moessQn
moesten vertrekken. In eerste instantie
werden zij opgevolgd door Britten totdat
de Indonesiërs de zaak alleen konden run
nen. Het merendeel van dit Engelse perso
neel kwam uit Seria in Brunei, waar zij de
rijkste man van de wereld, de sultan, ge
holpen hadden nog een beetje rijker te
worden.
De kennismaking werd afgesloten door
een filmavond in de soos met de Senoir
Electrical Engineer (SEE). Er was één pro
bleem: de filmavonden waren alleen toe
gankelijk met stropdas. Zoals gewoonlijk
zeer opgewonden nieuws brengen dat hij
had opgevangen. Ik heb er toen verder
geen aandacht aan besteed. Maar terug in
Djakarta merkte ik wat er aan de hand
was. Overal tanks en pantserwagens, voor
al rondom het paleis. Wat bleek: één van
zijn eigen MIG-straaljagers had een aan
slag op president Soekarno gepleegd. Er
waren raketten afgeschoten op het gebouw
van de Volksraad (het vroegere departe
ment BB) naast het paleis. Soekarno had
het gebouw net verlaten en was de dans
ontsprongen. Het telefoonkantoor er te-
Een ontslagbrief nis militair dienstbevel
had ik die niet bij me. Gelukkig kon ik er
één lenen van mijn kamergenoot in de
mess, Hans Tumengkol, die ik nog kende
uit Djakarta. Hij had ook bij de Shell ge
solliciteerd.
Na de bios volgde een borreltje bij de SEE
thuis.
Terug op onze kamer kwam een vriend
van Hans, die bij de radiodienst werkte,
genover werd door een raket geraakt.
Volgens zeggen was een telefoniste ge
dood.
Ik was intussen getrouwd en wij woonden
toen op Kebon Sirih. Mijn vrouw was al
leen thuis en schrok zich dood toen de
MIG practisch boven ons huis zijn raket
ten los liet. De piloot probeerde te ontko
men naar Celebes, maar bij Krawang was
de brandstof op... Verder gaat het verhaal
niet.
In ieder geval was ik blij Djakarta te kun
nen verlaten, want ik kreeg uit Balikpapan
een gunstige beslissing over mijn sollicita
tie. Dus nu was het tijd om ook bij Philips
ontslag te nemen.
Hiervoor moest ik eerst toestemming van
de militaire bewindvoerder krijgen. Mijn
motorfiets nam ik niet mee, want in Balik
papan kreeg ik vervoer van de company.
In Djakarta was een helm toen niet ver
plicht. Wel waren veel motoren uitgerust
met zogenaamde valbeugels: twee gebo
gen beugels aan weerszijden. Deze dien
den om de benen bij het vallen te
beschermen. Maar ze fungeerden ook als
vangbeugels wanneer je je het verkeer
doorwurmde. Als je een vrachtauto met
uitsteeksels passeerde, was je erbij. Ik reed
nooit met deze val- of vangbeugels, noch
met een helm.
Ik besloot mijn motor te verkopen, hier
voor schakelde ik Pak Ali in. Het was puur
een kwestie van vertrouwen toen ik hem
mijn motor, compleet met de papieren,
afgaf. Afgesproken werd dat hij minstens
twintigduizend roepiah moest opbrengen.
Pak Ali zou hiervan tien procent commis
sieloon krijgen. Het werd later en later,
maar ik had het volste vertrouwen dat hij
mij niet zou belazeren. En ja hoor, daar
kwam hij aanzetten. Al de zakken van zijn
overall vol met stapels bankbiljetten van
honderd roepiah, vijftig roepiah en nog
kleiner. Wat bleek: de lawa was gekocht
door een toekang-joeal-rokok die al zijn
spaargeld in mijn motor belegd had. Pak
Ali had ook gewoon spoorloos kunnen
verdwijnen en probeer dan maar eens in
de miljoenenstad, die Djakarta toen al
was, een Pak Ali terug te vinden.
De volgende dag vertrok ik naar tanah se-
brang; voor de bewoners van tanah Djawa
is alles wat buiten Java ligt tanah sebrang.
Mijn vrouw verwachtte haar eerste en
bleef in Soerabaja bij haar ouders achter.
Na mijn proeftijd van drie maanden zou
zij overkomen.
A. Kessel
KUTIPAN Surat Keputusan BOARD OF MANA
GEMENT BAPPIT PUSAT/'IRALIN"
No»26/X/I960,tgl.25 April 1960.
BOARD OF MA NA GE 11 ENT
R A L I N
Telah mcrabatja i d»s»b<>
Telah merabatja d«s»bo
kcmbali
Mempertimbangkan j d«Sob«
Memperhatikau l cUsb.
Mcndengar t d0s»b»
M e
u t u s k a ii
Terhitung mulai tanggal 1 Mei 1960 atas permintaannja
sendiri memberhentikan dengan horraat dari djabatannja
Sdr» A. KESSEL
dengan tjatatan, bahwa padanja diperkenankan mcraper-
gunakan hak tjuti tahunan jang raasih ada.
Kutipan dari putusan ini
disampaikan kepada:
1* Bappit Pusat/Biro Admi—
nistraai di Djakartap
2o Sekretaris RajLin Pusat
di Djakarta.
3. Semua Departeinen RALIN
Pusat Djakarta.
4o Jang berkepentingan un-
tule diketahui dan seper-
lunja.
Seauai dengan keputusan
BOARD OF MANAGEMENT
BAPPIT PUSAT/"RALIN
tersebut
Pd P impjoJ) ep o U mum
W T-r"o i r e g a i^,
Ma J or P en s C KHMjèjp*1348 5
Notaris P.J.C. Peeters te Gilze en Rijen
zoekt evt. erfgenamen van mw. Dora
Djiem geboren te Salatiga op 26 aug.
1922, laatst wonende in Gilze en
Rijen en overleden te Breda op
16 nov. 1995. Reacties kunnen ge
stuurd worden naar: Notariskantoor
Peeters, Postbus 9, 5126 ZG Gilze.
22