DIAMANTEN |g| rottendam diamond center moessQn Voor belegging, uw zakenrelaties of In sieraden men naar de zee zou brengen en via de zee naar een oceaan en dat de bloemen uiteindelijk in Indonesië zouden belan den. Dat vond ik prachtig. Daarom wilde ze ook gecremeerd worden en uitgestrooid over zee. Dan zou zij ook in Indonesië terechtkomen. Dat was een uitdrukking van verlangen naar haar droomland die ik kon begrijpen en billijken. En dat terwijl mijn oma een heel nuchter mens was. Zo vindt ze samenwonen ook een betere relatievorm dan trouwen. Dat zou ze zelf ook het liefst gedaan hebben. Voordat ik naar Indonesië ging, had ik allerlei ideeën over het actief zijn in het Indische wereldje. Toen ik eenmaal een tijdje in Indonesië was, ging dat helemaal de andere kant op. Ik dacht bij mezelf: waar ben ik nou mee bezig? (Claudia wordt fel.) Ik ben zo Hollands als wat. Wat nou 'we moeten het behouden' en 'we worden niet begrepen'? Alle Indo's die dat roepen, moeten maar eens normaal doen. Kom maar eens vier maanden in Indonesië wonen, dan zul je merken dat je niet wordt geaccepteerd. Het is best goed om de Indische cultuur in Neder land te behouden. Maar dan vervlochten in de Hollandse cultuur. De tweede gene ratie zit wat mij betreft nog veel te veel vast in dat 'niet begrepen worden', in dat verhevene over Indonesië. Indonesië is zo mooi omdat je er op vakantie bent. Maar let wel: je bent er toerist. Meer niet. Probeer daarom de positieve elementen van het Indisch zijn in Nederland op te pakken en zorg ervoor dat die behouden blijven. Voorheen voelde ik me in Nederland niet helemaal thuis. Ik voelde me voor een deel Hollands, maar ook anders. Nu besef ik dat ik me heb laten beïnvloeden. In Indonesië had ik verwacht te worden geaccepteerd, opgenomen. Dat was niet zo. Het heeft me een spiegel voorgehou den. Nu weet ik dat ik in Nederland uit sluitend interessant liep te doen door te zeggen dat ik anders ben. In Indonesië kwam ik erachter dat ik gewoon Hollands ben. Op de middelbare school heeft een leraar me dat ook ooit voorgehouden. Ik had voorgelezen uit het boek Geen gewoon Indisch meisje van Marion Bloem. Na afloop zei hij dat die titel niet op mij sloeg. De Indische mensen die hij kende waren heel anders. Veel ingetoge ner. Gesloten. Daar leek ik niet op. Ik had van mezelf verwacht - eenmaal terug in Nederland - veranderd te zijn. Niet meer zo extravert. Daar bleek niets van te kloppen. Wel is mijn kijk op de mensen die het alsmaar hebben over het 'niet begrepen worden' en 'het moet be houden blijven' veranderd. Dat uitte zich bijvoorbeeld tijdens die discussie op de Pasar Malam Besar over de kritiek van Esther Manuel op de gedichtenbundel Layangan. Ik heb toen gezegd: 'Ga maar eens vier maanden in Indonesië wonen, dan zul je zien dat je daar niet geaccep teerd en begrepen wordt. Jullie moeten niet zo zeuren. De kritiek gaat over de vorm en inhoud, niet over het Indisch zijn.' (Haar ogen staan vol vuur.) Sommige mensen lijken teveel tijd te heb ben om na te denken. Dat een groot deel van de tweede generatie haar ouders niet begrijpt is een feit. En ook verklaarbaar. Daar behoor ik ook toe. Ik hoor echter niet bij de mensen die vinden dat zij dan ook niet begrepen worden. Daar vecht ik tegen. Net zoals lill Stolk dat doet. Ik koester dat gevoel van mijn ouders niet. Dat doen sommige mensen van de tweede generatie wel en dat vind ik muf. Interessant doen. Er zijn in Nederland ge noeg positieve dingen waar je als Indische tweede generatie van kan genieten. Koester niet de gevoelens van je ouders. Dat zijn jouw gevoelens niet. Ik neem die gevoelens mee, niet over. Er wordt door die mensen een droom beeld gecreëerd van Indonesië terwijl sommigen er niet eens zijn geweest. Of nooit meer zijn teruggeweest. Zelfs niet op vakantie. Zelf had ik ook een droom beeld over Indonesië. Ik zou er een boek over gaan schrijven. Ik wist al hoe de voorkant er uit zou zien; een berg slippers. De titel 'Slippertjes' of zo. Die luchtbel is uit elkaar gespat. Ik weet dat ouders trauma's kunnen over brengen op hun kinderen, dat is weten schappelijk bewezen. Dus het is best mogelijk dat mensen van de tweede gene ratie daarmee zijn opgezadeld. Maar je moet er tegen vechten, niet mee te koop lopen. Soms lijkt het of ze - overdreven gezegd - intelligent willen overkomen. Zelf heb ik dat ook wel een beetje. Bang voor het vooroordeel dat Indische mensen domme mensen zouden zijn. Laten we daarom in godsnaam normaal doen. Oké, we zijn misschien wel anders, maar ik wil niet als anders behandeld worden. Ik denk dat het goed is om de zaak van de positieve kant te benaderen. Nuchter en realistisch. De Pasar Malam Besar terug brengen naar het niveau van de gewone man. De thema's zijn zo opgeklopt. Geen massagetoestellen, maar oude Indische rommeltjes verkopen. Lezingen over hoe het werkelijk in Indonesië is. Dat het aan elkaar hangt van corruptie. Dat wij er niet meer thuishoren. Mijn Indisch Cultureel Centrum zou in Den Haag staan en niet in Zoetermeer. Het centrum zou een gezellige markt herbergen waar alle Indische mensen hun oude spulletjes te koop kunnen aanbie den. Er zouden dansgroepen uit Indonesië komen, liefst mensen die het niet zo breed hebben. Ik zou oudere Indische mannetjes vragen hun verhalen te komen vertellen. Geen literaire hoogstandjes, maar gewoon dichter bij de mensen. Marion Bloem zou wel mogen komen, omdat ik die 'gewoon' vind. Ik zou de ouders van die 'niet begrepen tweede generatie' willen uitnodigen om hun levensverhaal te vertellen. Om beter het gedrag van je eigen ouders te begrijpen, want die vertellen niets. Ik zou discussies willen organiseren, waarin wordt gezegd waar het op staat. Geen gedraai erom heen of quasi-intelligent gedoe. Hollanders zouden ook mee mogen doen. Op basis van gelijkwaardigheid en op rechtheid. Wij zouden als Indische men sen ons ware gezicht moeten laten zien. (Ze kijkt triomfantelijk.) Op mijn vraag hoe ze haar Indisch zijn zou willen omschrijven, antwoordt ze: Claudia van den Broek? Een Indo kesasar. Voor ik afscheid neem van Claudia maak ik nog even gebruik van het toilet. De wanden van deze kamar kecil zijn behangen met oude lijstjes. Oude lijstjes met nieuwe foto's. De integratie van een jonge Indo kesasar. Riny Boeijen Aan- en verkoopbemiddeling Tax-Free mogelijkheden Groot- en detailhandel Kipstraat7b Rotterdam Tel. (oio) 413 45 51 Fax (010) 404 51 n 34 DIAMANTSLIJPERIJ - FABRIKANT VAN EXCLUSIEVE DIAMANTJUWELEN

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 38