Bij de voorplaat In Berastagi staat een huis Geld lenen moessQn Medewerkers aan dit nummer: Fred Ameling, W.G.F. Bekink, Katy Benson, Riny Boeijen, Ed Brodie, Tina Daniels, Lilian Ducelle, A P. Gerritsen- leronimus, E. de Graaf-Westra, C. van Heekeren, Kees Heij, J.F. Heesterman, W.H. van der Kamp, A. Kessel, E.O. Kollmann, Guus de Koster, )uul Lentze, Charles Manders, Carla Munnikhuizen- v.d. Vin, E.H. Neijendorff-Guittet, Louis Pauselius, Hans Plas, Jack Poirrié, Netty Selder, Ellen Sundah, W. llbbens, Ans en Tony Vogelzang, Nellie Wiborg lenssen-Swager, Coby Wittenberg en Ruud Zevenhoven. voor een nieuwe inrichting? (078) 618 08 66. Setiakawan Op doorreis in Sumatra viel het oog van de maker van deze lieflijke voorplaat even op dit typisch Hollandse huisje. Tijd om er lang bij stil te staan was er niet, alleen maar net genoeg om tjeklek te doen en doorrijden. En meteen weer vergeten. Maar eenmaal thuis in Nederland bekijk je de foto's die op het rolletje staan en blijf je er naar kijken. Op het eerste gezicht een schattig plaat je, maar als je langer kijkt krijgt het iets droevigs. Waarom eigenlijk? Het is het type huisje wat ik hier in Amersfoort en omgeving heel veel zie. Alsof het door een orkaan zomaar uit Baarn is opgepakt en in de buurt van Berastagi weer netjes is neergezet, alleen de schoorsteen is verdwenen. Het ziet er een beetje eigenwijs uit. Zo van: ik hoor hier niet, maar ik ben er wel. Niks geen orkaan, niks geen weggewaaide schoorsteen. Ik ben hier altijd al geweest. Er was een tijd, en nog niet eens zo erg lang geleden, dat ik daar op die plek ben gebouwd en werd bewoond door heel gewone Nederlandse mensen die daar toen ook WEL DEGELIJK thuishoorden. Die hebben mij hier zelf neergezet. Zij zijn weg, verplaatst, ik niet. Laten we de boel niet omdraaien. )a, het is zo. Wij zijn vertrokken, weliswaar gedwongen, en hebben de boel daar achtergelaten. Daaruit komt misschien wel het telkens terugkerende gevoel van verdriet en ergernis dat velen met ons dragen: het besef dat we weliswaar in de Nederlandse samenleving passen, wil nog helemaal niet zeggen dat we er ook thuishoren. Als je je pannen en deksels opbergt in de boekenkast in de huiskamer in plaats van in de keukenkastjes, is het misschien wel vindingrijk maar toch is het een stom gezicht, want je weet wel beter. Die pannen zullen altijd pannen blijven, al passen ze nog zo goed in die boekenkast. Als men hier in een weiland in de polder ineens een iglo zag staan, bewoond door Llollandse mensen, zou men dat een merkwaardig gezicht vinden. Maar stel dat je een eskimo bent en je weet dat je eskimo-grootouders die iglo daar hebben gemaakt en er in hebben gewoond, vindt je het niet merkwaardig, dan doet het misschien wel een beetje pijn. Want je weet dat de iglo nu wordt bewoond door een Hollandse boerenfamilie, die nooit van hun levensdagen een iglo hadden kunnen bou wen. Maar waar zijn die eskimo's gebleven? Who cares'1. Ze hebben alleen maar hun sporen nagelaten. Pijnlijk duidelijke sporen. Je zou je kunnen afvragen wat er nou eigenlijk niet klopt. Is het het Hollandse huis wat niet daar hoort, of is het de Indo die niet hier hoort? Laten we er ons er maar bij neerleggen dat het toch maar weer bewijst dat mensen best kunnen overleven op een plek waar ze eigenlijk niet thuishoren, en dat hun eigen plaats is gevuld door anderen. Hun plaats, dat huis, die boekenkast, die iglo, die blijven staan als bewijs van een voorbije tijd, een spookachig verschijnsel. Als bewijs dat het ooit, ooit, heel anders was. De slagzin (van welk product was het ook alweer?) 'Het enige wat je weggooit is de verpakking' gaat in het geval van dit tafereeltje precies andersom. Het enige wat BLIJFT is de verpakking. Een huis gaat nu eenmaal langer mee dan een mensenleven. Gelukkig maar. Of op z'n Hollands gezegd: lekker puh! Vivian Boon Foto voorplaat: R.A.M. Abrahams Dat doe je bij Setiakawan. Betrouwbare mensen, die precies weten hoe je verstandig geld kunt lenen. Bel tot 22.00 uur 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 2