Allochtoon, of toch
moessQn
Summcj, SeAAicut
Eind 1996 kreeg ik van mijn werkgever
een brief waarin werd gevraagd of ik be
hoorde tot de doelgroep van 'allochtonen'
zoals omschreven in de Wet bevordering
evenredige arbeidsdeelname allochtonen
(WBEAA). Uit de bijgevoegde definitie
maakte ik - niet zonder verbazing - op dat
het begrip inderdaad op mij van toepas
sing is omdat ik in 1952 in Bandung ben
geboren. Nu heb ik er geen enkele moeite
mee als anderen mij rekenen tot de groep
van allochtonen, zeker niet omdat ik het
eens ben met deze wet die iets wil doen
aan de achterstand op de arbeidsmarkt
van allochtonen. Ik heb mijn werkgever
dan ook de gevraagde gegevens verstrekt.
Ik bleef me echter wel verbazen over de
gehanteerde definitie. Ik realiseerde me
dat ook mijn kinderen er onder vielen,
maar veel oudere Indische mensen niét.
Waar kwam die definitie vandaan?
Contact met het Ministerie van sociale
zaken leverde me de volgende citaten op:
Uit de Wet bevordering evenredige arbeids
deelname allochtonen (WBEAA, 11 mei
1994):
- artikel lf: 'allochtonen: degenen die zich
komend van elders in Nederland hebben
gevestigd en hun kinderen.'
- artikel 2.1: 'De werkgever is verplicht te
streven naar evenredige vertegenwoordi
ging binnen zijn onderneming van per
sonen die behoren tot bij algemene
maatregel van bestuur aan te wijzen
doelgroepen van allochtonen.'
Uit het Besluit ter uitvoering van de
WBEAA (27 juni 1994; geldt voor twee
jaar):
- Artikel 3: 'Tot de doelgroepen van de wet
worden gerekend (1) een persoon ge
boren in Turkije, Marokko, Suriname,
Nederlandse Antillen, Aruba, Vietnam,
voormalig Joegoslavië, Somalië, Ethio
pië, Iran of Irak (2) de kinderen van de
in (1) genoemde personen.'
- Toelichting van minister B. de Vries op
artikel 3: 'Tijdens de mondelinge behan
deling in de Eerste Kamer is er van mijn
kant op gewezen dat ik voornemens ben
Antillianen, Arubanen, Surinamers,
Turken en Marokkanen wèl, en Moluk-
kers en Chinezen niet als doelgroep op
te nemen. Molukkers konden niet als
doelgroep worden opgenomen in onder
havig besluit aangezien op grond van de
wet de werkgever slechts - voorzover hier
relevant - het geboorteland van de werk
nemer en van zijn ouders in de perso
neelsregistratie mag opnemen.
De Molukken waren een onderdeel van
voormalig Nederlands-Indië en vormen
nu een onderdeel van Indonesië, en
vormen derhalve geen aparte staat.
Bovendien is een aanzienlijk deel van de
Molukkers niet op de Molukken geboren.
Wat betreft de in Nederland verblijvende
Chinezen geldt dat de meerderheid
daarvan niet in China, maar in diverse
andere landen is geboren, en dat zij
daarom niet op basis van het geboorte
landcriterium kunnen worden geregis
treerd. De gehele doelgroep bestaat
derhalve uit de grootste groepen alloch
tonen, waarvan uit de beschikbare af
zonderlijke werkloosheidsgegevens
blijkt, dat de werkloosheid onder die
groepen tenminste drie maal hoger is
dan de werkloosheid onder autochtonen.'
Uit het Besluit tot wijziging van de doel
groepen van de WBEAA (30 mei 1996;
geldt voor twee jaar):
- Artikel 3: 'Tot de doelgroepen van de
wet worden gerekend: (a) een persoon
geboren in Turkije, Marokko, Suriname,
Nederlandse Antillen, Aruba, voormalig
Joegoslavië, of in overige landen in
Zuid- of Midden-Amerika, Afrika of Azië
met uitzondering van )apan en voorma
lig Nederlands-Indië; (b) de kinderen
van de onder (a) genoemde personen.'
- Toelichting van minister A. Melkert op
artikel 3: 'In de brief van 23 oktober
1995 aan de Tweede Kamer over de
stand van zaken rond de invoering van
de wet, wordt aangegeven dat bij werk
gevers- en werknemersorganisaties het
beperkte aantal doelgroepen waarop de
wet van toepassing is op onbegrip stuit.
Gelet op de diversiteit aan minderheids
groepen op de arbeidsmarkt wordt de
huidige doelgroepdefinitie als te beperkt
aangemerkt en in zijn uitwerking als
onrechtvaardig beschouwd. Naar
aanleiding van het voorgaande ben ik
dan ook van mening dat bij deze twee
jaarlijkse herziening van de doelgroepen,
zoveel mogelijk gestreefd moet worden
naar convergentie van definities die op
het terrein van het minderhedenbeleid
worden gehanteerd.
Vanuit praktisch oogpunt dient daarbij
zo veel mogelijk gestreefd te worden
naar aansluiting bij de doelgroep-defini
tie van de Stichting van de Arbeid en het
Centrale Bestuur voor de Arbeidsvoor
ziening.'
In 1996 is gekozen is voor een ruimere
definitie, waardoor personen zoals ik zelf
wel onder de definitie zijn komen te val
len. Maar hoe zit het met een vriend van
mij, die een Hollandse vader en een
Schotse moeder heeft en die in 1962 in
Venezuela werd geboren omdat zijn vader
daar toen voor Shell werkte? Vallen hij en
zijn kinderen ook onder de definitie?
'Ja, inderdaad', was het antwoord van een
ambtenaar van Sociale Zaken.' 'Raar, maar
waar. Het geboortelandcriterium voldoet
niet geheel aan het doel van de wet, maar
ander criteria zouden nog moeilijker toe
pasbaar zijn.'
Omdat ik dit argument heel redelijk vind,
zie ik geen reden om principiële bezwaren
te maken tegen de nieuwe definitie.
Wel realiseer ik me dat Indische mensen
in Nederland er wellicht ook door worden
verrast. Ik denk dat het goed is als zij be
grijpen waarvoor de wet is bedoeld en
inzien dat er in de definitie nog wel inter
pretatieruimte is. Mij is gebleken dat het
ministerie niet gebukt gaat onder een be
hoorlijke kennis met betrekking tot het
begrip 'voormalig Nederlands-Indië'.
Wanneer en waar kwam daaraan een
einde? Bij capitulatie aan (apan op
8 maart 1942? Bij de proclamatie van de
Indonesische Republiek op 17 augustus
1945? Bij de soevereiniteitsoverdracht op
27 december 1949? Bij de overdracht van
Nieuw-Guinea aan de VN op 1 oktober
1962? Het lijkt me dat betrokkenen dit
het beste zelf kunnen bepalen. Een water
dichte definitie van het begrip 'voormalig
Nederlands-Indië' is net zo moeilijk als
dat van 'voormalig Joegoslavië'.
Het belangrijkste doel van mijn artikel is
Indische mensen en hun kinderen bekend
maken met het feit dat door de wettelijk
verplichte 'bevordering evenredige ar
beidsdeelname' het voor werkgevers aan
trekkelijk kan zijn hen in dienst te nemen,
te hebben en te houden. Hopelijk is een
aantal Indische mensen daarmee geholpen.
Tom van der Geugten
Voor al uw parties en reünies
Sophisticated dansmuziek
en gitaarballads
6
UITGEBREID DANSREPERTOIRE
J.A.(Fons) Phefferkorn
Barnsteenhorst 51, 2592 EB Den Haag,
tel.: 070 - 347 39 35 of 070 - 354 99 05