. Het is een nuttige bezigheid tijdens de vrouwtje TU5SEAJ MA/JSBN nar vtftPAï» NOBO •Va/

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 56